Adopterar marsvin idag, var köpa bra mat och annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av SemlaoLuffsen
    Då vi gick denna utbildning vis akolan men vi fick papper o fylla i vad vi tyckte jag skrev exakt vad jag tyckte och framförde detta till lärarna oxå så jag hoppas att det blev bättre efter det, men det verkar ju inte så med tanke på den dåliga information man får i de flesta butiker (fast det är inet så konstigt med tanke på de hellre väljer att ta in folk från handel o inte djurvårdare har oft fått höra att jag kan fö rmycket för att få jobba i butik)
    Det låter på dig som om du är tämligen bitter - kanske borde du öppna en djuraffär själv så du kan få ut rätt information.

    Sedan så skiljer det sig förstås också mellan olika afffärer och mellan olika personer som jobbar i en affär och det gäller nog som kund att som Bygert skrev vara försedd med en stor portion skepsis och sedan hitta en person som man har förtroende för.
    Samt som sagt gärna gå med i en förening
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • libstick
      • January 2012
      • 28

      #17
      Ursprungligen postat av libstick
      Jag glömde ju skriva att jag bor i (norra) Stockholm..
      En kompis skickade just en länk här via msn med billig erbjudande på Bromma Zoomarknad, jag har dock aldrig varit i den butiken..

      Det är ju ingen superpanik, jag kommer nog hitta nåt bra tillfälligt, men tar gärna emot tips för framtida inköp hursomhelst!
      Tack för alla era bra tips på mina nervösa tankar ovan.
      Nu till det viktiga: Det har gått bra hittills! Särskilt bra med infon om C-vitamin som jag inte hade så bra koll på. Blivit en del vitkål (och lyxig paprika) och jag har hittat bra grejer i övrigt. Men jag återkommer med frågor om jag har fler, känns som att ni här är duktiga och har bra koll.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Kanske missat men en knivsudd askorbinsyra i driccksvattnet så är det ju inget större krångel med c-vitamin
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • libstick
          • January 2012
          • 28

          #19
          Bra tips!!! Tack

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #20
            Köp ingen saltsten till dem!

            Vi köpte det till våra marsvin (det var 13 år sen).
            Vi hade 10 marsvin och en av dem började att kissa blod när den var ca 4 år gammal.
            Vi tog den till vetten och hon sa att man inte skulle ge dem saltsten (de hade dem i zoobutiken sagt )
            / dtoppen /

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #21
              Ursprungligen postat av eriahl
              Kanske missat men en knivsudd askorbinsyra i driccksvattnet så är det ju inget större krångel med c-vitamin
              Bättre än inget men varför? Speciellt billigt är det inte och det ställer också långt högre krav på hygien och rengöring av vattenflaskor än rent vatten. Om man misstänker skörbjugg kan man ju vitamin i vattnet för att snabbt återställa, annars ser jag inte poängen.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #22
                Vitaminen behöver dom ju. Högre krav på rengöring av vattenflaskor blir det inte tycker jag. Man är ju ändå ordentlig med sånt. Dyrt har jag inte koll på nu men blir det så mycket dyrare än vitaminflaskor eller grönsaker som måste hållas koll på så inte blir dåliga?
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Papegoj Moi
                  • March 2011
                  • 171

                  #23
                  Ursprungligen postat av libstick
                  Hej på er!

                  Jag ska idag adoptera 4 små marsvin, har förberett boplats hela natten och känner mig hyfsat förberedd (första gången jag har marsvin men har läst en del på nätet). Känner dock ingen som har marsvin själv och jag undrar lite var ni köper foder och vilket märke ni tycker är bäst?
                  De kommer förstås äta mycket "riktig" mat, men jag måste åka iväg och handla nu ikväll och vore tacksam för tips! Budgeten är inte den högsta, jag lever på gränsen som det är och tar emot dessa marsvin för att de inte har någonstans att ta vägen, så jag vill försöka hitta nåt märke som är bra men utan att vara lyxdyrt.

                  Är väldigt peppad på att få se de små bebisarna.
                  Ett tips köp inte foder med små "godis bitar" i. Du vet torkade majs och så, för det gör dem tjoka. =)
                  Lycka till.
                  Ps: Vad heter dem ?

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #24
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Vitaminen behöver dom ju. Högre krav på rengöring av vattenflaskor blir det inte tycker jag. Man är ju ändå ordentlig med sånt. Dyrt har jag inte koll på nu men blir det så mycket dyrare än vitaminflaskor eller grönsaker som måste hållas koll på så inte blir dåliga?
                    Grönsaker ger man ju dem ändå om man vill att de skall trivs. Och om av nån konstig anledning inte vill ge dem grönsaker så köper man ju i vart fall inte konstigt jox med solrosfrön utan den speciella vitaminberikade pelleten som är gjord för marsvin. Så i vilket fall blir det onödigt att ge dem vitamin i vattnet, de skall ha tillräckligt men det blir inte bättre om de får mer än så.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • libstick
                      • January 2012
                      • 28

                      #25
                      Ursprungligen postat av Papegoj Moi
                      Ett tips köp inte foder med små "godis bitar" i. Du vet torkade majs och så, för det gör dem tjoka. =)
                      Lycka till.
                      Ps: Vad heter dem ?
                      Ja, det där med dålig godismat ser jag upp för! De äter verkligen hälsosamt.

                      Skrev ju i början av tråden om butiken MEN har sedan dess (blev storhandling) inte köpt något mer "onödigt" - nu äter de mer naturligt och faktiskt billigare... Så det går bra! Jag var mest lite osäker i början men undviker ju gärna en massa onödiga produkter både för min egen och marsvinens skull.

                      De heter Majsan (inte p.g.a. att hon äter majs! ), Blanka, Fanny och Kjerstin. Haha.
                      Har du också marsvin (nu)?
                      Senast redigerad av libstick; 29 February 2012, 15:18.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...