Nya regler för kaninuppfödare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Nya regler för kaninuppfödare

    Det är definitivt inte bara akvarister som har problem med kommande lagar utan även andra husdjurshållare enligt denna artikel. Här rör det sig dock om uppfödning av kaniner för mat. Jag har inte en susning om kraven i detta fall är berättigade eller inte
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Nya reglerna är här om jag förstod rätt. Ser la inte helt fel ut, och de är ju hyfsat aktiva djur så lite yta att röra sig på behöver de ju.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av Rebah
      Nya reglerna är här om jag förstod rätt. Ser la inte helt fel ut, och de är ju hyfsat aktiva djur så lite yta att röra sig på behöver de ju.
      Men det är ju en himla massa regler och är man inte insatt (som jag inte är i detta fall) så låter ju allt rätt vettigt. Dock så vet man ju att så inte är fallet när det gäller reglerna för akvariefisk även där låter ju reglerna vettiga för den som inte är insatt.

      Så därför skulle man behöva höra "bägge sidors" argument för att veta vem som har rätt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Jag tänker att det är bra när djurens bästa står i fokus. Lilltjejen har en kanin här hemma och den buren är 120*60*60. Det är ju en stor bur men djuret är ju ganska stort, det behöver även ha möjligheten att stå och spana på något. Jag tycker mest att hela grejen med kanin är besvärligt men jag kan liksom inte argumentera mot.

        Jag är inne på att djurens väl skall vara det centrala i all djurhållning, kan man inte leva upp till det så ska man helt enkelt inte föda upp djur. Nu kommer naturligtvis reglerna tas fram i samråd med branschen och sakkunniga så det färdiga resultatet kanske blir en hygglig kompromiss.

        Jag har blivit mer och mer inriktad på att saker får vara mycket dyrare, bara allt går rätt till. Om man vill odla kaniner och göra det till en grej i Sverige så får man marknadsföra sig därefter. Är det inte bra om vi kan bidra till att det är bra för alla inblandade?

        Peta har lagt upp filmer där de visar hur människor drar pälsen av kaniner helt utan någon form av hänsyn till djurets lidande. Det här borde nästan alla se och det borde vara ett argument om man vill ägna sig åt försäljning av kaninprodukter.

        Typ, "kolla på pälsen från Asien, den är framtagen så här"

        -"vår produkt å andra sidan är framtagen såhär"

        Jag är av övertygelsen att man är ute efter vinstmaximering när man gnäller över utrymme. Man vill få så mycket pengar på så liten yta som möjligt. Det är en omöjlig affärsidé i Sverige eftersom vi lever i en ganska liten värld. Det är bättre produkter som leder till bättre affärer idag och här borde vi utmärka oss mer. Vad ville jag egentligen komma fram till?

        Regler är bra, regler bör finnas. Reglerna skall tas fram med djurens bästa i fokus, profithungern får komma i andra hand. Vill man bedriva en verksamhet som går ut på att tjäna pengar så ska man göra detta för att man är bättre än utländska aktörer. Rättvist, djurvänligt och hållbart helt enkelt. Kaniner behöver ha möjligheter att leva relativt naturligt, allt annat är helt enkelt inte ok i min värld.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Jag tänker att det är bra när djurens bästa står i fokus. Lilltjejen har en kanin här hemma och den buren är 120*60*60. Det är ju en stor bur men djuret är ju ganska stort, det behöver även ha möjligheten att stå och spana på något. Jag tycker mest att hela grejen med kanin är besvärligt men jag kan liksom inte argumentera mot.

          Jag är inne på att djurens väl skall vara det centrala i all djurhållning, kan man inte leva upp till det så ska man helt enkelt inte föda upp djur. Nu kommer naturligtvis reglerna tas fram i samråd med branschen och sakkunniga så det färdiga resultatet kanske blir en hygglig kompromiss.

          Jag har blivit mer och mer inriktad på att saker får vara mycket dyrare, bara allt går rätt till. Om man vill odla kaniner och göra det till en grej i Sverige så får man marknadsföra sig därefter. Är det inte bra om vi kan bidra till att det är bra för alla inblandade?

          Peta har lagt upp filmer där de visar hur människor drar pälsen av kaniner helt utan någon form av hänsyn till djurets lidande. Det här borde nästan alla se och det borde vara ett argument om man vill ägna sig åt försäljning av kaninprodukter.

          Typ, "kolla på pälsen från Asien, den är framtagen så här"

          -"vår produkt å andra sidan är framtagen såhär"

          Jag är av övertygelsen att man är ute efter vinstmaximering när man gnäller över utrymme. Man vill få så mycket pengar på så liten yta som möjligt. Det är en omöjlig affärsidé i Sverige eftersom vi lever i en ganska liten värld. Det är bättre produkter som leder till bättre affärer idag och här borde vi utmärka oss mer. Vad ville jag egentligen komma fram till?

          Regler är bra, regler bör finnas. Reglerna skall tas fram med djurens bästa i fokus, profithungern får komma i andra hand. Vill man bedriva en verksamhet som går ut på att tjäna pengar så ska man göra detta för att man är bättre än utländska aktörer. Rättvist, djurvänligt och hållbart helt enkelt. Kaniner behöver ha möjligheter att leva relativt naturligt, allt annat är helt enkelt inte ok i min värld.
          Jag håller fullständigt med Mathias!

          Nu är det visserligen oerhört sällan jag äter kött, men då betalar jag gladerligen 200kr kilot, men nöjer mig inte heller med vad som finns i kyldisken på ICA...
          Det har inte bara med djurens välbefinnande att göra, det handlar för mig även om kvalité!

          Frågan om akvariefisk är ju liksom en helt annan, och jag avskyr dubbelmoralen kring detta!
          Jag måste enl. lag vara oerhört noga med att göra pinan kort om jag skall avliva en sjuk fisk, inget fel med detta i sig, men en silltrålare får utan vidare vräka upp ett ton djur på däck och låta dem kvävas, mycket märkligt tycker jag!

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Men det är ju en himla massa regler och är man inte insatt (som jag inte är i detta fall) så låter ju allt rätt vettigt. Dock så vet man ju att så inte är fallet när det gäller reglerna för akvariefisk även där låter ju reglerna vettiga för den som inte är insatt.

            Så därför skulle man behöva höra "bägge sidors" argument för att veta vem som har rätt.
            Vet inte hur insatt jag räknas som, men skulle nog förtydligat med "för en som hade ett flertal (tror vi hade 13st som mest, dock var 7 av dessa små kaninungar. Those were the days.) kaniner i många så ser reglerna inte helt fel ut" eller liknande De är ju dessutom rätt komplexa varelser, går liksom inte att stoppa i en grupp kaniner i en bur och förvänta sig att alla kommer överens heller. Men sen är jag då lite partisk, är ingen fan av pälsdjursuppfödning över huvudtaget, och är en sån där vegetarian med. Annars håller jag också med Mathias, djurens bästa måste komma först.
            Senast redigerad av Rebah; 04 June 2014, 11:36.
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ja men vad är naturligt - det du skriver kan ju då också översättas till fiskar och ingen av de fiskar som finns i akvarier har ett naturligt liv vilket dock absolut inte innebär att de nödvändigtvis har det sämre än fiskar har det i naturen.
              Sedan detta med att reglerna tas fram i samråd är väl egentligen oftast mest floskler eftersom det ju inte handlar om att man fattar ett beslut som alla kan skriva under på utan bara att man lyssnar på alla men sedan skiter i vad en del tycker när sedan reglerna slås fast.
              Vi vet ju inte heller riktigt vilka av reglerna som kaninuppfödarna reagerar mot.

              Som sagt detta är bara en allmän synpunkt från min sida - jag vet inte vem som har rätt i just denna fråga även om jag faktiskt en gång i tiden odlade en hel del kaniner (dock inte som kött eller pälsdjur utan som sällskapsdjur).
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 June 2014, 11:40.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Fast, om vi nu ska koppla det här till akvaristiken..

                Vad är det i den nuvarande djurskyddslagen som inte fungerar?
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Fast, om vi nu ska koppla det här till akvaristiken..

                  Vad är det i den nuvarande djurskyddslagen som inte fungerar?
                  Det fungerar väl som det är, det är ju till exempel eventuellt kommande "begränsning av antalet tropiska arter" som inte låter så kul.
                  Sedan kan jag tycka att det är lite överdrivet med nuvarande krav på daglig tillsyn av karen till exempel, men det är klart att jag ser till dem dagligen om jag är hemma!

                  Att man skall avliva djur på ett skonsamt sätt är naturligtvis bra, sedan kan man diskutera vad som är skonsamt...

                  Jag tycker fortfarande att det är en extrem dubbelmoral att låta livsmedelsindustrin behandla miljoner och åter miljoner djur som de gör, samtidigt som det nära på krävs att våra husdjur skall behandlas bättre än våra barn på dagis och våra föräldrar på hemmet...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...