Kaniner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    Kaniner

    Hej!

    Jag har två söta kaniner. Den ena kommer från en berömd uppfödning altså heter hon: Lylocks Stella McCartney. Stella är hennes vanliga namn. Jag har en som jag har köpt från djuraffär okså.. Hon heter Ninen. Jag tävlar med dom. Stella har fått 7 rosetter och 1 bokal. Ninen har fått 5 rosetter och 1 bokal. Jag har en fråga.. Jag vill hålla mina kaniner riktigt snygga inför tävlingen. Så jag undrar om det är bra att bada kaninerna? bara i typ 1 cm hög vatten och tvätta dom och så? och om man gör det så hur många dagar innan tävlingen ska man göra det? svara gärna! <3
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    #2
    Om man kan ska man undvika att bada kaniner och andra smådjur då de lätt blir förkylda. Men köp en kam/borste och borsta dem riktigt ordentligt. Ställer du dem eller hoppar du med dem? (kan ingenting om utställningar ect. ) Men mitt råd är iaf att du borstar dem varje dag. Det ger extre bra gläns i pälsen och tar bort döda hårstrån också

    Kommentar

    • Amanda321
      • February 2007
      • 587

      #3
      ok tack för min kanin stella börjar få lite tuvor i sin päls vid svansen! ska köpa borstar.. Men det finns väl inte kaninborstar? jag har sett hun/katt borstar! funkar dom okså?
      30 L - 60 L - 150 L
      //Amanda

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        En liten kardborste och en tät, mjuk borste som tex. cat it liten borste skulle jag rekomendera.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Amanda321
          • February 2007
          • 587

          #5
          ok
          30 L - 60 L - 150 L
          //Amanda

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #6
            men lixom.. går det bra att bada sin kanin? så fall hur och hur mycket vatten??
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • tezz88
              • March 2007
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av Amanda321
              men lixom.. går det bra att bada sin kanin? så fall hur och hur mycket vatten??
              Nej man badar inte kaniner inte ens före utställning! Den enda gången då man "badar" en kanin är då den haft diarré och är mycket kladdig i rumpan, i så fall tvättar man kaninen med lite ljummet vatten i rumpan, man kan ev. oxå använda lite oparfymerad tvål eller hundshampo. Bor kaninen utomhus måste den göras helt torr i pälsen innan den får gå ut igen (det bästa är då att föna den).

              Men man badar alltså INTE kaniner i vanliga fall, inför hopptävlingar behöver dom dessutom inte vara snygga utan bara i bra fysiskkondition (friska och vältränade).

              Lycka till på hopptävlingarna/utställningarna framöver.

              Mvh Theresa
              Tussens kaninuppfödning www.tussens.se

              Kommentar

              • Amanda321
                • February 2007
                • 587

                #8
                okej... för att en av skånes bästa uppfödare (altså expert) sa att man kunde bada en kanin om året och så om man ville att den skulle va fin eller må bra! jag har mina kaniner ute när det regnar och det är ungifär samma sak ellr? :S
                30 L - 60 L - 150 L
                //Amanda

                Kommentar

                • Sanell
                  • March 2007
                  • 2

                  #9
                  Ursprungligen postat av Amanda321
                  okej... för att en av skånes bästa uppfödare (altså expert) sa att man kunde bada en kanin om året och så om man ville att den skulle va fin eller må bra! jag har mina kaniner ute när det regnar och det är ungifär samma sak ellr? :S
                  Kaninerna har väl skydd när det regnar? Det är inte bra för dem att vara ute i öppet regn.

                  Kaniner är väldigt renliga djur som man inte ska behöva bada. De tillfällen då man kan göra det är när djuret inte själv klarar av att tvätta sig, tex om det fastnat avföring i pälsen. Men då räcker det att tvätta rent med en tvättlapp doppad i ljummet vatten. Annars finns det ingen anledning till att utsätta kaninen för en "förkylningsrisk". Att borsta dem, klippa klor och göra rent buren regelbundet så de har det rent och fint omkring sig räcker gott och väl.
                  Memento te mortalem esse!

                  Kommentar

                  • Amanda321
                    • February 2007
                    • 587

                    #10
                    du man ska träna när det regnar för att vänja dom vid regn det vet alla kanin hoppare och kaninerna skadas inte alls av regn... jag brukar att passa på att ta ut dom när det regnar!
                    30 L - 60 L - 150 L
                    //Amanda

                    Kommentar

                    • Sanell
                      • March 2007
                      • 2

                      #11
                      Ja det var något nytt för mig, kanske just för att jag inte hoppar med mina niner . Men vad jag menade var att ha dem ute i exempelvis rastgård under mer ihållande regn. Men jag står fast vid att jag inte ser någon anledning att bada en kanin om det inte finns anledningar som jag gav ovan. Om nu sagda nin inte har en förkärlek till vatten =)
                      Memento te mortalem esse!

                      Kommentar

                      • Amanda321
                        • February 2007
                        • 587

                        #12
                        okej men jag passar också på att ta dom i rast hagen när det regnar för det tycker dom är skönt! en av mina kaniner försöker fånga droppar med tungan
                        30 L - 60 L - 150 L
                        //Amanda

                        Kommentar

                        • Emman
                          • March 2007
                          • 213

                          #13
                          det ända du kan bada/tvätta är könen om de kissat ner sig eller dyligt samt tassarna ifall de är gula av att ha gått på snuttsigt underlag eller halm som färgar av sig. isf är det varmt vatten som gäller och lite galltvål.
                          om det är petklass utställning (som jag antar det är då man inte kan ställa zookaniner i standard) så spelar inte gula tassar någon roll
                          100L asien projekt

                          Kommentar

                          • Amanda321
                            • February 2007
                            • 587

                            #14
                            zoo kaniner?????????????????????????????????? menar du djuraffär kaniner?????????????????????????????????? du jag köper kaniner med hoppning i blodet! min kanins mormor är sveriges mästare i hoppning år 2002 i krok bana så jag köper inte kaniner med gose blod i sig! hoppe blod eller utställnings! men jag gillar ändå gose kaniner men jag vill ha tävlings kaniner!
                            30 L - 60 L - 150 L
                            //Amanda

                            Kommentar

                            • polysperma
                              • January 2007
                              • 550

                              #15
                              hahaha goseblod och hoppeblod?
                              kaniner är mat från början varken hopp eller gos
                              Även den bästa akvarist kan fela

                              Kommentar

                              Arbetssätt...