Hamster

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaT

    #16
    Hamstar är i princip allätare. Det är bara bra att de får kött någon gång i bland, som extra proteinkälla. Varierad kost är bara bra, eftersom man inte vet vilka aminosyror som är essentiella för hamstrar. En bra matblandning består av ca 15% protein, 4% fett och resten kolhydrater, plus vitaminer och mineraler. Vad gäller köttet, ska de ju alltså inte kunna äta sig mätta på bara kött, men en liten bit kokt kött, eller kokt kyckling någon/några gånger i veckan är bara nyttigt. Även någon liten bit kokt fisk går bra. De gillar till och med zophobaslarver (mjölmaskar). Däremot ska man inte variera kosten alldeles för mycket från dag till dag, eftersom de har en speciell tarmflora i magen, som inte klarar av för stora variationer... Ibland har jag även gett mina hamstrar en liten, liten hög med kraftfoder för fåglar. Detta består ju av bland annat ägg och insekter, vilket också är väldigt bra för dem. De gillade till och med en liten klick kallnad havregrynsgröt! Gå in och kolla på www.hamsterforeningen.com. Där står det mycket bra!

    Mvh Tina

    Kommentar

    • anna7607
      • November 2005
      • 1440

      #17
      åh... tänk om någon kunde talat om det tidigare, att dom kan äta kött utan att kola vippen... fanta hade gladeligen ätit det =) aja....djuraffärer e inte alltid de bästa =) tur att jag gav tillskott iaf han blev ju rätt gammal ändå =)
      lev livet medans de är värt att levas

      Kommentar

      • Nesturtsettuns
        • May 2006
        • 26

        #18
        haha nej djuraffärer är inte att lita på Det är därför jag kollar här.. haha.. Men hur mycket mat ska de ha varje dag då?
        Jag sa inte att det var ditt fel, bara att jag ska skylla på dej

        Kommentar

        • Nesturtsettuns
          • May 2006
          • 26

          #19
          Och hur gör man för att hamstern ska bli tam? är det bara att ha den uppe så mycket som möjligt?
          Jag sa inte att det var ditt fel, bara att jag ska skylla på dej

          Kommentar

          • IaMtHeJoKe
            • November 2005
            • 416

            #20
            Du kan ju börja med at låta den nosa på dej...i buren..men låt den komma fram till dig....och låt den vara ifred några dagar först så att den hinner känna sig hemmastad

            Kommentar

            • Nesturtsettuns
              • May 2006
              • 26

              #21
              Okej, då vet jag det iaf Är det någon som har ett förslag om leksaker?
              Jag sa inte att det var ditt fel, bara att jag ska skylla på dej

              Kommentar

              • IaMtHeJoKe
                • November 2005
                • 416

                #22
                Tex en toarulle :P mina hamstar som jag hade älskade dom. Sen finns det ju massor av leksaker i djuraffärerna...de är nog bara att välja några..

                Kommentar

                • Nesturtsettuns
                  • May 2006
                  • 26

                  #23
                  Nu har jag skaffat mig två små söta hamstrar, men den ena bits ganska mycket. Vad ska man göra för att den ska sluta med det? de vill inte heller närma sig hjulet som jag har satt in till dem. Vad kan det bero på?
                  Jag sa inte att det var ditt fel, bara att jag ska skylla på dej

                  Kommentar

                  • Devina
                    • August 2008
                    • 4

                    #24
                    Ursprungligen postat av anna7607
                    en hamster äter inte så mycket, det finns blandfoder som kostar runt 50kr och det räcker ett bra tag, b-vitamin som man droppar i vattnet kostar inte heller många kr. Dom gillar grönsaker oxå.

                    botten i buren kan du lägga tidning, ta bort häftstiften bara, och sen spån på det. Tidningen suger upp kiss och så brukar dom gilla att dra bitar och lägga i huset. Det är där inne dom sover. man kan även lägga i hamster vadd som dom boar med i huset.

                    I buren bör du ha ett hjul som den kan springa i, ett hus som ej går att bita sönder. Det brukar finnas burar med gångar i som dom kan springa runt i. Burens str kan vara allt från ca 70cm (längden) 35-40cm( bred)

                    månadskostnaden hamnar mellan 50-100 kr och har man mat och spån hemma behövs det ju inte köpas och då behöver du inte lägga ut pengar den månaden alls.

                    Tidnings papper är giftigt för Hamstern (Det är bläcken)!!

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #25
                      En gång i veckan rengjorde jag hamsterburen från allt sågspån och hällde nytt (DOcck inte bara pissehörnan då utan hela, en gång i månaden tvättade jag med tvål osv)

                      Och som sagt så levde ju hamstern onormalt länge, 2,5 år, så han verkade trivas.

                      Om du undrar nåt så skriv till experten, det vill säga mig, i PM.

                      Tidningspapper is tha shit, i med sågspån, och smula lite dassapapper och lägg utanför huset så använder han det att inreda mycket hellre än hamstervadd, och inte giftigt.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #26
                        Ursprungligen postat av Nesturtsettuns
                        Nu har jag skaffat mig två små söta hamstrar, men den ena bits ganska mycket. Vad ska man göra för att den ska sluta med det? de vill inte heller närma sig hjulet som jag har satt in till dem. Vad kan det bero på?
                        1. I början är dom såklart livrädda, det försvinner av sdig själv snart... vad skulle du göra om nån sätter dig i en liten låda och kör hem med dig utan att du ser något, och sedan kastar ner dig i en bur i en helt ny miljö, och du försöker försvara dig för ditt liv då du inte vet vad det är för människor som kidnappat dig? :P

                        2. Dom är som sagt livrädda, snart kommer dom våga gå närmare och testa använda det, ännu vet dom ju inte ens vad det är till för, hur ska dom veta det första gången i deras liv dom ser något liknande?
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #27
                          Det jag gjorde när jag skaffade vår dvärghamster var att ta allt väldigt lugnt. Inte pela för mycket i buren första tiden och låta hamstern mest kolla in läget. Jag lyfte inte hamstern alls de första dagarna utan satte bara ner handen så den fick lukta och närma sig själv, i sin egen takt. När den sen blev så modig att den själv klättrade upp i min hand lyfte jag den och detta har funkat alldeles utmärkt. Han har aldrig bitit mig eller någon annan och tycker det är riktigt trevligt att få komma ut.
                          Har även en hamsterboll som han springer i för att riktigt få sträcka på benen.
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • vio
                            • November 2008
                            • 2

                            #28
                            Hejsan!

                            Jag är ny här o min yngsta dotter snart sju år fick köpa en dvärghamster på zoo, vi blev lovade att hon(för det skulle absolut vara en hona, sade min dotter)inte skulle få ungar! några dagar senare, fick hon, just det...ungar ca fyra stycken!
                            Har inte vågat kika efter riktigt hur många hon har i boet ,pga jag är rädd att hon ska bita ihjäl dem!
                            Någon som har lite information att ge mig om skötsel osv av dvärghamster bebisar vore jag oändligt tacksam!
                            Ha det bäst! Vio

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #29
                              Ursprungligen postat av vio
                              Hejsan!

                              Jag är ny här o min yngsta dotter snart sju år fick köpa en dvärghamster på zoo, vi blev lovade att hon(för det skulle absolut vara en hona, sade min dotter)inte skulle få ungar! några dagar senare, fick hon, just det...ungar ca fyra stycken!
                              Har inte vågat kika efter riktigt hur många hon har i boet ,pga jag är rädd att hon ska bita ihjäl dem!
                              Någon som har lite information att ge mig om skötsel osv av dvärghamster bebisar vore jag oändligt tacksam!
                              Ha det bäst! Vio
                              Testa ställa frågan på zoonen oxå. Tror chanserna för ett svar är större där. Själv har jag inga erfarenheter av nyfödda hamstrar, tyvärr.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              • NIC
                                • January 2008
                                • 5121

                                #30
                                Varför vill man ha hamster?

                                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                                Kommentar

                                Arbetssätt...