Behöver hjälp angående kaninköp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sanne
    • February 2004
    • 15

    Behöver hjälp angående kaninköp!

    Jag har nu, efter några års funderande bestämt mig för att köpa kanin.
    Jag bor i marklägenhet med liten, o med plank omgärdad trädgård. Därför hoppas jag på att ha kaninen "lös" när jag är hemma om dagarna.
    Till familjen hör också en hund, en 9-årig cocker spaniel som är van vid katter. Han är ganska "vek" till sättet.
    Jag har hela tiden tänkt mig en vädur, en stor alltså, eftersom den är lite robustare, o kanske, i hundens ögon, mer påminner om en katt, än om ett bytesdjur.
    Men min dotter, som är lika djurtokig som jag, har fått för sig att hon vill pröva på kaninhoppning, o då bör man väl nästan ha en dvärg-vädur??
    Finns här någon som har erfarenhet av kaninhoppning, förhållandet mellan katt o hund, eller bara av kaniner i allmänhet??
    Jag är tacksam för alla synpunkter!!
  • Legolas
    • April 2003
    • 107

    #2
    Hej
    jag har två dvärgvädurar som jag har tävlat i kaninhoppning med och det har gått bra men man behöver inte ha just vädurar, alla raser går bra att tävla med. allt ifrån hermeliner till harar tävlar. Jag tror inte att det blir några problem med hunden och kaninen såvida kaninen inte blir aggressiv mot hunden. Min hankanin blev aggressiv när han blev könsmogen, han bet mot allt och alla och satt fasst i min hand ett antal gånger. Han anföll även katten och hunden så jag lät kastrerade honom och då blev han jättesnäll.
    54L: 1 algätare, massor med guppy, 2kopparbarbar
    54L: 1 Kampfiskhane, 1 algätare, 6 guppyhonor
    32L: 1 Eldbukssalamander (Jack Sparrow)


    1 katt (Cello)
    2 kaniner (Arez och
    Callisto)
    1 Hund (Xelda)
    5 Hönor och 1 tupp
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    • H.H
      • December 2003
      • 35

      #3
      Hej hej! Nu måste jag säga emot dig lite legolas


      NÄSTAN alla kaninraser kan tävla, förutom Franska vädurar och Belgiska harar... på för höga höjder.

      Och alla hankaniner blir inte aggressiva!

      En dvärgvädur är lämligast som familjekanin och hoppning, även korningar

      //Hennie (Kaninuppfödare)
      Nytt: 4 nya zebra ciklider och 2 nya Oscars!!

      Kommentar

      • SussieGross
        • May 2004
        • 197

        #4
        Vädurar, de stora, kan faktiskt bli VÄLDIGT stora. Den kanske inte kommer att vara så jättemysig att gosa med.

        Jag hade en dvärgvädur sammtidigt som jag hade en hund, som var väldigt förtjust att jaga vildkaniner och harar i skogen (hunden alltså =) ) Men hon visste att hon inte fick röra kaninen. De märker sånt ganska snabbt.

        Det var som Legolas säger; det var kaninen som var "farlig, inte hunden"

        Lycka till!
        Blubb!

        Kommentar

        • H.H
          • December 2003
          • 35

          #5
          Varför skulle dom stora vädurarna (Franska vädurarna) inte vara jättemysiga för?? Jag föder upp Franska vädurar (och dvärgvädurar) och jag tycker dom är urmysiga... MEN det kan inte vara så LÄTT att gosa med dom eftersom dom väger så mkt.. Men annars är dom väldigt kramgoa! Fast som sagt inget att rekomendera till hoppning då dom är för tunga att hoppa över höga höjder (Dom får fel på benen)!

          Lycka till!
          Nytt: 4 nya zebra ciklider och 2 nya Oscars!!

          Kommentar

          • SussieGross
            • May 2004
            • 197

            #6
            H.H! Jag uttryckte mig lite fel där, visst de är söta , men för en ung flicka kanske de inte är "lika" söta. Man vill ju oftast ha det alla andra har och det är inte stora vädurar. De vill ha något som förblir litet och gulligt, om du förstår vad jag menar.

            Var inte länge sen jag själv var sån...så jag minns mycket väl.
            Blubb!

            Kommentar

            • H.H
              • December 2003
              • 35

              #7
              Det är ingen nybörjar kanin, nej...
              Nytt: 4 nya zebra ciklider och 2 nya Oscars!!

              Kommentar

              • annaanna
                • March 2008
                • 1

                #8
                Hej!

                Jag har vädurskanin som snart är säljfärdiga om du vill ha.
                annaanna




                Ursprungligen postat av Sanne
                Jag har nu, efter några års funderande bestämt mig för att köpa kanin.
                Jag bor i marklägenhet med liten, o med plank omgärdad trädgård. Därför hoppas jag på att ha kaninen "lös" när jag är hemma om dagarna.
                Till familjen hör också en hund, en 9-årig cocker spaniel som är van vid katter. Han är ganska "vek" till sättet.
                Jag har hela tiden tänkt mig en vädur, en stor alltså, eftersom den är lite robustare, o kanske, i hundens ögon, mer påminner om en katt, än om ett bytesdjur.
                Men min dotter, som är lika djurtokig som jag, har fått för sig att hon vill pröva på kaninhoppning, o då bör man väl nästan ha en dvärg-vädur??
                Finns här någon som har erfarenhet av kaninhoppning, förhållandet mellan katt o hund, eller bara av kaniner i allmänhet??
                Jag är tacksam för alla synpunkter!!

                Kommentar

                • Maleficum
                  • January 2008
                  • 89

                  #9
                  Hund och kanin är väl som övriga redan nämnt inga problem. Hunden lär sig som sagt snabbt att den inte ska röra kaninen! Min förra kanin var livrädd för hundar när vi skaffa vår hund men hon lärde sig snabbt att den hunden inte var farlig samtidigt som hunden snabbt lärde sig att man inte jaga den kaninen. Min nuvarande kanin vågar min hund inte ens vara i samma rum som fast kaninen alrdig varit på henne och fast ingen annan någonsin sagt åt henne att låta bli kaninen.

                  Själv har jag angorakanin, väldigt mysiga och bra på att hoppa! (hon gillar att sitta uppe i fönstret ) Dock kräver de ju en viss pälssköttel och klippning.
                  He who fights and runs away will live to fight another day.
                  (\_/) (\_/)
                  (^^) (^^)
                  (’’)(’’) (’’)(’’)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...