Ökenråttor projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #46
    Så här ser det ut nu.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1160816.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,0 KB
ID: 2128098
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #47
      Ser att det är ritat på toarullarna. "jag vet har barn själv" hehe.. Men bläcket sitter kvar i pappet ett tag innan det "torkar ut" helt och det kan dom dö av då dom kommer tugga isönder rullarna

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #48
        Ursprungligen postat av Majki01
        Ökenråttor ska du ha ensama.
        Nja, nu var det länge sedan som jag hade ökenråttor men visst gick det bra att hålla dom parvis ihop.

        Hittade följande text om detta

        Gerbiler kan hållas parvis. Djur som vuxit upp tillsammans brukar acceptera varandra under hela livet oavsett kön. Könsmogna djur kan bara sammanföras med individer av det motsatta könet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #49
          Toarullarna är ritade på för ca 1 månad sen men ska ta bort dom ifall att innan djuren kommer men så länge dom skapar så får det vara, kanske vi har fler rullar då med.

          Trodde knappt att det gick med olika sorters djur man var ändå tvungen att fråga.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #50
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nja, nu var det länge sedan som jag hade ökenråttor men visst gick det bra att hålla dom parvis ihop.

            Hittade följande text om detta

            Kolla vad jag svarade på Hon undrade om hon kunde ha dom tillsammans med hamstar. Och då svarar jag ökenråttor ska du ha ensama
            Då syftar jag på sortvis.

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #51
              En månad då ska det inte vara några problem

              Jag vet själv hur det är mycket roligare för barnen när dom är med själv. Sist ville min son ha sina skor i akvariet men ICKE och då blidde det ett satans liv. Va borta 10 minuter kom hem och oj då stod det 2 pumpa skor på botten av akvariet haha

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #52
                Ursprungligen postat av Majki01
                Kolla vad jag svarade på Hon undrade om hon kunde ha dom tillsammans med hamstar. Och då svarar jag ökenråttor ska du ha ensama
                Då syftar jag på sortvis.
                Ok - nej de skall inte blandas med andra arter. Det har du helt rätt i.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #53
                  Det är inte bara möjligt att hålla "gerbiler" parvis eller fler, det är till och med påbjudet. Gnagare skall - med vissa undantag - inte hållas ensamma om man vill följa reglerna.

                  Det är ibland möjligt att hålla gnagare av olika arter tillsammans men det finns en risk för oförutsägbara komplikationer. Jag avråder helt klart, det finns ingen anledning till såna experiment.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Grothras
                    • July 2009
                    • 401

                    #54
                    Jag hade en gång 2 gerbiler. 2 bröder var det. Mycket trevliga saker. De fick aldrig något eget hus utan det fick de bygga själva efter varje städning mycket kul att se dem sammarbeta och bygga upp sin nya sovplats efter städningarna. Vi hade ett ganska tjockt lager med tidningspapper, sen en del strö, sand i en skål, vattenskål som var upp på någon avsats, matskål och hö. Kunde även lägga i lite hushållspapper fr dem att ha där de byggde bo så att det blev lite mjukare. Vi hade ett 6kantigt 160l kar som bur till dem. Ställde i en stubbe och en gren som gik upp till stubben som de hade att klättra på. Brorsan gjorde även någon klätterställning till dem i skolan med en hängbro som dock blev söndertuggad tillslut. Man kan göra väldigt mycket med dem och de är ju trots allt råttor och anpassar sig väldigt bra till rådande miljö

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #55
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Det är inte bara möjligt att hålla "gerbiler" parvis eller fler, det är till och med påbjudet. Gnagare skall - med vissa undantag - inte hållas ensamma om man vill följa reglerna.
                      Då borde nog i så fall hamster höra till undantagen

                      Sedan kan jag nog tycka att kaniner kan man hålla "ensamma" - förutsatt förstås att de inte lämnas ensamma för mycket på dagarna. Men nu är ju inte jag lagen så.....

                      Men oavsett vilket - nu var det ju inte om detta som tråden skulle handla om utan den halkade in på den tråden pga mitt missförstånd.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Whizzer
                        • May 2005
                        • 498

                        #56
                        Det där om tidningspapper är väl trycksvärtan som man är rädd för. De kommer att tugga ner tidningspappret i småmolekyler, o får säkerligen i sej en del bläck (?) då.

                        Det finns ju "papperspellets" eller liknande, ha det som underst o sen spån ovanpå?
                        Whizzer
                        http://ninavarblane.blogspot.com

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #57
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Då borde nog i så fall hamster höra till undantagen

                          Sedan kan jag nog tycka att kaniner kan man hålla "ensamma" - förutsatt förstås att de inte lämnas ensamma för mycket på dagarna. Men nu är ju inte jag lagen så.....

                          Men oavsett vilket - nu var det ju inte om detta som tråden skulle handla om utan den halkade in på den tråden pga mitt missförstånd.
                          Guldhamstrar är undantagna. När det gäller kaniner så står det att de "bör" hållas i par eller grupp och i det fallet bör bör tolkas som bör och inte som nästan skall. Vuxna kanininhanar kan nästan aldrig hållas ihop och har man dem ihop med honor så blir det ju lätt så att de förökar sig om - ja just det - kaniner.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • admin
                            Christian Alfredsson

                            • November 2004
                            • 11220

                            #58
                            Å va skoj. Har haft två gerbiler under ett par år. Riktigt trevliga. Köpte en gallerbur så de fick en stor lekhage. Otroligt snälla och roliga husdjur.

                            Tuggar kartong som bara den!
                            Christian Alfredsson
                            Tekniskt ansvarig Zoopet

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #59
                              Har pratat med hon i halmstad nu och på söndag hämtar vi 2 stycken ökenrått honor, ska bli jättespännande.

                              Ska bli spännande att se vad dom hittar på för rackartyg. ni har gett många tips och råd på vad jag kan pula med villket jag är tacksam för.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                #60
                                Ursprungligen postat av Majki01
                                En månad då ska det inte vara några problem

                                Jag vet själv hur det är mycket roligare för barnen när dom är med själv. Sist ville min son ha sina skor i akvariet men ICKE och då blidde det ett satans liv. Va borta 10 minuter kom hem och oj då stod det 2 pumpa skor på botten av akvariet haha
                                Ja nog kommer det bli överraskningar i buren, kanske ska jag skaffa hänglås till den för presis sånt skulle mina barn få för sig att göra
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...