Tamråttor projekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #76
    Men vilka vackra råttor! Åååh, så jag saknar mina nu!
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #77
      Jättefina är dom, bra ide med en hängmatta, har du gjort den själv?
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • MyrasHusse
        • May 2010
        • 1353

        #78
        ja det blir billigast att göra själv då dom har en tendens till att tugga sönder allt som går att tugga på. Den stora hängmattan va så trasig idag när jag tittade så nu har dom fått nya grejer att busa på, i form av hängmattor, jag ska ta ett par kort och lägga upp senare idag, så ni får se deras "koja".
        http://myraakita.blogspot.se/

        Kommentar

        • MyrasHusse
          • May 2010
          • 1353

          #79
          här är en bild på deras hem just nu kommer att köpa en voljär i maj om planerna går som det är tänkt
          PS springhjulet är ej kvar där i då jag läste igår att det inte är bra för råttornas rygg DS
          Klicka på bilden för större version

Namn: råttor.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,1 KB
ID: 2132537
          http://myraakita.blogspot.se/

          Kommentar

          • MyrasHusse
            • May 2010
            • 1353

            #80
            fan va stökig bild jag lyckas lägga in :O
            http://myraakita.blogspot.se/

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #81
              Bara skönt för mig att se att andra har lite stökigt ibland.

              Mvh familjen Stökigt
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • MyrasHusse
                • May 2010
                • 1353

                #82
                Har lyckats få fram bilder på den bur jag vill ha som kommer att bli bäst för min råttor
                kolla bilderna och kommentera gärna vad ni tycker om buren.
                Klicka på bilden för större version

Namn: Fgel 4-p.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,5 KB
ID: 2132569
                Klicka på bilden för större version

Namn: Fgel4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,2 KB
ID: 2132570
                Klicka på bilden för större version

Namn: Fgel 4-pp.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,7 KB
ID: 2132571
                http://myraakita.blogspot.se/

                Kommentar

                • Boyyo
                  • March 2011
                  • 32

                  #83
                  Den kommer de stormtrivas i, bara för dig att sätta upp hyllor och hängmattor, rör mm, glöm ej en toalettlåda till dem. Lättare för dig att hålla rent då oxå.. Lycka till! //Sambon..

                  Kommentar

                  • MyrasHusse
                    • May 2010
                    • 1353

                    #84
                    eller så kör man toa i botten där det är en utdragbar metall botten med kanter den är gjord i metall, hyllplan kommer att bli plast lock som jag hittat på ikea måtten är 30x40cm lätt att skära till om så behövs, och lätta att rengöra. 6kr styck kostar dom =). Tänkte även försöka få tag i dräneringsrör av plast som dom kan sova och leka i, sen kommer de bli någon skön hängmatta att slappa i osv. =)
                    http://myraakita.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • Boyyo
                      • March 2011
                      • 32

                      #85
                      Kommer bli jättebra! Tänk på att råttor gillar att ligga på höga höjder så sätt hängmattan högst upp och om du är smart toalådor på flera hyllor, ju flera toalådor du har desto renare håller sig buren. Toalådor är poppis som sovplats oxå.. (finns att köpa billigt på Hornbach.)

                      Mvh sambon..
                      Senast redigerad av Boyyo; 27 March 2011, 00:50.

                      Kommentar

                      • MyrasHusse
                        • May 2010
                        • 1353

                        #86
                        Klart dom ska ha en hängmatta högst upp så dom kan spana utöver rummet
                        Senast redigerad av MyrasHusse; 27 March 2011, 14:58.
                        http://myraakita.blogspot.se/

                        Kommentar

                        • lagazz
                          • May 2011
                          • 35

                          #87
                          Har själv haft råttor för några år sedan, och har kanske ett par tankar att dela med mig av..


                          För det första, ALLT som finns i buren, kommer bli söndertuggad. Trähus, Plaströr, Hängmattor och i visa fall, buren.
                          Använd dig inte av gnagarrör i plast, eller någon form av plast, om du kan undvika detta, då de har en tendens att skada tarmarna på de avgnagda plastbitarna.
                          Bättre då att sätta upp några grenar i buren de kan klättra på, Råttor älskar att klättra.

                          För det andra, sätt inte ihop honor och hanar, ens för en minut, om du inte vill ha ungar. Vi hade våra två första honor och första hanen lösa i lägenheten i tio minuter, detta resulterade i 41 stycken råttbebisar. Visste du att råttor kan får 10 - 25 ungar, var 22 dag+ Det gjorde inte vi i början.

                          Om du nu skulle vilja ha råttbebisar, se för guds skull till att separera honorna och hanarna så fort som möjligt [vi hann inte och stod plötsligt med trehundra råttbebisar. Tacka gudarna för att vår djurbutik tog emot dem som fryst ormfoder, Puh....]

                          För det tredje. Råttor luktar. Mycket. Och jag överdriver inte. Vet inte hur många gånger jag nästan vände i trappan pga lukten av råttor.
                          Byt ALL spån i buren var annan dag, och tvätta hängmattorna ofta, Råttor kissar gärna ner hängmattorna. Var även beredd att köpa nya trähus till dem ungefär varannan månad, Cirka så länge håller ett bra råtthus.

                          Annars är råttor ett väldigt trevligt sällskap, Men jag skulle personligen råda dig till att införskaffa två - tre hanar. De luktar lite mer, men är mycket snällare. Honorna kan hitta på att bitas om du inte hanterar dem var dag.

                          Själv brukade jag gå ner på den lokala matbutiken med en råtta i jackfickan och en i själva luvan på tröjan. den äldsta hanen, Spike, Följde även med upp till Stockholm från Helsingborg, på tåget, susandes i min luva. kommer aldrig glömma hur folk skrek när han bestämde sig för att titta upp efter godsaker..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...