Adopterar marsvin idag, var köpa bra mat och annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • libstick
    • January 2012
    • 28

    Adopterar marsvin idag, var köpa bra mat och annat?

    Hej på er!

    Jag ska idag adoptera 4 små marsvin, har förberett boplats hela natten och känner mig hyfsat förberedd (första gången jag har marsvin men har läst en del på nätet). Känner dock ingen som har marsvin själv och jag undrar lite var ni köper foder och vilket märke ni tycker är bäst?
    De kommer förstås äta mycket "riktig" mat, men jag måste åka iväg och handla nu ikväll och vore tacksam för tips! Budgeten är inte den högsta, jag lever på gränsen som det är och tar emot dessa marsvin för att de inte har någonstans att ta vägen, så jag vill försöka hitta nåt märke som är bra men utan att vara lyxdyrt.

    Är väldigt peppad på att få se de små bebisarna.
  • libstick
    • January 2012
    • 28

    #2
    Jag glömde ju skriva att jag bor i (norra) Stockholm...
    En kompis skickade just en länk här via msn med "billig" erbjudande på Bromma Zoomarknad, jag har dock aldrig varit i den butiken.

    Det är ju ingen superpanik, jag kommer nog hitta nåt bra tillfälligt, men tar gärna emot tips för framtida inköp hursomhelst!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Skulle tro att det i nästan alla zoobutiker finns marsvinsfoder av bra kvalitet. Välj en affär där de själva säljer marsvin då är chansen större att de också har foder av hög kvalitet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Nja, normalt så bör man lyssna på Kjell men marsvin förstår han sig inte på helt enkelt. Jag har fött upp åtskilliga hundra marsvin, det blir gott om ungar, de växer bra och somliga av dem blir äldre än vad de egentligen skall bli. Jag tror alltså att jag har nån slags ide om hur man tar hand om marsvin och det jag kan säga är att de marsvinsfoder av god kvalitet som Kjell säger att zooaffärerna säljer, de fodren kommer inte i närheten av mina svin.

        När det gäller marsvin är det en del fakta som man bör ha för att ge dem rätt foder. Naturligt lever de mest i gräslandskap där de betar. Ofta kan gräset vara torrt så de är konstruerade för att lassa in mängder av foder med begränsat näringsinnehåll. Ett lyckligt marsvin är därför ett som står till öronen i foder med måttligt näringsinnehåll och kan ägna sig hela dan åt det som marsvin är bäst på, att äta.

        Marsvin är inga fröätare så de behöver inga fröblandningar eller pellet. Det är mer att se som godis. Visserligen så kan man förvisso föda upp marsvin på bara pellet men det är egentligen nåt som mer passar försöksdjursuppfödning där det är något komplicerat att sterilisera hö. De mår bättre av att äta annat, både med tanke på magen och för att få sysselsättning. Basfoder för marsvin är lämpligen hö av bra kvalitet. Hö kan man ju köpa i små påsar på konsum eller zooaffären men är man något ekonomisk så köper man en bal hos en bonde i ställer, priset blir ett helt annat.

        Det som också är viktigt med marsvin är att de precis som vi behöver C-vitamin. Det finns ju diverse jox med vitaminer i zooaffären men somligt av det är värdelöst - sextio kronor för en flaska som innehåller ETT dagsbehov för ett marsvin, total idioti - och även det som faktiskt liknar nåt är inte prisvärt. Ett blad vitkål ger ett marsvin dagsbehovet av C-vitamin och det på ett både billigare och bättre sätt än diverse jox. Tänk på att C-vitamin inte kan lagras nåt nämnvärt i kroppen, det är alltså nåt som behövs dagligen. Missar det nån enstaka dag så må det väl vara men det är alltså inte så att det att de fått vitamin ena veckan innebär att saken är klar för nästa vecka.

        Marsvin behöver också slipa tänderna. Med hö och grönsaker blir det sällan problem men det skadar inte att ge dem morötter och lite färska grenar nån gång så de kan gnaga lite extra. Tall, björk och fruktträd fungerar. Fråga den som äger träden och passa gärna på när det t ex beskärs fruktträd.

        Marsvin kan också med fördel få en del andra grönsaker, gurka, broccoli och liknande. Avocado och frukt skall inte ges. Färskt gräs och maskrosor är bra men var försiktig om de inte är vana vid det, de kan få ont i magen om de får för mycket plötsligt. Tänk på att det är lämpligt att ändå gå in med vitkål för att garantera att de får vad de behöver av C-vitamin.

        Hö och vitkål alltså och komplettera med maskrosor, grönsaker och grenar. Bra och billig kost för marsvin. Vill man sen nu absolut ge dem lite fröblanding eller pellet så kan man väl göra det utan att de tar nån skada av det men se det i så fall mer som godis än som mat.

        En annan sak att tänka på med nya marsvin är att hantera dem med måtta. De blir tama och kan uppskatta att bli klappade i måttlig omfattning men får de inte vara i fred nog mycket så surnar de till. Marsvin bits normalt aldrig, skrika och sprattla kan de göra men inte bitas. Jag har dock sett några få marsvin som faktiskt bits och det som varit genomgående är att de varit hos barn som aldrig låtit dem vara ifred utan plockat med dem tills de totalt ruttnat ut på saken och börjat bitas för att freda sig. Gärna hantering men med måtta alltså.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Bygert
          Nja, normalt så bör man lyssna på Kjell men marsvin förstår han sig inte på helt enkelt. Jag har fött upp åtskilliga hundra marsvin, det blir gott om ungar, de växer bra och somliga av dem blir äldre än vad de egentligen skall bli. Jag tror alltså att jag har nån slags ide om hur man tar hand om marsvin och det jag kan säga är att de marsvinsfoder av god kvalitet som Kjell säger att zooaffärerna säljer, de fodren kommer inte i närheten av mina svin.
          Nåväl det skall direkt sägas att jag IDAG inte vet om det foder som säljs i affärerna är bra, men på den tiden jag odlade smådjur (kaniner, marsvin, chinchilla etc. etc.) så var det i alla fall bra foder, men självklart kompletterade vi då också med andra saker som hö (hör som såldes då var ofta dåligt), grönsaker och färska grenar.
          På den tiden hade jag Sveriges i särklass största zooaffär med egenuppfödning av det mesta (basutbudet) inom smådjur och fåglar så helt okunnig är jag i alla fall inte
          Men som sagt, det är 20 år sen nu så det kan säkert ha hänt en hel del på foderfronten sedan dess även om det förvånar mig att foderproducenterna skulle producera sämre foder idag.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Nja, bra eller dåligt, det mesta kanin och marsvinsfodret som finns i zooaffärer är helt enkelt onödigt, onödigt dyrt och inte anpassat till djurens naturliga levnadssätt. Sen är det ju naturligtvis så att zooaffärer tjänar ju inga pengar på att kunderna köper vitkål, det är ju rätt givet. Det kombinerat med viss okunskap leder ju till att zooaffärerna rekommenderar diverse pellet och fröblandningar. Kaniner och marsvin kan leva på pellet, visst kan de det men jag ser ingen anledning till att de skall göra det när det finns bättre och billigare alternativ som är bättre för djuren och ger dem naturlig sysselsättning.

            Chinchilla är en annan sak, där har jag kommit fram till att det fungerar bättre med att ge dem pellet kompletterat med hö än att krångla med annat.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Nja, bra eller dåligt, det mesta kanin och marsvinsfodret som finns i zooaffärer är helt enkelt onödigt, onödigt dyrt och inte anpassat till djurens naturliga levnadssätt. Sen är det ju naturligtvis så att zooaffärer tjänar ju inga pengar på att kunderna köper vitkål, det är ju rätt givet. Det kombinerat med viss okunskap leder ju till att zooaffärerna rekommenderar diverse pellet och fröblandningar. Kaniner och marsvin kan leva på pellet, visst kan de det men jag ser ingen anledning till att de skall göra det när det finns bättre och billigare alternativ som är bättre för djuren och ger dem naturlig sysselsättning.

              Chinchilla är en annan sak, där har jag kommit fram till att det fungerar bättre med att ge dem pellet kompletterat med hö än att krångla med annat.
              Jo visst, men nu tror jag inte att jag skrev att man enbart skulle ge dem marsvinspellets. På min tid så var "färskt" hö ännu viktigare (kommer ihåg att vi hade avtal en bonde så att vi hela vintern kunde hämta nytt när det trör i affären), sedan var det också helt olika kraftfoder till kaniner och marsvin och dessutom så rekommenderade vi dagligt C-vitamintillskott och grönskaer (främst rotgrönsaker).
              Därför rekommenderade jag att man skulle handla sitt foder i en affär som pysslade med djuren för där borde de ha kunskap. De har ju dessutom gått en utbildning i ämnet (vilket jag inte gjort) och i den borde det ha getts bra information om lämpligt foder. Den som föreläste i ämnet är lärare på ett naturbruksgymnasium som även pysslar med smådjur.

              Nåväl oavsett vilket -
              handlar man fodret i en affär och de enbart säger att man skall mata marsvinet med marsvinspellets - så byt affär. Därom kan vi säkert vara överens, eller hur Bygert
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Nej, de som står i affären har ofta inte gått nån utbildning, det har bara den som är innehavare. Dessutom är det skillnad på utbildningarna, ZOORF:s smådjursutbildning är så långt ryktet nått mig rätt medioker medan Djurskolans är av en helt annan kaliber. Anne Cid har ju själv fött upp marsvin och den kursen fick mig faktiskt att lägga om ett och annat rätt radikalt. Det tål ju då också att sägas att Djurskolans fiskkurs inte var mycket att hänga i en julgran medan det kan tänkas att den ZOORF ger kan vara bättre. Eller vad tror du Kjell?

                I alla fall, man skall inte räkna med att den man träffar i en djuraffär har några djupare kunskaper i hur man bäst och billigast tar hand om marsvin. Och i all synnerhet så skall man ju (bortsett från lite udda specialfall) inte lyssna om de tycker att pellet är lämpligt som enda foder, det är vi ju helt överens om Kjell.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Eftersom jag inte har gått någon av Djurskolans kurser vare sig för fisk eller smådjur etc. etc. och jag egentligen inte heller har träffat så många som har gått den så deras kurser kan jag överhuvudtaget inte uttala mig om.

                  Vad gäller Zoorfs kurser så har jag ju "gått" grundkurs" och fiskkurs men inte de övriga. Däremot har jag faktiskt enbart hört positiva ord om Zoorfs övriga kuser - tänker då främst på smådjurskursen och fåglarna. Det var lite klagomål i början när kurserna startade men då ändrade de kurserna och efter det har jag enbart hört positivt. Den kursansvarige för den är ju också en gammal storodlare av marsvin som dels som sagt dessutom är lärare i ämnet. Så vi har uppenbarligen hört olika och ingen av oss har uppenbarligen gått kursen så vi kan slå fast något om den.

                  Nåväl - som sagt det var ju inte om utbildning som denna fråga skulle handla om utan om vad marsvin skall äta.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Kan mycket väl vara så att ZOORF:s smådjurskurs blivit bättre, det är ett tag sen jag gick kurser själv och hörde folk jämföra. Hur som verkar det tveksamt om så mycket av det där nått ut till de som faktiskt står i affärerna. Alltså skulle jag säga att en god portion skepsis är bra att beväpna sig med när man får råd i zooaffärerna om hur man skall sköta smådjur. Intressant är ju att djurskyddsutredningen är olycklig över att man inte får några råd när man köper djur privat medan man får goda råd i affärer. Alla trådar här om att man kommit hem från zooaffären med en fisk som man inte vet vad den heter talar ju inte direkt för att det är så det ligger till. Bäst råd får man som regel hos de som själva föder upp djuren.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • SemlaoLuffsen
                      • November 2011
                      • 100

                      #11
                      Nu blandar jag mig i här med jag är själv utbildad djurvårdare med inriktning på smådjur o har således fått gå zoorf:s utbildningen o den var helt klart bristfärdig (iaf när jag gick den).

                      O att lyssna på de i butiken hmm nej det skulle jag aldrig göra vet ju själv när jag haft praktik i butik, dels fick man höra att hanar absolut inte går att ha ihop o att marsvin ALDRIG kan äta tillräckligt med grönsaker för att få i isg sitt c-vitamin för de skulel behöva äta hel 10 kilo!!!!!!!!!!! om dagen då.

                      Själv har jag dessutom haft marsvin i många år (tyvärr inte nu då yngsta dottern är allergisk) men har fött upp Tamråttor i 14 år och guldhamstrar i 1 år o ja maten i djuraffären är tyvärr bristfärdig i många avseenden tex är det på tok för mycket feta fröer o massa kroketter fyllda av luft o färgämnen.
                      På kanin/marsvins pellets delen är det som tur är lite bättre men då marsvin ändå inte behöver eller ska äta mycket pellets så spelar det ju ingen roll.

                      Jag håller med tidigare talare i att hö är deras basföda självklart är det så, men jag hålle rinte helt med på vitkåls delen, visst har vitkål c vitamin i sig men absolut inte den grönsak som har mest, men en diet av hö och vitkål är såklart änd en väldigt bra kost för marsvin.

                      Då jag läst en hel del näringslära (för att kunna fodra min djur på bästa sett) har jag oxå då lärt mig att det som innehåller mest c-vitamin är svarta vinbäsblad, detta ska man dock inte ge för mycket av men kan ge då och då. Näst därefter (av det marsvin kan äta) kommer persilja mina fick en själk om dagen, sen kommer paprika, detta fick mina ett par gånger i veckan med.

                      Frukt kan man absolut ge marsvin men inte som huvudföda, äpple kan ge munsvamp o det ska ges med stor försiktighet, men nångång ibland går bra.
                      Mina marsvin älskade vindruvor tex o tar man bara bort kärnorna så går det bra att ge (samma med äpple). Banan o osv kan de oxå äta men inte i större mängder.

                      Gurka o grönsallad är det mest vatten i men är gott o smaska på , variation tycker jag är oerhört viktigt, på vintern finns grönkål som är riklig på c-vitamin.

                      Mina marsvin älskade även groddar av olika slag och fick det nångång i veckan.

                      Så det finns mycket gottigheter att välja på.

                      Jag fick den "tumregeln" att minst 80% av fodret ska vara hö 15% grönsaker o 5% pellets, nu klarar de sig ju utmärkt utan pellets med men mina fick en matsked om dagen att dela på (aldrig haft en flock på mindre än 5 individer) o de fick då av märket lottie som har lite olika pellets tex med äpple, mortter eller maskrosor i.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Kan mycket väl vara så att ZOORF:s smådjurskurs blivit bättre, det är ett tag sen jag gick kurser själv och hörde folk jämföra. Hur som verkar det tveksamt om så mycket av det där nått ut till de som faktiskt står i affärerna. Alltså skulle jag säga att en god portion skepsis är bra att beväpna sig med när man får råd i zooaffärerna om hur man skall sköta smådjur. Intressant är ju att djurskyddsutredningen är olycklig över att man inte får några råd när man köper djur privat medan man får goda råd i affärer. Alla trådar här om att man kommit hem från zooaffären med en fisk som man inte vet vad den heter talar ju inte direkt för att det är så det ligger till. Bäst råd får man som regel hos de som själva föder upp djuren.
                        Jag tycker att man överallt skall "beväpna" sig med en stor portion skepsis över vad man får höra och det både i affär samt i forum etc.
                        Jag tycker faktiskt att man skall gå med i en förening om man har djur - och det gäller alla slags djur och det lär väl finnas marsvinsklubbar. I föreningar får man ofta den bästa informationen.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av SemlaoLuffsen
                          Nu blandar jag mig i här med jag är själv utbildad djurvårdare med inriktning på smådjur o har således fått gå zoorf:s utbildningen o den var helt klart bristfärdig (iaf när jag gick den).
                          Framförde du detta i kursutvärderingen efteråt. Man kan ju lämna in en anonym kursutvärdering efteråt och jag vet att Zoorf har ändrat en del utifrån de synpunkter som har kommit in.

                          Själv håller jag som sagt i Zoorfs akvaristikkurs (ett jobb som Zoorf betalar mig för) och jag vet att vi har fått mycket höga betyg för den kursen (på en femgradig skala så har betyget alltid legat över 4 på en femgradig skala). Jag har dock som sagt inte gått de andra kurserna (förutom grundkursen) och har inget med dom att göra. Men har man kritik på dom så framför det till Zoorf så att de kan korrigera.

                          I övrigt till grundfrågan om vad marsvin skall äta så tror jag inte att vi har olika åsikter
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • SemlaoLuffsen
                            • November 2011
                            • 100

                            #14
                            Då vi gick denna utbildning vis akolan men vi fick papper o fylla i vad vi tyckte jag skrev exakt vad jag tyckte och framförde detta till lärarna oxå så jag hoppas att det blev bättre efter det, men det verkar ju inte så med tanke på den dåliga information man får i de flesta butiker (fast det är inet så konstigt med tanke på de hellre väljer att ta in folk från handel o inte djurvårdare har oft fått höra att jag kan fö rmycket för att få jobba i butik)

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Paprika och persilja har absolut mycket mer C-vitamin i sig än vitkål men de har ju en helt annan prislapp också. Jag har väl sett det som att vikålen har tillräckligt med vitamin för att fungera i måttliga mängder och dessutom ett rimligt pris. Dessutom tycker jag mina grisar verkar något skeptiska när de får paprika och persilja. Det kan ju vara en vanesak i o f s, det är nog så att ett marsvin som aldrig fått vitkål kommer att fundera på om det är nåt ätbart om sånt plötsligt dimper ner. Man funderar ju också på hur en person som tror att marsvin måste äta tio kg grönsaker om dagen för att täcka vitaminbehovet tror att marsvin kunnat överleva vilt. Känns inte helt genomtänkt liksom. Att aldrig ge frukt kanske är väl kategoriskt men man skall ju i vart fall ta det försiktigt och inte ge det ofta eller i mängder.

                              Att föreningar är en bra sak håller jag helt med Kjell om.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...