Dvärghamstrar! (teh golfbollz)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Dvärghamstrar! (teh golfbollz)

    Är jäääättesugen på att skaffa dvärghamstrar. har en far som är dödligt rädd för gnagare, men fan... golfbollar är ju söta iaf!

    Tanken är inte att köra standarden med en jätteliten bur utan min tanke (för stunden iaf) är väl att göra någonting i stil med en glasskiva vid fronten och plywood på kort och baksida, sen nät på toppen.

    Måtten vet jag inte, men 2-2.5 meter långt kanske?

    Men det har jag hyffsad koll på, det jag mer än gärna skulle vilja ha hjälp med är inredningen.

    är spån det enda bottenmaterialet man kan använda?
    varför funkar det inte med skaer som sand, mossa och jord? det är ju trots allt vad som finns i naturen, och det är en naturlig känsla jag vill få, mkt rötter, stenar och grönt.

    Låter kanske dumt, men det är nått jag funderat på rätt länge :P
    All we are, we are.
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Tror nog det beror på att när det kommer till att hålla rent så är spån det enklare valet. Billigare att byta ut och har bättre uppsugnings förmåga.

    kisset åker ner i sanden och du kommer inte få ut den utan att byta sand hela tiden. = dyrt och kommer lukta mycket.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      där har du en mkt bra poäng, MEN samtidigt så är ju and(jord/torv etc standard om man håller typ ormar. och visst, gnagarpiss kan göra även den hårdaste gigant gråtfärdig, men ormpiss är det absolut värsta som finns.

      sen så tror jag inte att problemet blir så stort, då många har ett flertal råttor i tsm i burar undder metern, här snackar vi 4-6st dvärghamstrar på 250*100*50cm :P men det är helt klart någonting att tänka på!
      All we are, we are.

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Kanske använda torv istället för spån i så fall, då den är mörkare och kanske ser naturligare ut ihop med stenar och rötter?
        Tror inte sand är det bästa att använda.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av roosterboy
          gnagarpiss kan göra även den hårdaste gigant gråtfärdig, men ormpiss är det absolut värsta som finns.
          Ormskit är som fågelskit fast större, men en dåligt rengjord råttbur luktar vattenfestival. Det kan bli en ammoniakstank så man baxnar. Jag tror inte det är omöjligt att hålla dem i en terrarieliknande inredning, men det finns en bra anledning till att man oftast använder spån.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Vill man ha lite snyggare och naturligare kan man använda alspån! Det används precis som vanligt spån och byts på samma sätt. Skillnaden är den naturliga looken.
            Annars är ju träpellets eller papperspellets en god idé...
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              haha jo, det blir som sagt mer kneg om man kör med annat än spån, alspån var att bra tips ^^
              Men jag har inget emot att rensa rent som en galning för att slippa lukten, det är smällar man får ta, och jag tror inte att det blir så grymt mkt svårare att hålla efter torv... tror jag inte iaf :P
              All we are, we are.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Spån är mycket praktiskt, man kan hålla rent och hygieniskt även om man har begränsat utrymme och man kan ha bra koll på djuren. Skall man ha uppfödning av nån storlek så är det i princip så att det är spån som gäller, man får knappast nån ordning på det annars. Det innebär inte att det måste vara så. När det gäller reptiler och fiskar så försöker man ofta bygga snygga miljöer och självklart kan man gå den vägen för smågnagare också, det är egentligen konstigt att även de som bara har några får djur håller dem på samma sätt som i uppfödningarna, vi har ju sällan hemakvarier som ser ut som odlingsanläggningar.

                Man kan mycket väl göra nåt naturligare men man får tänka till lite. Skit och urin blir det ju och ju större yta man spär ut det på, desto längre går det innan man behöver göra nåt radikalt. Skall man göra en naturlig miljö är det alltså vettigt att ta till större yta än om man vill ha spån och städa ofta. Kan man få in en del växter så tar ju de hand om en del avfall också, man riskerar att gnagarna klipper dem och man bör ju se upp med somligt som är giftigt men man kan i alla fall pröva.

                Det man också skall tänka på är att om man lyckas göra en riktigt bra miljö till djuren så kan det utveckla sig på det sättet att man aldrig ser dem. gnagare är naturligt rätt skygga och ger man dem möjligheter att gräva hålor och gömma sig så kommer de att hålla sig undan. Ett sätt att hantera det är att styra vart de håller till genom att gjuta gångar, ett sätt är att ha en glaskiva, bygga gångar med modellera och sen gjuta betong över. Man tar sen bort modelleran och har skivan som fram/nederkant till ett terrarium med öppen yta. Man kan då ha glaset täckt normalt men ha möjlighet att se vad djuren gör genom att ta bort täckskivan. Man kan göra nåt liknande på botten i ett terrarium, gjuta nån slags håla som man normalt har en flat sten över.

                Det går att använda jord, torv, sand, grus, cocosfiber och liknande som bottenmaterial. Skall djuren kunna gräva så får det ju inte vara för löst material som rasar, torv med lite sand i är tänkbart. Vill man å andra sidan hindra djuren från att försvinna i bottenmaterialet så fungerar det ju med grövre grus. Grenar och trärötter är bra att inreda med. Stenar blir också bra men ställ dem direkt på botten så djuren inte underminerar dem.

                Är man intresserad av att bygga naturlig miljö till gnagare så tycker jag absolut man skall prova. Man riskerar klart att det förr eller senare blir skitigt så man får hysta ut alltihop och börja om men tänker man till lite så kan det gå rätt länge och då kan man kanske stå ut med att man får göra nån helrenovering ibland.

                En nackdel med såna här lösningar är att det blir fuktigare i botten än med städad spånbotten. Fukt och plywood kan bli problem i längden, plywooden mjuknar och djuren gnager sig ut på nolltid. Plyfa är dyrare men ett klart bättre val, det står i mot fukt och gnag mycket bättre.

                Det finns en dansk bok om att hålla gnagare i naturliga miljöer, Marsvin, jordegern, präriehunde og andre gnavere, Dyr i haven 1, Jörgen Christiansen. Den är kanske inte så lätt att hitta men gör man det så får man en hel del tips om hur man kan hålla gnagare på ett naturligare sätt.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  du anar inte hur sjukt hjälpsamt det där var!
                  tack så hemskt mycket!
                  Och du har helt rätt, det är därför jag (om detta nu blir av) tänker göra hängnet såhär stort.
                  Och tack för att du skrev cocosfiber, det var ett av mina huvudspår men glömde bort namnet!
                  Jo visst kan det gå åt helvete, men som du sa, ju större desto lättare att hålla efter, och växter hjälper ju till med det hela.

                  Tanken (rent krasst) när det gäller inredning är följande:

                  Torv atl. cocos är det bottenmaterial jag helst vill ha.
                  Stora fina rötter att gnaga på.
                  Mossa
                  Växter (givetvis växter som inte kan ställa till med besvär om/när de äts upp) Huvudspåret är blåbärs alt lingon plantor.
                  Större stenar, typ ett litet stenröse med kringelikrokiga gångar att gömma sig i.
                  Mer lr mindre en liten bit svensk skog i lägenheten

                  Och yes, plyfa är 100ggr bättre! Och priset är (trots att jag är sveriges fattigaste man) något man får leva med, värre om det gnags igenom!
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...