Vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elana
    • April 2003
    • 239

    Vad gör man?

    En familj på granngatan har sedan i våras en liten kanin som leksak till barnen problemet är att kaninen rymmer hela tiden och nu de senaste månaderna så verkar de inte alls bry sig om den. Den skuttar löst i det fria och barnen/familjen struntar helt i den. Den håller sig i närheten då den nog känner sig ganska trygg bland villorna där inga rovdjur strövar omkring, men hur ska det gå när vintern kommer??? När jag försökte fånga in den idag så kom ungarna med sitt "hon får inte fånga Lassie", så jag gav dem en liten utskällning om hur man inte behandlar sin kanin. Men vad kan man göra??? De bryr sig inte om att fånga den, vill inte att någon annan ska ta hand om den och jag har inte sett några tecken på att de ger den mat eller vatten "i det vilda". Det är en jätterar kanin och så länga det finns mat ute klarar den sig nog, men vintern kommer nog att bli tuff för den.
    Varför köper folk djur som leksaker till sina barn och sen fullkomligt skiter i hur barnen tar hand om den? Jag har sett dessa barn när de hystersikt springer och skriker efter den lilla kaninen för att inte tala om när minstingen som knappt kan gå drar i kaninen när den är fasbunden med koppel( föräldrarna sitter bredvid och säger inte ett knyst ). Jag förstår varför kaninen rymmer hela tiden!
    Men varför skaffar man djur som leksaker... varför undrar jag bara...
    Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.
  • Kalejdoskop
    • January 2003
    • 323

    #2
    Personligen så tycker jag inte att man ska lämna barn med djur utan uppsikt.. barn kan vara riktigt elaka med djur, för dom förstår inte bättre. Jag har sett barn som själva gått med hundar och då dragit till så hårt i kopplet att hunden ryckts fram. Man ska a-l-d-r-i-g lita på att barn är snälla mot djur.
    Akvarist - javisst!

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Jag tycker att du ska ringa polisen och fråga var du kan lämna en anmälan/rapport om vanskötsel av husdjur. Så som du beskriver situationen kan föräldrarna knappast ses som lämpliga att ansvara för kaninens hälsa och välbefinnande, något som borde sticka i ögonen på den myndighet som handhar sådana ärenden. Stå på dig och försök prata dig igenom "myndighetsväxeln och dess byråkrati" så de åker och inspekterar det hela. Du kan ju också säga att du är villig att överta vårdnaden av kaninen för att ge den ett tryggt och bra hem. Önskar det fanns fler människor som du Elana!
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Du skall inte ringa polisen utan kontakta "Miljö och Hälsa" i din kommun. Det är de som har hand om djurtillsynen.
        Akvaristiska hälsningar
        kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Elana
          • April 2003
          • 239

          #5
          Tack för tipsen! Man borde också kanske skriva en insändare till den lokala tidningen om "hur man tar hand om djur" så kanske någon upptäcker sina misstag... Många föräldrar skiter i djuren, men många tror jag vet helt enkelt inte bättre därför att deras föräldrar gav dem djur som leksaker när de var små...
          Mvh
          Elana
          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

          Kommentar

          • GooGoo
            • February 2002
            • 2975

            #6
            Önskar det fanns fler människor som du Elana!

            Jag håller med kampfisken, de som bryr sig så som Du gör är värda en eloge! Hoppas nu bara att de på Miljö och Hälsa reagerar och gör något åt problemet. Jag håller tummarna för att Du lyckas! Skriv gärna och berätta vad som händer och Du Elana, STÅ PÅ DIG!
            Har inte en enda firre längre men återkommer ändå hit då och då.

            Kommentar

            Arbetssätt...