Degus - klåda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CurlySue
    • July 2003
    • 19

    Degus - klåda?

    En av mina degusar kliar sig, såpass mycket att den har börjat bli gles i pälsen uppe över "manken" där den kliar sig som mest. Den har kliat sig sedan ett par månader, men jag har ännu inte kontaktat vet, då den bor tillsammans med kompisen som inte kliar sig. Jag har därför dragit slutsatsen att det inte är något smittsamt utan försökt komma på om det är något fodermedel som kan ha utlöst en "allergi" eller motsvarande.

    Eftersom jag noterade det en bit in på vårkanten så misstänkte jag att det kanske hade blivit lite för mycket grönt; maskrosor och annat gott från naturen. Nu har jag inte gett några maskrosor eller annat grönt färskt som de inte har ätit tidigare, men fortfarade kliar han sig?!

    Han mår för övrigt bra, äter, springer i hjulet och verkar egentligen inte speciellt bekymrad trots klådan.

    Någon som har råkat ut för liknande med degusar som vet vad det kan vara?

    Jag har hört att råttor kan få problem med överkänslighet mot protein? Kanske kan någon med råttor tipsa om vad som jag kan försöka göra, annars måste jag kanske försöka få tag på någon intresserad veterinär. Men jag vill helst slippa stressa upp degusen i onödan med vetbesök. det är ju ganska stresskänsliga djur.

    Nån som har några tips?

    Chinesische Rotbauchunke
  • Tingeling
    • October 2002
    • 58

    #2
    Den foderallergi vad gäller råttor är protein. Det visar sig som små röda sår i pälsbottnen och dyker oftast upp på ryggen/nacken.
    Det man ska göra är att utesluta protein helt och hållet. Sedan kan man sakta införa det igen när besvären ha gett sig.
    Men jag tycker att du ska kontakta en vet för säkerhets skull. Man har ju tros allt ett ansvar som djurägare.
    Jag tror inte att ett enda vet besök stressar upp djuret så att det skulle må sämre än vad det redan gör.
    Mvh. Marie

    Kommentar

    • CurlySue
      • July 2003
      • 19

      #3
      Nähe, då är det inte den sortens 'allergi' som råttor får.
      Inga sår öht.

      Jag ringer vet imorgon för konsultation.

      Svårt att hitta foder utan protein (jag får väl fodra med gurka, det innehåller nog inte så mycket protein).
      *skämt*
      Chinesische Rotbauchunke

      Kommentar

      Arbetssätt...