Någon kunnig om råttor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandrorita
    • August 2010
    • 218

    Någon kunnig om råttor?

    Hej! Nu har jag funderat och läst och har bestämt mig att jag vill köpa 2 stycken tamråttor (honor) Problemet är att jag ville själv åka till någon uppfödare men jag kan inten hitta någon i Västerrnorrland så då är mitt enda val zoobutiker. Men då vet jag ju inte riktigt var de kommer ifrån och man kan få önska en färg m.m. men det är inte säkert man får de som man tänkt. Jag var in och pratade med dem då de förklarade att de aldrig har råttor hemma i butiken utan tog bara efter beställning. Sen är jag så dålig på namn på råttornas färg och tecken. Jag har sett råttor som har svart rand på ryggen medans kroppen är vit, de som är grå och vita och de som är gyllengula. Jag är sugen på någon av de färgerna men måste ju först och främst veta vad de heter.

    Mina 2 frågor är: Vet någon en bra uppfödare runt västernorrland? Kan man få tips på vad färgerna heter eller någon bra sida?

    God Jul & Gott Nytt år!

    MVH Sandra
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Lite att läsa
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • maggan55
      • September 2008
      • 219

      #3
      råttor.ifokus.se


      Testa där

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vilken art är du ute efter. Speciellt de s.k. kinesiska tamråttorna (Rattus norvegicus) är utmärkta sällskapsdjur. Tamara och trevligare djur är svåra att få tag på.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 December 2012, 10:24.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • sandrorita
          • August 2010
          • 218

          #5
          Åh, tack för alla svar! =) Ska läsa på de sidorna genast! Jag har förstått att det finns en del olika arter, ska kolla runt lite men jag har iallefall bestämt mig att jag vill ha en släthårig såhär långt. Ska kolla hur de kinesiska tamråttorna ser ut! =)

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Vilken art är du ute efter. Speciellt de s.k. kinesiska tamråttorna (Rattus norvegicus) är utmärkta sällskapsdjur. Tamara och trevligare djur är svåra att få tag på.
            Aldrig hört att de skulle kallas kinesiska och då har jag ändå hört många namn. Vedertaget svenskt namn är brunråtta, gillar man inte det namnet kan man kalla dem tamråttor helt enkelt. Det finns andra råttor i fångenskap men de är ovanliga och finns mest hos stollar typ mig.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Aldrig hört att de skulle kallas kinesiska och då har jag ändå hört många namn. Vedertaget svenskt namn är brunråtta, gillar man inte det namnet kan man kalla dem tamråttor helt enkelt. Det finns andra råttor i fångenskap men de är ovanliga och finns mest hos stollar typ mig.
              Du är för ung
              Det kallades dom i alla fall för när jag odlade dom under 80-talet fast dom heter säkert nåt annat nu. Det var den variant som är vitsvart. Oavsett vad dom kallas för idag så var dom i alla fall trevliga, tama och lättodlade (drog säkert upp åtskilliga hundra).
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Du är för ung
                Det var ett tag sen jag hörde nån säga det... Så en får tacke!

                Brunråttor kallas allt möjligt men brunråttor är det ändå. Det finns annat, nilråttor, bomullsråttor och påsråttor kan man hitta t ex men då får man leta och förmodligen då i annat land. Takråttor brukar man också prata om men det är brunråttor det med. Svartråttor som en del påstår att det som kallas takråttor skulle vara är nåt helt annat och rakt inget gosedjur, snarare nåt i stil med en galen speedad ekorre.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  pulvis rat ska tydligen vara ganska lättodlad.


                  notera den fria översättningen från svenska till latin....via google översätt
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Sv: Någon kunnig om råttor?

                    Jag kan en hel del om hur man slår ihjäl brunråttor, men det kanske inte riktigt var vad du var ute efter? :/

                    Familjen Rejdemyhr invaderades av råttor. 67 gnagare fastnade i fällor – men problemen fortsatte. Stanken och oljuden i huset blev outhärdliga.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Det enda jag kan om råttor är att de oftast samlas i hörnen och är lite brungråa och lite luddiga och i mitt fall så kan det vara ett och annat svart hårstrå i dem med.. man göder dessa genom att inte använda sugen..
                      Denna arten kallas för dammråttor

                      Förlåt för OT med kunde inte låta bli....
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Dammråttor var det ju Ken var inne på också. Tacksamma djur att odla men vi ska kanske släppa det spåret nu.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • elektronikfreak
                          • February 2013
                          • 55

                          #13
                          Mina katter älskar att leka med skogsmöss.

                          Gissa vad dom gör när dom lekt färdigt med mössen?
                          Elektronikfreak
                          Elektronikfreaks fotoalbum
                          Videofotografen
                          Stoned Records

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            Ursprungligen postat av elektronikfreak
                            Mina katter älskar att leka med skogsmöss.

                            Gissa vad dom gör när dom lekt färdigt med mössen?
                            Snälla berätta, kom igen då, snälla!! Jag kommer inte att kunna sova annars..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...