Taggmöss.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Taggmöss.

    Jo.
    Det var ju som så.. att min hund råkade äta upp dvärghamstern jag fått ärva av brorsans ungar. *host*


    ....och eftersom jag nu gjort mig omaket att inreda ett kar åt den lille rackarn kändes det lite trist att det skulle stå tomt.
    Vad göra?
    Det är TOTALtrasigt, så yngelkar var uteslutet.
    Jag knallade därmed in på djuraffären efter jobbet idag, och Titta vad jag kom hem med!
    Jag tror på fullaste allvar inte att jag sett en så söt gnagare tidigare.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5701.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,5 KB
ID: 2180981
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5697.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,1 KB
ID: 2180983Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5703.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,8 KB
ID: 2180984Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5692.jpg
Visningar: 1
Storlek: 205,4 KB
ID: 2180982

    Är det någon som provat på de här krabaterna?
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    HELVETE!!!

    Fifan va gulliga! Helt sjukt ju!!!! Jag vill ha!!!♥♥♥
    Riktigt snyggt inrett också!
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Jag SÄGER ju det! *skratt* Jag är verkligen inte särskilt förtjust i smågnagare egentligen. Inte som keldjur i alla fall - men de här typerna kan jag tänka mig att sitta och titta på i timmar!
      Jag visste så snart jag såg dem att de skulle få följa med mig hem.

      Kööööp ett par!

      Tack ska du ha! Aint no neonfärgade plaströr i mitt sovrum - då kan man ju inte sova. Vi ska bara fixa sugpropp till vattenflaskan istället för eltejp. ; )
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Zureel
        • June 2010
        • 139

        #4
        Kul att se ett alternativ till alla plastsaker till gnagare de flesta har jag tror nog dina kommer att ha det roligare än många andra gnagare

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Åh, jag vet inte om mössen bryr sig om huruvida det är plaströr eller trädrötter i förlängningen, men jag får i alla fall något trevligt att titta på och djuren får förhoppningsvis alla sina behov tillfredsställda. Om inte annat går i stort sett Hela inredningen gnaga på.

          Jag funderar på en klätterställning i samma stil som man gör bakgrunder till akvarierna. Någonting i frigolit och betong med lättillgängliga grottor (för städning).

          Framför allt är de i alla fall Söta! XD
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • Dubbel
            • February 2010
            • 92

            #6
            Sjukt söööta dock får hundvalpen som kommer i veckan räcka för mig (just nu)

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              Ursprungligen postat av Pickles
              Jag SÄGER ju det! *skratt* Jag är verkligen inte särskilt förtjust i smågnagare egentligen. Inte som keldjur i alla fall - men de här typerna kan jag tänka mig att sitta och titta på i timmar!
              Jag visste så snart jag såg dem att de skulle få följa med mig hem.

              Kööööp ett par!

              Tack ska du ha! Aint no neonfärgade plaströr i mitt sovrum - då kan man ju inte sova. Vi ska bara fixa sugpropp till vattenflaskan istället för eltejp. ; )
              Dom var brutalt gulliga!!

              Kanske ska kirra ett par
              Men jag blev av nån anledning väldigt sugen på gröna anolisar i ett paludarium

              Neonfärgade plaströr eller rötter är nog sak samma för dom, men mkt snyggare med naturligt,
              rötter och grus istället för polkagris-rör och sågspån.

              Och om dom får för sej att tugga på allt så är det inte plast dom får i sej utan trä och sånt där som finns i naturen
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Hundvalp, Dubbel? Så roligt! Jag är vansinnigt valpsjuk just nu jag också. *ler* Vilken sort?

                Karro - Haha! VEM kan ha smittat dig med iden på anolisar, tro? *vissel* Du vet att du förmodligen får plats med båda?

                Jag inser också att det är mer för min trivsel än för deras som jag har rötter i buren/karet, men du har helt rätt i att de åtminstone inte kan dö av härdsmälta i magen efter en plastbit i tjocktarmen. ^^
                Sanden består av en smidig blandning utav kattsand (naturlera) och akvariesand/grus. Garanterat luktfritt även med en hamstergrabb. Jag byter ungefär en gång/månad.
                Ett toppentips till alla smågnagares föräldrar!
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Jag har fött upp taggmöss en gång i tiden och de är verkligen riktigt söta. Dock lite skeptiska till hantering och man måste ta det försiktigt så man inte skrämmer dem. De kan också vara fruktansvärt tröga med att få igång förökning på, det kan dröja åratal. Eventuellt kan det gå lättare om de får mer protein, hundmat, zoophobas mm.

                  Du har verkligen gjort det snyggt till dem, enda frågetecknet är ju hur länge det går innan det blir sunkigt, labburar med spån ser ju inte så kul ut men är lättare att hålla rent. Det är i alla fall intressant att se att nån åtminstone försöker göra nåt snyggt. Jag har tagit upp den här diskussionen i andra sammanhang, med akvarier och terrarier så försöker många bygga snygga miljöer men med fåglar och smådjur så brukar det ju egentligen se rätt trist ut. Det är ju inte självklart att det måste vara så. Finns en dansk bok som jag har nånstans som enbart handlar om hur man kan bygga bra och snygga miljöer till hamstrar, präriehundar osv så visst finns det möjligheter.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #10
                    Så trevligt att höra av någon som faktiskt har erfarenhet!
                    Nu måste jag först få fråga - "Åratal" - hur gamla blir musrackarna egentligen?
                    ... och hur håller man dem inför eventuell parning? Nu har jag två damer, så några ungar lär det inte bli, men jag har hört att det kan bli trubbel om man håller för många, för tätt?
                    Hundmat får, märkligt nog, nästan alla djur i mitt hushåll.


                    Kul att höra att du tycker det ser trevligt ut! Rent teoretiskt borde inte det här vara svårare att hålla efter än en vanlig spånbur, tycker jag. Bottensubstratet har en bra mycket högre absorberingsförmåga än vanligt kutterspån och rötterna går bra att rengöra med en rejäl borste - ungefär som man gör i ett terrarium - sådär en gång i månaden.
                    Grästuvorna dör möjligtvis, men vi provar och ser. ^^

                    Det vore roligt om fler kunde anamma detta tycker jag. Har en känsla av att det skulle väcka ett annat intresse hos den vuxna hobbyisten om det fanns ett alternativ till de neonfärgade plaströren.

                    Har du någon titel till den danska boken? Det vore jätteintressant!
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    Arbetssätt...