Kaniner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #16
    Ursprungligen postat av Amanda321
    zoo kaniner?????????????????????????????????? menar du djuraffär kaniner?????????????????????????????????? du jag köper kaniner med hoppning i blodet! min kanins mormor är sveriges mästare i hoppning år 2002 i krok bana så jag köper inte kaniner med gose blod i sig! hoppe blod eller utställnings! men jag gillar ändå gose kaniner men jag vill ha tävlings kaniner!
    Vet du om att du kan köpa en kanin med full stamtavla och är utställningsklassad dessutom i en zooaffär om man är petig. Har haft en vädurskille, köpt på ett zoo med denna kvalite´. Så det är inte alltid gosseniner på zooaffärer som du vill ha det till.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Amanda321
      • February 2007
      • 587

      #17
      ja men jag vill ha hopp knappt nått med utställning! måste komma från en berömd uppfödare! och vadå MAT!!????????????????????????????
      30 L - 60 L - 150 L
      //Amanda

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #18
        Ursprungligen postat av Amanda321
        ja men jag vill ha hopp knappt nått med utställning! måste komma från en berömd uppfödare! och vadå MAT!!????????????????????????????
        Vad jag menar är att du kan hitta hopp/utställnings stamtavlade kaniner även i en zoobutik, så du behöver inte döma något du inte verkar veta mycket om! Uppfödare tar sig ibland hjälp av zoobutiker för att sälja sina kaniner, inget konstigt med det. Vad det gäller matfrågan är väll upp till var och en hur de vill ha deras kaniner "serverade".

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Amanda321
          • February 2007
          • 587

          #19
          hur kan du skriva "serverade" du är väl hjärtlös!!
          30 L - 60 L - 150 L
          //Amanda

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #20
            Ursprungligen postat av Amanda321
            hur kan du skriva "serverade" du är väl hjärtlös!!
            Tyck vad du vill. Men i vissa kulturer äter man kanin, är väll inget konstigt i det!! Jag skulle inte välja kanin på talriken om man säger så.
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • morrhoppa
              • October 2006
              • 755

              #21
              Ursprungligen postat av Amanda321
              okej... för att en av skånes bästa uppfödare (altså expert) sa att man kunde bada en kanin om året och så om man ville att den skulle va fin eller må bra! jag har mina kaniner ute när det regnar och det är ungifär samma sak ellr? :S
              Angående badningen och regnet så gnuggas inte regnet in till huden utan hamnar mest ovanpå pälsen medans man gnuggar både schampo och vatten in till huden när man badar.
              Sen kan man fråga sig varför du ställer frågor du redan vet svaret på

              Till sist, från början var kaniner ett matdjur för munkar i kloster som åt dem under fastan då annat kött var förbjudet.
              Man blir inte vuxen bara äldre!

              Kommentar

              • Amanda321
                • February 2007
                • 587

                #22
                uhhss och nej jag kunde inte svaret på badfrågan! men jag tvättar inte med champoo jag menar lixom bara svätta vatten över den så man får den ren
                30 L - 60 L - 150 L
                //Amanda

                Kommentar

                • polysperma
                  • January 2007
                  • 550

                  #23
                  finns de som äter fisk oxå menar det är väll lika hjärtlöst att skriva isf
                  vad jag menar är att en kanin hoppar lika fin fint från tallrik till tallrik.... oj nej mena att en kanin från zoo hoppar lika bra som en kanin från uppfödare, allt beror på hur man stimulerar sin kanin

                  ja å sen är ju inte angoran den bästa å smidigaste hopparen då om man jämför med "vanlig bonna kanin".......

                  att säga att en kanin har goseblod å hoppeblod är som att säga att en hund har jaktblod.. dom har inte det fast dom kommer från meriterade föräldrar, allt beror på vad man uppfostrar sin jycke till sen att vissa är bättre lämpade är en annan femma förstog du nu då ts??
                  Även den bästa akvarist kan fela

                  Kommentar

                  • Amanda321
                    • February 2007
                    • 587

                    #24
                    ne men asså min kanin har fått jätte stora bakben så den ska kunna hoppa bra! första gången jag prova med hoppning gick den över direkt utan att tveka för att den har ärvt så bra hopp instinkter och sånt grajs. medan min djuraffärs kanin tog ner alla bommar. ..
                    30 L - 60 L - 150 L
                    //Amanda

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #25
                      Ursprungligen postat av Amanda321
                      ne men asså min kanin har fått jätte stora bakben så den ska kunna hoppa bra! första gången jag prova med hoppning gick den över direkt utan att tveka för att den har ärvt så bra hopp instinkter och sånt grajs. medan min djuraffärs kanin tog ner alla bommar. ..
                      Det är ju klart att man odlar fram vissa individer för just hoppning, utställning osv. Beror även på hur psyket är. Tycker den om att hoppa eller inte? Man avlar ju inte vidare på "icke godkända individer". Så är det hos alla sorters uppfödare av olika djurarter. Men man kan få en hoppglad kanin av en "vanlig" kanin med. Själv har jag haft en vädur som hoppade glatt över 70 cm (inte av min vilja då, rymmningsbenägen) och en annan kanin jag hade (en större modell) var sååååå lat! Dock var hon mer som en hund och följde efter en vart man än gick. Väduren var en välstammad herre (utställning) köpt på zoo, honan köpt från en uppfödare. Bara för att man köper en kanin med hopp-blod behöver den inte vara hopp-glad osv. Man märker rätt snart vad kaniner, travare, hundar tycker är kul att göra och vad de totalt ignorerar.

                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • Amanda321
                        • February 2007
                        • 587

                        #26
                        ja men det är hur man behandlar den ´!! köpte precis en kanin från uppfödning och han är VÄLDIGT hopp glad! det är hur du tränar juu själv har jag 3 riktiga hinder.. ska snart få ett till! plus s¨in går inte detta i ämnet!
                        30 L - 60 L - 150 L
                        //Amanda

                        Kommentar

                        • C.Ciklid
                          • February 2005
                          • 12055

                          #27
                          Du kan aldrig få en trött travare att spring på travbanan om han aldrig vill. Din inställning tycker jag är lite motarbetande, precis som någon nämnt redan. Vill du ha svar, eller vill du bevisa för dig själv att du redan kan?? Alla har vi olika syner här i livet, tur är väll det! Här försöker vi bara hjälpa till, men vi som hjälper tröttnar snart på alla bezerwisrar som tydligen redan kan svaret på sin egna ställda fråga och blir förbannade så fort en mening inte passar dem. Du är den första som sagt rakt ut att jag är hjärtlös på detta forum, läs min min signatur och tänk efter igen. Det logiska tänkandet.

                          Här har jag inget mer att säga.
                          //Camilla
                          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                          Kommentar

                          • Amanda321
                            • February 2007
                            • 587

                            #28
                            bra att du inte skriver mer! jag ställde inte en fråga om avling jag fråga om tvättning så du gick in på ett annat ämne! hej DÅ!
                            30 L - 60 L - 150 L
                            //Amanda

                            Kommentar

                            • Tintaglia
                              • January 2006
                              • 146

                              #29
                              Ursprungligen postat av Amanda321
                              hur kan du skriva "serverade" du är väl hjärtlös!!
                              OBS! här kommer ett inlägg i kaninfrågan som är helt off topic!
                              Min moster födde för bara några år sedan upp stora, rejäla kaniner enbart för att stoppa i frysen. Hon födde också upp lamm/får för detta syfte. Även egenuppfödda ankor hamnade på tallriken... Kaniner har alltid (särskilt under fattiga tider, krig t ex) varit matdjur - snabba och lätta att föda upp, billigt kött som kräver lite ansträngning och lite pengar. Mina föräldrar som växte upp under andra världskriget har berättat att på nästan varje bakgård fanns det en bur med kaniner - och det var inga gosekaniner... Det var ju ransonering på all mat då, även kött, så man var tvungen att skaffa billig mat på annat sätt än från affären. Inte alls särskilt hjärtlöst, bara ett sätt att överleva... Kanske inte så vanligt nuförtiden. Och jag tror inte att någon vettig människa skulle komma på tanken att göda upp en liten söt och gosig dvärgkanin i syftet att äta den... Kaninen har ju gått från matdjur till sällskapsdjur, och det märks ju inte minst på antalet raser med olika utseenden och temperament. Samma sak med tex katten. Fanns bara bondkatt förr, för att hålla undan råttor. Nu finns det massor med raser och den hålls nästan mest som sällskap.
                              Som sagt off topic, jag vet - ber om ursäkt - men jag kände att det behövdes mer info i matfrågan innan man börjar slänga ur sig tillmälen och bli otrevlig...

                              Kommentar

                              • Amanda321
                                • February 2007
                                • 587

                                #30
                                du ska veta att jag står imot alla som äter kaniner, fiskar, och lamm tillexempel! själv är jag stor vegetarian!
                                30 L - 60 L - 150 L
                                //Amanda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...