Ökenråttor projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Ökenråttor projekt

    Har lovat mina barn varsin ökenråtta om dom följer några regler i en vecka, får se om dom klarar det.

    Sen blir det väll jag som får sköta det mesta men jag är lika ivrig jag

    Vi har börjat fixa med buren till dom och börjat läsa om dom hur dom ska skötas.

    Det jag skulle vilja att ni berättar är allt ni vet för att sköta om ökenråttor vad dom behöver om dom har speciell låda för sina behov och i såfall material, vad dom äter, vad dom gillar att göra o.s.v

    Så här ser deras nya hem ut bara isatt några grejor inte färdigt på långa vägar.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1160780.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,8 KB
ID: 2181059
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Den första frågan är väl vad ni egentligen menar med ökenråttor? ; )
    Gerbiler? Degusar?
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Haha känns som att det kommer inhandlas ökenråtter även om dina barn inte klarar sina uppgifter
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Har ingen aning, hon sa bara i djuraffären att det var ökenråttor och annonser man läser står det också ökenråttor, jag är alldeles nybörjare på detta så ja vet ingenting ännu

        MM det är risk för att det kommer ökenråttor ändå men jag ska försöka stå på mig villket inte är lätt när man längtar själv
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Whizzer
          • May 2005
          • 498

          #5
          Jag antar att du menar gerbiler? Gerbilerna är ca 10cm i storlek, degusarna ca 20cm.

          Alla ökenråttor (gerbiler, degusar) vill ha sand i sin bur, ialf möjlighet till sand. Sågspån/ströpellets är bra bottenmaterial, lätt att hålla rent för barn. Man kan ha en djupare skål med finkornig sand som de kan rulla sej i (klia pälsen i, bli av med hudavlagringar, lösa pälsstrån etc etc).

          Du behöver inte ha nån speciell låda/hörn för sina behov, de sätter sig där nöden knackar på så att säga

          Gerbiler är mkt trevliga, och kan bli jättetama! Finns dessutom i flera olika färger.

          Var noga med att ni inte väljer hona+hane, blir vääldigt många gerbiler på kort tid (om ni inte vill ha det förstås). Två hanar som växt upp tillsammans kommer förmodligen att hålla sams, annars blir det slagsmål. Två honor är att föredra.

          De behöver nåt litet hus att krypa in i där de boar in sej o sover.

          Gnagare förstås, sätt gärna in grenar som de kan slipa ner sina tänder på. Alla gnagares tänder växer, därför är gnagbehovet stort för att tänderna ska hållas i trim. Har de inte gnagmöjlighet finns risken att tänderna blir för långa och växer in i gommen (tänderna böjer sig som riktigt äckligt långa fingernaglar kan göra).
          Bra gnaggrenar knycker man från äppelträd. Finns ju även gnagbars för smådjur, men det är ju mest "godis", mkt frön, honung o såna saker.

          Grenarna blir även naturliga klätterställningar
          Whizzer
          http://ninavarblane.blogspot.com

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #6
            Pfft! Känns som om det är dags att sätta stora pekfingret under näsan på djurhandlaren och kräva vettiga skötselråd SAMT det vetenskapliga namnet på djuren de säljer.
            Svårt att ge dem vettiga hem annars. En 'ökenråtta' kan ju krasst sagt vara precis vad som helst.

            Förmodligen gerbil eller degus dock. Den sistnämnda större än den första. ^^
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Namn är inte så lätt ibland. Det vi talar om här har med all sannolikhet det vetenskapliga namnet Meriones ungiuculatus. Vad det är för djur som har det namnet är helt klart men de vanliga svenska namnen däremot är inte mycket att skryta med. Jag var nog bland de första som hade de här privat nån gång i början på sjuttiotalet när de först började komma ut från labben. Då kallades de ökenråttor och det var väl inte helt lyckat eftersom de varken lever i öken eller är råttor. Namnet lever dock kvar och jag ser det inte som nån förväxlingsrisk, man brukar inte kalla degus osv för ökenråttor utan det är den här arten det handlar om.

              Sen började man av nån anledning kalla dem gerbiler. Problemet med det är att det finns en djurgrupp som är gerbiler men "gerbilerna" är inte äkta gerbiler utan hör till de närstående jirdarna. Ett mindre lyckat namn ersattes alltså med ett helt felaktigt. Ett korrakt namn på det här djuret är mongolisk jird. Därför kanske man inte skall skriva de som fortfarande talar om ökenråttor allt för mycket på näsan att de använder ett felaktigt namn.

              Alldeles oavsett vad de nu än heter så är det synnerligen trevliga djur. Nyfikna, sociala, bits sällan, luktar inte mycket, skitar inte ner mycket, har rimliga krav på foder och utrymme, kort sagt ett idealiskt djur för den som vill pröva en liten gnagare.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Tack för alla svar, tänkte åka dit med barnen bara för att titta igen och fråga vad det är för sort(hoppas nu att det inte smiter in några i bilen när vi ska hem)

                Grenen i buren(vet inte villket trä det är) tror ni den räcker för dom, annars har jag äppelträd i trädgården.

                Hade tänkt att göra en slags sandlåda och använda sågspån, hittade en sida som hade en del tips där stod det att dom behövde dammfritt hö med.

                Vad äter dom egentligen?
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #9
                  Gerbiler är jättetrevliga, söta små djur. Jättesociala och i stort sett luktfria är de också. Vår äldsta kille fick två stycken när han fyllde 5 år och den ena utav dem lever fortfarande 3,5 år senare, den andra blev blev 2,5 år. "Normal" livslängd är runt 2-3 år. De två vår kille fick har aldrig bitit någon, ej heller de två stycken jag själv hade som barn. Förutom grenar gnager de gärna på toarullar. De äter alltså inte pappret utan älskar att gnaga dem i småbitar. Vi har spån på botten och även en liten skål med fin Chinchillasand de gillar att "bada" i. Våra har även alltid haft tillgång till hö, de äter inte hö direkt, men det håller dem sysselsatta, de gillar att gnaga på det och plocka med det, och de bäddar gärna med hö. Favvomaten alla kategorier är Broccoli och maskrosblad. Förutom det äter de "traditionell gnagarmat" som fröblandningar, äpple, gurka, smörgåsrån, gröna ärtor, ja lite av varje helt enkelt.
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • Whizzer
                    • May 2005
                    • 498

                    #10
                    Det finns ju gnagarpellets o liknande i djurbutiken, färdigt o klart.

                    Jag fick dock lära mej (från min djurvårdarutbildning på gymnasiet) att man ska va lite försiktig med de här färdiga paketen med flera olika sorter i. Oftast mkt solrosfrön och andra frön, torkad frukt etc som innehåller alldeles för mkt fett och socker för dessa små djur. De är ju trots allt inte lika aktiva i fångenskap som i naturen, o feta djur blir sjuka djur..

                    Hur som helst, nån pelletssort som basfoder, sen lägger ni till lite färsk frukt o grönsaker (inte för mkt, de är trots allt samlare o det är inte så fräscht när de gömmer undan frukt o grönsaker som ligger o möglar). Sen kan man lyxa till det med lite frön o annat emellanåt.

                    Några hö o halmstrån håller dom sysselsatta (inte som mat), likaså toalettrullar. De gnager ner dessa i småbitar och använder som bomaterial.

                    Ut o klipp äppelgrenar, det är det bästa (o enklaste) tipset jag kan ge dej

                    Usch låter som värsta prettot nu, men jag skriver bara det jag har lärt mej
                    Senast redigerad av Whizzer; 14 October 2010, 22:26.
                    Whizzer
                    http://ninavarblane.blogspot.com

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Jag är bara glad för alla tips och råd, har det mesta hemma för jämnan som hö och halm och spån och äppelträd och toarullarna kommer ju efter hand, tänkte att toarullarna blir bra terapi för min 6 åring som älskar att uppfinna saker.
                      Mycket av maten har man för det mesta hemma bara lite basfoder då, har ni saltsten till era för jag läste att dom behövde det med, kanske man kan ta en bit av kossornas saltsten
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Pickles
                        • October 2009
                        • 1155

                        #12
                        Man ska alltid vara försiktig med gnagarblandingar som innehåller mycket feta fröer och nötter - kanonsäkert tenderar att vara fröblandningar för finkar och undulater kombinerat med ett kontrollerat grönsaks och fruktintag. ^^

                        Sedan måste jag skrämmas lite angående 'luktfri'..... det fick jag höra angående taggmössen också och.. well.. det kanske är luktfritt för en människa som vanligtvis har gnagare i huset men nog fan luktar det råttpiss när jag kliver innaför dörren numera, oavsett hur ofta jag städar.
                        Puh!
                        När hunden ätit upp de här blir det inga fler gnagare hemma hos mig. XD

                        Hö, halm och spån är toppen - jag använder dessutom höstlöv nu när årstiden bjuder på det! Saltsten ska inte vara nödvändigt om man bjuder på pellets (?) och det känns ganska riktigt i min bok.... men samtidigt borde det inte skada så länge åtkomsten är selektiv. Släng in ett hörn av en saltmineralsten vettja, om ni ändå har det hemma.
                        Allt väl så länge gnagaren inte missbrukar den.
                        Senast redigerad av Pickles; 14 October 2010, 22:48.
                        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                        ~25l vatten

                        Kommentar

                        • Whizzer
                          • May 2005
                          • 498

                          #13
                          Njaaee.. risken med saltsten är att de gnager för mkt på dessa o får i sej för mkt salt. Tror jag ialf, men jag är ju heller ingen expert. Jag tror inte att det är nödvändigt med saltstenar till dessa småttingar, det bör finnas salt o mineraler i ett komplett basfoder.

                          Knäckebröd är bra terapiarbete för en liten gnagare oxå


                          Ang urindoft.. klart det luktar, o hanarnas urin luktar mer fränt än honornas, ialf efter könsmognaden.. bara en liten tanke
                          Whizzer
                          http://ninavarblane.blogspot.com

                          Kommentar

                          • Whizzer
                            • May 2005
                            • 498

                            #14
                            Just det! Ser inte riktigt på bilden, men jag hoppas att du har nåt slags tak på buren? Även om de inte har nåt att klättra på över kanten så är de duktiga hoppare.. bara en tanke
                            Whizzer
                            http://ninavarblane.blogspot.com

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Hm så dom kan salt beroende
                              Knäckebröd låter bra och ruttnar inte heller
                              Ska kolla vad dom säger i djuraffären men ha era tips i åtanke(har inte helt förtroende för djuraffärer och deras kunskaper)

                              Visst är där tak och i mitten är ett stort hål med ett hårt galler som är dit skruvat, det kommer vara glasdörrar på framsidan sen med, annars blir det nog kattmat(hittade en död råtta på vardagsrumsmattan i förrgår så det är nog inget katterna drar sig för)
                              Kattförbud här inne blir det klart när man ska fixa buren
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...