Hamster

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nesturtsettuns
    • May 2006
    • 26

    Hamster

    Hejsan.
    Funderar på att skaffa en hamster, vet inte vilken sort än. Men jag har några frågor innan jag slänger mig in i det här
    Hur mycket och vad äter en hamster?
    Vad ska man ha i botten av buren?
    Vad ska den ha att sova på?
    Hur mycket leksaker och hur stor bur vill den ha?
    Vad kostar det att ha en hamster/månad

    Väldigt tacksam för svar / Sofie
    Jag sa inte att det var ditt fel, bara att jag ska skylla på dej
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    #2
    en hamster äter inte så mycket, det finns blandfoder som kostar runt 50kr och det räcker ett bra tag, b-vitamin som man droppar i vattnet kostar inte heller många kr. Dom gillar grönsaker oxå.

    botten i buren kan du lägga tidning, ta bort häftstiften bara, och sen spån på det. Tidningen suger upp kiss och så brukar dom gilla att dra bitar och lägga i huset. Det är där inne dom sover. man kan även lägga i hamster vadd som dom boar med i huset.

    I buren bör du ha ett hjul som den kan springa i, ett hus som ej går att bita sönder. Det brukar finnas burar med gångar i som dom kan springa runt i. Burens str kan vara allt från ca 70cm (längden) 35-40cm( bred)

    månadskostnaden hamnar mellan 50-100 kr och har man mat och spån hemma behövs det ju inte köpas och då behöver du inte lägga ut pengar den månaden alls.
    lev livet medans de är värt att levas

    Kommentar

    • Nesturtsettuns
      • May 2006
      • 26

      #3
      Jag har hört att den hamstervadden inte är bra då den fastnar i munnen på dem. stämmer detta? Hur mycket jobb är det med en hamster sen? hört att man ska städa hörnet där de gör sina behov varje dag. Vad kostar en ny bur? på ett ungefär sådär..
      Jag sa inte att det var ditt fel, bara att jag ska skylla på dej

      Kommentar

      • anna7607
        • November 2005
        • 1440

        #4
        min svägerska hade hamstervadd, det funkade bra, själv har jag aldrig köpt någon, då min hamster boa med tidningen. Göra rent varje dag...nej det behöver du inte göra. lägger man i tidningspapper (några lager) och ett bra lager med spån så håller det ett bra tag, någon vecka. Funkade bra för vår hamster. En helt ny bur från ca 300 kr och uppåt beroende på vad du vill ha. Vi köpte våran på loppis med vattenflaska för 40kr. Man får tänka på att inte ha plast påsar och plast i närheten så dom inte tuggar i sig det, dom sparar ju allt i kindpåsarna och då kan dom få infektion där.
        lev livet medans de är värt att levas

        Kommentar

        • Nesturtsettuns
          • May 2006
          • 26

          #5
          Så det är inte så mycket jobb som man kan tro då?

          Klarar den sig själv en dag om man lägger mat och sånt till den?
          Jag sa inte att det var ditt fel, bara att jag ska skylla på dej

          Kommentar

          • anna7607
            • November 2005
            • 1440

            #6
            ja det gör den, dom kräver inte mycket jobb. Tänk bara på vilken sort du köper, endel är svåra att få handtama.
            lev livet medans de är värt att levas

            Kommentar

            • Nesturtsettuns
              • May 2006
              • 26

              #7
              Vet du vilka som är lättast att få tama då? och
              Klarar den sig själv en dag om man lägger mat och sånt till den?
              Jag sa inte att det var ditt fel, bara att jag ska skylla på dej

              Kommentar

              • Nesturtsettuns
                • May 2006
                • 26

                #8
                Oj, nu läste jag inte riktigt ditt svar märker jag Har du själv nån hamster? Och vad är det för sort och så?
                Jag sa inte att det var ditt fel, bara att jag ska skylla på dej

                Kommentar

                • anna7607
                  • November 2005
                  • 1440

                  #9
                  Guld hamstern är den som är lättast att få hand tama, jag hade en guldhamster. Fanta blev nästan 4 år, han gick bort i februari, värdens goaste lilla krabar. Här har du en sida du kan läsa lite på http://hem.passagen.se/exotic/caresheets/hamster.htm
                  lev livet medans de är värt att levas

                  Kommentar

                  • Nesturtsettuns
                    • May 2006
                    • 26

                    #10
                    Kan man göra så att den är uppe samma tider som jag själv är?
                    Jag sa inte att det var ditt fel, bara att jag ska skylla på dej

                    Kommentar

                    • anna7607
                      • November 2005
                      • 1440

                      #11
                      oftast sover dom dagtid när man inte är hemma och lever rövare på natten =) är man hemma dagtid så kan man ställa buren så det är lite liv och rörelse runtomkring.Fanta vaknade till liv när vi kom hem från jobbet, men han tog sig en springtur i hjulet varje natt ändå, ha ett som inte gnisslar =)
                      lev livet medans de är värt att levas

                      Kommentar

                      • Nesturtsettuns
                        • May 2006
                        • 26

                        #12
                        Haha nej det var ett bra tips Men jag är vaken halva nätterna jag me.. studenter du vet :P Dom äter alla grönsaker då? Och nåt kött?
                        Jag sa inte att det var ditt fel, bara att jag ska skylla på dej

                        Kommentar

                        • Nesturtsettuns
                          • May 2006
                          • 26

                          #13
                          Klarar en hamster att flyttas i buren? Ex, en biltur i veckan?
                          Jag sa inte att det var ditt fel, bara att jag ska skylla på dej

                          Kommentar

                          • anna7607
                            • November 2005
                            • 1440

                            #14
                            det tror jag att den ska klara, täck över den med en tjock, gärna mörk handuk, så blir det lite "natt" och att det inte drar så den blir kall.

                            Inte kött, dom är inte kött ätare, en liten bit ost är alltid gott, sallad, mörötter, gurka, majs, gräs, maskrosblad. Knäcke bröd, marie kex =). inget salt, och inget som ger gaser i magen typ äpple, broccoli, kål. Dom kan inte fisa och då kan de bli problem =)
                            lev livet medans de är värt att levas

                            Kommentar

                            • anna7607
                              • November 2005
                              • 1440

                              #15
                              Inga problem med tiden att vara vaken om du själv e nattmänniska eftersom dom är nattaktiva =)
                              lev livet medans de är värt att levas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...