Skaffa Hamster?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Skaffa Hamster?

    Hej!
    Jag funderar lite på att skaffa en hamster (fiskar är ju lite svåra att mysa med) och har försökt hitta vettig information om hur man ska ta hand om en hamster men hittar bara riktigt basic info som att "den behöver mat och vatten varje dag" så skulle uppskatta om någon här har lite lästips eller själva sitter på info som kan vara bra för en ny hamster ägare att veta om
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Det finns ett tjugotal olika arter av hamster, spridda över stora delar av Europa och Asien. Så det kommer vara en del skillnad på kraven beroende på vilken du väljer.

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Ursprungligen postat av Tyko
      Det finns ett tjugotal olika arter av hamster, spridda över stora delar av Europa och Asien. Så det kommer vara en del skillnad på kraven beroende på vilken du väljer.
      Oj, jag var helt säker på att jag skrivit dvärghamster i inlägget men det verkar ha kommit bort sig.

      Med det är även ett av de problemen jag har, jag hittar ingen mer noggrann information om vare sig arter eller hantering och skulle därmed behöva tips på hemsidor. Gärna något som är liknande zoopet där man kan diskutera och få in fler åsikter på vad som är bra eller inte

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Vi hade när barna var små en dvärhamsterfarm, vi försåg hela grannskapet med dvärghamsterfarm dom var synnerligen produktiva.

        Kommentar

        • SlöjstjärtsTösen
          • February 2016
          • 131

          #5
          Då det är så svårt att hitta uppfödare så kommer det troligen bli butikköpt...
          Det är såklart inte det absolut bästa men med tanke på att alla uppfödare befinner sig i andra sidan landet så är det nog det alternativet jag har och därmed kommer jag troligen få tag i en hybrid (om jag har förstått texterna jag lyckats hitta rätt)

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Terrariedjur.se har ett skötselråd: https://www.terrariedjur.se/?page=ca...cie=p_sungorus

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #7
              Hamstrar är vrålmysiga!
              Plocka upp dem någon gång per dag så att de blir vana vid mänsklig kontakt.
              Dvärghamstrar bör nog alltid vara minst två, till skillnad mot Guldhamstrar. Det finns ju dock lite olika raser av dvärghamstrar, vet ej hur dessa skiljer sig åt i detta hänseende.
              Otroligt produktiva djur så se till att du får hamstrar av samma kön!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                En av mina vänner skaffade var sin guldhamster till sina barn och dem har var sin bur eftersom guldhamstrar måste vara själva. Dem tröttnade mycket snabbt eftersom dem sov hela dagarna och springer i sitt hjul hela nätterna...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...