Ökenråttor projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SemlaoLuffsen
    • November 2011
    • 100

    har läst tråden o det är inte lätt o vara nybörjare många fel är gjorda som det gärna blir i början.

    Jättebra bur gerbiler ska ju INTR ha galler så det gjord eni bra jättefint inrett os å förutom hjulet för det frösta är det springor där d elätt kan bryta benen os en är det väldigt för litet svansade djur ska kunan springa RAKT en uppfödare räkande ut hur stort ett hjul ska vara tille n gerbil om den sk akunan springa rak med rygg o svans o det blev i storlek med ett traktordäck. HJul är inget bra alls, enformig motion som ofta ger sterotypa bettenden. dessutom ofta ryggskador.

    3 honor är dömt o misslyckas det funkar ett tag ibland sen ryker de ihop 2 honor ska det vara, nu var ju den ena hane o hanar går o ha i större flockar men inte honor.

    Hö har ofta ohyra i sig tex löss så det rekomenderas igenlitgen inte, massor av kartonger minst 15 cm djupt spånlager (helt hampa då vanligts pån är cancerframkallande pga terpentinet då vanligt spån är gjort av barrträd) sen massor av grenar. Precis som ni har det.

    Det är väldigt revirtänkade djur så de ska inte kunan känna doft av andra individer då känner de sig inte trygga helt enkelt. De skaver ofta bort hår o får sår om det finsn springor eller galler de kan även bryta sina tänder om de gnager på galler.

    Foder tja de köpte är som det står i tråden fulla med feta onyttiga saker. En osötad musli blandad med fink o lite gnagarbladning är den bästa maten, samt färskfoder alltså frukter, grönsaker, potatis/ris/pasta o kött såklart de äter ju kött med o behöver kött i sin kost.
    pellets typ kanin är inte att rekomendera de kan inte smälta dessa då de inte är höätare.
    Saltsten är fy fy det ger njur o lever skador.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      Nja, ett och annat där håller jag inte med om. Galler till gerbiler/jirdar (det som brukar kallas gerbil är egentligen en jird) är väl på ett sätt inte så bra men vill man ha djuren inne och hindra katter och liknande så måste man nästan ha galler nånstans. Raka galler är sällan problem, det som ställer till det är om det är kilar och krokigheter runt luckor mm. Där kan djuren fastna och det är inte bra. Det beror alltså mycket på hur gallret ser ut om det är ett problem.

      Jag är ingen större vän av hjul eftersom det lätt uppstår rena idiotbeteenden då de springer mer än rimligt. Köper man hjul av råttstorlek och som är inklädda är det annars ingen större olycksrisk.

      Jag har ingen erfarenhet av att det måste vara två honor. De kan ryka ihop ibland honor emellan men jag har inte sett nåt kopplat till antal, ibland går det bra i grupp, ibland ryker två ihop. Jag har ett intryck av att det handlar mer om vilket de växt upp tillsammans, hur gamla de varit annars när de satts ihop och inte minst personkemi.

      Ohyra är inte särskilt vanligt i hö, däremot är det ofta gott om förrådskvalster. Kvalstren är väl i och för sig inte direkt nyttiga men kan ju inte klassas som ohyra. Hö är också nåt som de verkligen gillar, de både äter och bygger bo av det. Man är skyldig att ge dem hö eller något liknande som de kan använda till bomaterial, det står i L 80.

      Det där med att spån skulle vara cancerframkallande påstås ibland men det finns inga direkta källor till att det skulle vara så, i alla fall inte när det gäller det kutterspån som brukar användas som strö i Sverige. För min del har jag fött upp tusentals gnagare på spån och de enda som fått tumörer är en stam natalråttor som uppenbarligen hade genetiska problem. Jag använder också kutterspån till nåt tusental nykläckta kycklingar om året och det är bland det känsligare man kan ha, inga problem med det. Spånet används också till försöksdjur och det skulle ju absolut inte funka med att använda nåt till försöksdjuren som de kunde få cancer av, det skulle störa försöken. 15 cm spån känns överdrivet, visst har det sina poänger om de kan gräva gångar men dels så brukar inte spån fungera som stabila gångar, dels så ser man inte mycket av dem om de verkligen skulle lyckas göra gångar.

      Skulle det inte funka att de kände doften av andra individer, tja, tja då begriper jag inte hur jag lyckats föda upp dem.

      Man kan använda, musli, fröer osv men det jag ser brukar vara alldeles för mycket fett och socker och för lite protein. Det är inte så lätt att få en bra foderstat på det viset. Pellet till råttor och möss fungerar bra som enda foder, ingen skall väl påstå att det är direkt kul för dem men det blir nyttigare än att häva till dem en massa jox med solrosfrön.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        Idag begravde vi henne lungt och stilla vid väggen, det enda stället där det inte var tjäle.
        Hjulet används nästan inte alls av någon, Jag har bara några cm spån men sen klipper jag pappersremsor som dom bygger bo av och gör gångar av, slänger in lite kartonger som dom gnager sönder och bygger bo av. Gerbilerna känner lukten av varandra och nosar där det är en springa men jag har aldrig sett dom verkar må dåligt av det men vad vet jag, dom som finns kvar är 2 hanar på ena sidan och en stackars hona som blev av med sin syster igår
        Tack för råden av foder.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          Hö har ofta ohyra i sig tex löss så det rekomenderas igenlitgen inte, massor av kartonger minst 15 cm djupt spånlager (helt hampa då vanligts pån är cancerframkallande pga terpentinet då vanligt spån är gjort av barrträd) sen massor av grenar. Precis som ni har det.


          Spånet är inga problem det vi använder är ekspån
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          Arbetssätt...