höggravid rått hona! fick jag reda på idag.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    höggravid rått hona! fick jag reda på idag.

    jag har lust att bara vräka ur mej en massa svordomar just nu.

    jag har köpt en råtta för knappt en månad sen, idag visade de det sig att denna råtta var gravid när jag köpte den. jag ville inte ha råttungar bara sådär. om jag hade vela haft några, vill jag ha de planerat. men nu! vad finns de för någonting jag bör tänka på. jag har en bok om tamråttor där de står lite fjuttigt om avel. ska väl läsa igenom allting nu snart. men de skojiga är inte att jag har köpt en gravid råtta utande att den hamnat just hos mej! varför gjorde den det? den kunde väl ha hamnat hos någon annan istället. varför just jag??? vad bör jag tänka på? ankomsten kommer att ske inom några dagar, vore bra om jag fick svar NU!
  • Tingeling
    • October 2002
    • 58

    #2
    Det är vanligt att man får hem dräktiga råttor från zooaffärer. Det du ska göra är att ge mamman bra mat varje dag, såsom lite kött någon form av grönsak och ris eller potatis + hennes vanliga torrfoder som hon alltid ska ha tillgång till. Inred buren med små handdukar som hon kan boa med antar att du har spån i botten, i såna fall ska du behålla det med.

    Mvh. Marie

    Kommentar

    • zingo_boy
      • August 2002
      • 983

      #3
      jaa du, de gick fort, fick reda på det igår, gjorde iordning bb-buren igår kväll, idag ligger där en hona med 10 små rosa ungar.

      ok, så långt har jag gjort rätt. men jag använder inget spån. jag hade heller ingen "toa-lätt" heller, så de blev toa-papper att bona om med, vilket verkar funka bra.

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Gå tillbaka till affären och säg att de får ta hand om ungarna. Om de inte upplyste dig om att hon var gravid är det deras skyldighet.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • zingo_boy
          • August 2002
          • 983

          #5
          de syndes inte heller för den delen, sen blir det lite väl långt att åka till eskilstuna för några råtters skull. men men, visst är det deras skyldighet att ta hand om dessa små liv, men nu när de väl är fdda så kan jag ju lika gärna ha kvar dem, jag vill ha kvar de flesta i alla fall.

          Kommentar

          • MusiCat
            • April 2003
            • 299

            #6
            Hej!
            För nåra år sen hade jag massor av råttor, några gånger parade vi honorna med någon hane, och fick många söta bebisar. De är ju helt underbara djur! Hade jag haft nån möjlighet hade jag gärna haft råttor nu med, men det går tyvärr inte.
            Det jag tyckte var mest spännande var att se vilka färger ungarna skulle få.

            Lycka till med dina råttor!
            Mvh,
            Mvh, Kattis
            http://www.tjornebrant.se

            Kommentar

            • zingo_boy
              • August 2002
              • 983

              #7
              jag får väl ta kort på dem när de är färdig utvecklade. just nu är allihop... gissa vilken färg!

              Kommentar

              • MusiCat
                • April 2003
                • 299

                #8
                Kan det va rosa? *ler*
                Kan man inte prenumerera på trådar i detta forum om smådjur??
                Mvh, Kattis
                http://www.tjornebrant.se

                Kommentar

                • zingo_boy
                  • August 2002
                  • 983

                  #9
                  du skojar med mej!

                  ja de borde man kunna göra.

                  Kommentar

                  • Tingeling
                    • October 2002
                    • 58

                    #10
                    Grattis! Nästa gång som du ska städa i buren så ska du köpa spån och ha i den. Inte det här pressade fina spånet uta det i stora säckar som ha lite större spån i.
                    Spånet är bra för det suger upp urinen bra. Så slipper man byta i buren varje dag =) Då kanske de räcker med att byta en eller två gånger i veckan istället.
                    Ge nu mamma mycket protein så hon klarar av de små. Köp barnmatsburkar! Dom e ju jättebra och innehållar allt man behöver!
                    Mvh. Marie

                    Kommentar

                    • zingo_boy
                      • August 2002
                      • 983

                      #11
                      jag använder i vanliga fall toa-lätt, men de tog ju såklart slut, sen blir de allergiska mot spån, för dammigt har jag hört.

                      Kommentar

                      • Alva
                        • May 2003
                        • 434

                        #12
                        bra spån är inte för dammigt
                        <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

                        Kommentar

                        • Tingeling
                          • October 2002
                          • 58

                          #13
                          Det är därför du ska köpa dom stora påsarna med spån. Det dammar inte. Däremot dammar kutterspån .
                          Men det är ju bara hur mycket och ofta man vill städa i buren som sagt...
                          Om man använder ett material som inte suger upp urinet på en gång, så bildas ammoniak och det får råttorna att nysa mer än vad kutterspån gör.

                          Mvh. Marie

                          Kommentar

                          • zingo_boy
                            • August 2002
                            • 983

                            #14
                            nu är bebisarna runt 3.5 veckor. väldigt söta. ska ta kort på dem om några dagar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...