Grebil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wowilolmoma
    • January 2010
    • 317

    #31
    bra jag tänkte bara "ojj ska de vara så varmt? :S" men vilka grenar går bra som de kan tugga på?
    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
    Å en kissemiss

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #32
      Jag använde massa olika trädsorter utan att de for illa av det. Barrträd är nog inte att rekommendera men annars funkar nog det mesta. Barken ska sitta kvar så de kan gnaga av den. Det är viktigt för deras tänder att de alltid har någonting att kunna gnaga på.

      Kommentar

      • wowilolmoma
        • January 2010
        • 317

        #33
        toarullar och grenar.... vad finns det mer de kan tugga på?
        60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
        190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
        Å en kissemiss

        Kommentar

        • wowilolmoma
          • January 2010
          • 317

          #34
          och jag kollade på blocket och hittade ett akvarium på 60L räcker det eller måste det vara större?
          60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
          190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
          Å en kissemiss

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #35
            Det går alldeles utmärkt för ett par stycken. Kommer inte ihåg exakta minimimått men det är mindre än ett 60-liters akvarium hur som helst. Det finns nog mer info kring det där hos svenska gerbilföreningen. Sök på google så hittar du deras sida.

            Köp två av samma kön om du inte redan innan har en plan för vart du kan göra av ungar. Mina gav endast två kullar men det är vanligare att de får många fler och jag hade en överenskommelse med min lokala butik att ta emot de ungar jag inte själv ville ha.

            Det är sociala djur så enbart en är inte heller bra.

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #36
              Har bara skummat igenom tråden och sett att du fått massor av bra tips. Ville bara skriva att bland det våra Gerbils har tyckt mest om att äta är Broccoli. (Kanske ngn annan som tipsat om det.) Smidigt att ha en påse en frysen och tina några bitar ngn gång i veckan.

              Kan ju bjuda på en bild på våra små råttor "Muffins" och "Bulle" i yngre dagar också. Bulle har tyvärr vandrat vidare till råtthimlen men Muffins, vår gamla farbror, lever fortfarande.
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Dexter; 05 March 2010, 12:58.
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • wowilolmoma
                • January 2010
                • 317

                #37
                bra tips! ska det vara i små bitar då? och visst ska det vara kokta? man kan väll göra typ en egen mat med typ ris,potatis,brocoli,morötter mm??
                60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                Å en kissemiss

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #38
                  Ursprungligen postat av wowilolmoma
                  bra tips! ska det vara i små bitar då? och visst ska det vara kokta? man kan väll göra typ en egen mat med typ ris,potatis,brocoli,morötter mm??
                  Jo, Broccolin kan man sjuda i gryta ngn minut men det går egentligen lika bra att "koka" den i lite vatten i micron. Även pasta har funkat bra för våra råttor. Just potatis har jag faktiskt aldrig testat med men de andra sakerna du nämner funkar kanonbra.
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • wowilolmoma
                    • January 2010
                    • 317

                    #39
                    jippie! men jag har läst att man kan ge de kokt potatis,men det är kanske inte något man gör så ofta... jag har också läst att man kan ge det en liten bit fisk/kött 1-2 gånger i veckan,vilket passar bra för att våran bortskämda kat får en stor bit kokt fisk varje kväll ,så man kanske kan sno lite av henne....hehe...
                    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                    Å en kissemiss

                    Kommentar

                    • wowilolmoma
                      • January 2010
                      • 317

                      #40
                      jag har inte tänkt ha några ungar inte planerat iaf ... men vilken är den vanligaste färgen? jag såg en kull med svarta på djurafären som var jättesmå och skitsöta men jag vet inte om jag vill ha 2 av samma färg,hur ska jag göra om jag vill ha olika färger ? kommer det att bli fight?(om de är från olika kullar)
                      60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                      190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                      Å en kissemiss

                      Kommentar

                      • myslas
                        • February 2008
                        • 672

                        #41
                        De är inte direkt kräsna av sig så det går bra att testa med många olika saker. Knäckebröd tyckte mina var toppen. De jagade varandra för att få sig en bit. De plockar ofta med sig en hel hög med mat och sätter sig i något hörn och försöker äta i lugn och ro. Det ser rätt kul ut.

                        Kommentar

                        • myslas
                          • February 2008
                          • 672

                          #42
                          Ursprungligen postat av wowilolmoma
                          jag har inte tänkt ha några ungar inte planerat iaf ... men vilken är den vanligaste färgen? jag såg en kull med svarta på djurafären som var jättesmå och skitsöta men jag vet inte om jag vill ha 2 av samma färg,hur ska jag göra om jag vill ha olika färger ? kommer det att bli fight?(om de är från olika kullar)
                          Som du ser på mina bilder så är nästan allihopa olikfärgade (och tre stycken av dem är bröder) så det är inga problem. Så länge du sätter ihop två stycken när de är små så är det inga problem. Försöker man introducera en ny i en etablerad familj däremot kan det bli slagsmål på liv och död. En av mina tre bröder blev efter något år helt utmobbad av någon anledning, har ingen aning om varför. Men jag fick plocka bort honom för annars hade de två andra bröderna slagit ihjäl honom. Det är nog väldigt ovanligt att sådant händer dock.

                          Kommentar

                          • wowilolmoma
                            • January 2010
                            • 317

                            #43
                            ojj :S det vill jag verkligen inte att det ska hända :S men hur små ska de vara för att de ska kunna "flytta ihop"
                            60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                            190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                            Å en kissemiss

                            Kommentar

                            • myslas
                              • February 2008
                              • 672

                              #44
                              Det ska vara innan de blir könsmogna i alla fall vilket är efter ungefär 2 månader. De flesta i djurbutikerna är nog yngre än så. De växer väldigt fort de första veckorna så om de du såg var väldigt små så är de nog inte mer än runt fyra veckor gamla.

                              Kommentar

                              • wowilolmoma
                                • January 2010
                                • 317

                                #45
                                Oo.... då vet jag :P
                                60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                                190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                                Å en kissemiss

                                Kommentar

                                Arbetssätt...