underviktigt marsvin, vad kan man ge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    underviktigt marsvin, vad kan man ge?

    Har fått tagit hand om ett litet marsvin, inte så gammal alls, var för liten då den levererades och tog inte för sig av maten då de större djuren var i samma bur. Så från att i princip vara död till lite piggare men såå mager. Ger den vatten och modersmjölkersättning trots att det var ett tag sen den borde gått ifrån det, just för att få i den någon form av mat då den inte ville äta. Nu för tillfället får den välling morgon och kväll och under dagen så äter den lite lite gnagarblandning men mestadels hö. Inte sett honom dricka ur vattenskålen så han får i flaska. Jag undrar nu om någon vet någon bra hemsida eller vet själva va man kan ge honom för att "göda" lite. han lär ju knappast gå upp med bara hö?
    180l Guldfisk
    220l clarias
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Kolla så tänderna ser ok ut. Jag minns med fasa när jag sent om sider tog en titt i munnen på ett magert marsvin, är det nåt som hamnat snett så får de svårt att äta.

    Marsvin brukar inte ha några problem med att bli avvanda väl tidigt, visst kommer de efter lite men de brukar ta upp sig. Det du absolut måste få till är C-vitamin, utan det så får marsvin skörbjugg och dör slutligen. Gnagarblandning, hö och liknande är inga källor till C-vitamin, det blir alldeles för dåligt. Har den varit utan ett tag kan du köpa på apoteket och ge den en stötdos, C-vitamin är rätt ofarligt att överdosera så dundra på ordentligt ett par dar. Bara C-vitamin då, andra vitaminer kan vara farliga att överdosera.

    Sen måste du se till att hålla den med C-vitamin för att den skall må bra. Det finns jox i zooaffärerna men det kan var rena skojet, jag har sett flaskor med nog vitamin för en dagsdos till ett marsvin säljas för 60 kronor. Det blir änna som lite dyrt att lösa saken på det sättet. Köp vitkål i stället, ett blad vitkål innehåller nog C-vitamin för ett marsvins dagsbehov så behöver du inte fundera mer på den saken.

    Naturligtvis kan det vara andra problem än tänder och C-vitamin men det är vanliga problem som du kan börja med att kolla. Sen bör du också styra över dieten till nyttigare saker, gnagarblandning kan vara nåt för ett magert marsvin men är egentligen inget bra och naturligt foder. Ge hö, vitkål, morötter, gräs, maskrosor och andra grönsaker så får du ett friskt marsvin som har sysselsättning med det som marsvin älskar mest, att äta.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Lite askorbinsyra i dricksvattnet går oxå.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Lowa
        • February 2008
        • 595

        #4
        Ursprungligen postat av Bygert
        Kolla så tänderna ser ok ut. Jag minns med fasa när jag sent om sider tog en titt i munnen på ett magert marsvin, är det nåt som hamnat snett så får de svårt att äta.

        Marsvin brukar inte ha några problem med att bli avvanda väl tidigt, visst kommer de efter lite men de brukar ta upp sig. Det du absolut måste få till är C-vitamin, utan det så får marsvin skörbjugg och dör slutligen. Gnagarblandning, hö och liknande är inga källor till C-vitamin, det blir alldeles för dåligt. Har den varit utan ett tag kan du köpa på apoteket och ge den en stötdos, C-vitamin är rätt ofarligt att överdosera så dundra på ordentligt ett par dar. Bara C-vitamin då, andra vitaminer kan vara farliga att överdosera.

        Sen måste du se till att hålla den med C-vitamin för att den skall må bra. Det finns jox i zooaffärerna men det kan var rena skojet, jag har sett flaskor med nog vitamin för en dagsdos till ett marsvin säljas för 60 kronor. Det blir änna som lite dyrt att lösa saken på det sättet. Köp vitkål i stället, ett blad vitkål innehåller nog C-vitamin för ett marsvins dagsbehov så behöver du inte fundera mer på den saken.

        Naturligtvis kan det vara andra problem än tänder och C-vitamin men det är vanliga problem som du kan börja med att kolla. Sen bör du också styra över dieten till nyttigare saker, gnagarblandning kan vara nåt för ett magert marsvin men är egentligen inget bra och naturligt foder. Ge hö, vitkål, morötter, gräs, maskrosor och andra grönsaker så får du ett friskt marsvin som har sysselsättning med det som marsvin älskar mest, att äta.
        Tack en massa för det C-vitamin ger ja honom varje dag btw, glömde tillägga det. Tror det var C och B i den flaskan som ja blandat ut med vatten som det står, och eftersom han inte riktigt vill dricka ur skålen så får han direkt ur flaskan i stället.
        Ska ta och kolla in tänderna då, lär itne vara så svårt då han är väldigt snäll coh inte säger så mycket.
        Jag testade med olika gräsoch maskros i förrgår men ush ush det ville han itne ha, han skulle då ha det torra höt, men nu när han blivit piggare så kan ja ju testa igen. Han har ju helelr inte velat gått något men igår gick han en liten bit, från ena sidan av buren till den andra där ett annat marsvin ligger i ett hus. så det var ju possitivt att han gick den lilla sträckan.
        Vitkål, oki, ica here i come!
        180l Guldfisk
        220l clarias

        Kommentar

        • Grottbert
          • November 2009
          • 340

          #5
          Mina marsvin var helt tokiga i salladskål, kan ju vara något och testa.

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Enligt en kompis spm är marsvinsuppfödare ska du kontakta Marsvinshjälpen, som finns på nätet, så får du bra råd och tips på hur du ska få honom att må bra.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            Arbetssätt...