Köpa kanin ? Hjälp finnes den ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bygert
    svarade
    Scrolla ned och klicka dig vidare på Läs mer... för att läsa mer om rubrikerna


    Där hittar du lite nyttigt, uppfödarregister, skötselråd mm. Du kan också se när det blir utställningar, jag rekommenderar absolut att du går på en utställning om du hittar nån i närheten, då kan du dels se ett bra urval av olika typer av kaniner och dels komma i kontakt med uppfödare så du kan få bra råd och bra möjlighet att köpa.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Tänk på att kaniner vill ha mycket yta att skutta omkring på. Så ingen liten pluttbur. & beta gräs på sommaren. Glöm heller inte bort att de är grymt duktiga på att gräva sig ut ur uteburar! Så se till att stängsla den rätt Har tyvärr inget tips på något bra forum. Det tråkiga med utekaniner är att de nog lätt glöms bort. Tror inte alltför många går förbi den flera gånger om dagen ute och småpratar med den som man gör med djur man har inne. Speciellt inte när det ösregnar en hel dag eller är många minusgrader. Sedan bör du även placera buren rätt, så det fungerar under alla årstider. Vad jag vet så kan kaniner lätt få värmeslag, kan vara bra att ha i åtanke på sommaren så att det finns bra med sval skugga etc. Någon bur att kunna flytta runt på gräsmattan är också bra att ha. Fördel - du behöver inte klippa gräsmattan om du har kanin! (& absolut inte ge gräsklipparklippt gräs till kaninen, kan börja jäsa och bli farligt.)
    Överdosera inte "färdigt foder" som pellets etc, de blir lätt tjocka, framförallt på sommaren. Variation på grönsaker är bättre. Tror dock lite pellets är bra för vissa ämnens skull. På vintern däremot brukar nog många öka dosen pellets, för hullets skull. Så får du skaffa ett höförråd också, bra hö är också en vetenskap!

    Kaniner är gosiga. Lycka till
    Senast redigerad av Likan; 06 September 2012, 23:36.

    Lämna en kommentar:


  • Nettan77
    svarade
    http://d16782590.u200.surftown.se/ denna ska va bra säger dom som vet! =) Jag tycker oxå våren e bäst om den ska gå ute året runt som andra sagt =)

    Lämna en kommentar:


  • Rebah
    svarade
    Hm forum för kaniner, enda jag kommer på på rak arm sådär är la kaninifokus sidan. Vet inte hur bra den är dock
    Har haft ett antal kaniner här hemma med, 15st närmare bestämt. Och så Phil då som vi passade denna sommaren. Våra har gått ute året runt, har ett eget hus med tillhörande uteburar. Ska måla och bygga om det bara så skaffar vi ett par kaniner igen! Viktigt att hålla rent bara, speciellt under sommaren, för flugor vill du inte ha i buren.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Sv: Köpa kanin ? Hjälp finnes den ?

    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
    du har ett bra argument.......ingen trädgård...

    jag har bara ett dåligt argument.......har inte tid.....


    nu gick det inte längre.....
    Hon vill ju ha den inne. Uppenbarligen håller inte argumentet att vi inte har trädgård

    Lämna en kommentar:


  • david87
    svarade
    Sv: Köpa kanin ? Hjälp finnes den ?

    Kanin var rätt enkelt att ha och i en bur med mycket hö och ett bra kryp in så klarade våra kaniner lätt av norrländsk vinter med - 30 ute :-)
    Enda krångliga var ju vattnet på vintern då det frös :-\

    // David

    Lämna en kommentar:


  • david87
    svarade
    Sv: Köpa kanin ? Hjälp finnes den ?

    Jo våren försommaren så den hinner vänja sig med att vara utekanin och få bygga upp vinterpälsen :-)

    // David

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Kaniner är väldigt trevliga husdjur.
    Om den skall vara utekanin så tycker jag att man skall skaffa den på våren - försommaren

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    Ååh note to self. låt fan inge Ariona se att kensa ska ladda kanin!

    Hon argumenterar rätt hårt för en kanin själv.

    du har ett bra argument.......ingen trädgård...

    jag har bara ett dåligt argument.......har inte tid.....


    nu gick det inte längre.....

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Sv: Köpa kanin ? Hjälp finnes den ?

    Ååh note to self. låt fan inge Ariona se att kensa ska ladda kanin!

    Hon argumenterar rätt hårt för en kanin själv.

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    startade ett ämne Köpa kanin ? Hjälp finnes den ?

    Köpa kanin ? Hjälp finnes den ?

    Hubba !

    Det har snackats länge och väl härhemma om att eventuellt köpa en liten kanin.

    Finns det något riktigt bra forum för kaniner ?


    Vi har lika många frågor runt detta som en totalt nybliven akvarist har.....

    Dvs en hel hög.

    Just nu håller vi på och läser mycket, både nätvis och bokvis, men som allt annat, vissa saker får man inte
    riktigt bra svar på.


    Ex, om man då siktar på att det skall vara en utekanin. (Inte en suck att det kommer in en kanin i huset.)
    "Vinterförvaring" blir i uterummet. Men när skall man då köpa en kanin ? Nu på hösten eller på våren ?

    Bara ett exempel på en av måååånga frågor man har.


    Bra forum någon ??



    // K
Arbetssätt...