Födda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    Födda

    Har nöjet att meddela födelsen av mushamsterungar, riktigt trevligt. Jag misstänker att de kan vara de första i Sverige, jag har inte hört om nån annan som haft dem. Föräldrarna hittade jag på Hammutställningen och de var väl inte helt billiga om jag säger så.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Grattis, alltid trevligt med nyfött. Att de sedan är ovanliga är mycket grädde på moset!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      verkar vara intressanta djur. har inte sett sådana IRL, men kollade på lite foton och tyckre nog inte att de direkt liknar hamstrar - påminner ju mer om möss
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        De liknar ju onekligen möss mer än hamstrar men vart de egentligen hör hemma har varit rejält omtvistat. Länge ville de flesta gruppera dem med hamstrar på grund av främst tänderna men det är mycket som skiljer också, inga kindpåsar men lång svans bland annat. En del ville också stoppa in dem tillsammans med möss och råttor men det som gäller nu är att det är en helt egen grupp som har fått status som en separat familj. Man menar nu att de skiljts från möss, hamstrar osv tidigt och somliga vill rent av se dem som levande fossil. Egentligen borde de ju då föräras med ett eget namn också när det nu är en grupp väl skild från andra smågnagare men det där med mushamster verkar ha blivit såpass etablerat att det sitter. De har också kallats muslik hamster men dels är det ju ett krångligare namn och dels är det ju inte ett dugg bättre nu när det verkar utrett att det rakt inte är nån hamster.

        Oavsett allt taxonomiskt trätande som är nog så intressant när det gäller de här djuren så ser de trevliga ut och gör inte mycket väsen av sig. Vore helt klart spännande om det gick att föröka upp en liten stam på dem.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Instämmer och lycka till
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...