Grebil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wowilolmoma
    • January 2010
    • 317

    Grebil

    hejsan!

    Jag undrar lite om gerbiler.

    1.Jag har sett att man inte ska ha något av plast i en grebilbur.Men måste de typ ha en liten "koja" som de ka sova i ,vad ska den vara gjord av då? de gnager väll på den om det är trä?

    2.Vad ska jag ha som bottenmatrial?

    3.Jag tänkte köpa ganska stora glasrutor som ska bli som ett akvarium,vad ska jag ha för silikon?

    4.Vissa säger att det är bra med som en liten "övervåning" som täcker en liten bit av buren där de kan ha sina matskålar och chinchillasanden. Ska den oxo vara i trä eller gnager de sönder den då?

    MVH Wowilolmoma
    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
    Å en kissemiss
  • wowilolmoma
    • January 2010
    • 317

    #2
    Och jag undrar oxo,vad är måtten på lagom stort akvarium för de?
    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
    Å en kissemiss

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #3
      1. Jag hade ett gäng i ett gammalt akvarium på 100 liter och det funkade väldigt bra. De hade vanliga små "trähus" som man kan köpa för gnagare. Det är sant att de tycker om att gnaga på huset men ett stabilt hus håller länge.

      2. Vanligt burspån funkar bra, men tänk också på att de gräver en himla massa så om du inte har en tät bur blir det mycket som far ut ur buren. Släng gärna ner lite vanlig hushållspapper också. De gör små bäddar av det.

      4. Jag skulle rekommendera en övervåning eftersom både mat och sand blir full med spån efter deras grävande annars. Som sagt, De gnager på det mesta men är det bara tillräckligt tjockt så går det inte på en dag precis. Jag hade ett gammalt schackbräde som jag sågade till och det bet de inte sönder i alla fall.

      Dessutom hade jag faktiskt sanden i ett gammalt glasspaket av plast. Det hände att de gnagde lite på det men inte så mycket. De brukade ta lite mat i matskålen, hoppa i glassburken och göra sina behov samtidigt som de åt sin mat.

      Se till att de har mycket saker att gnaga på också. Trädgrenar är bra men även toarullar eller mjölkpaket går bra. När de är små räcker att mjölkpaket länge men när de blivit större gnager de med lätthet ner det på en dag.

      Variera även kosten. Att bara ge dem någon fröblandning är inte bra för det innehåller för mycket fett. Ge dem gott om frukt och grönsaker, det tycker de om. Kokt ris är oftast också en höjdare.

      Och se till att byta ut allt spån en gång i veckan eller något. Mina blev själaglada efter att man hade städat. Rusade omkring som tokar och skulle utforska allting på nytt.

      Gerbilen på min avatar är en hona jag tyckte väldigt mycket om. Hon blev fyra år gammal och mamma till två små kullar. Hon var väldigt tam och kröp upp i handen frivilligt när man satte ner den i buren.

      Ska leta upp lite fler bilder när jag kommer hem från jobbet så får du se hur jag gjort.

      Kommentar

      • myslas
        • February 2008
        • 672

        #4
        En sak till. De här små krabaterna är experter på att hitta lösningar för att ta sig ut ur buren. Jag hade små springor för ventilationens skull men då och då hittade de på något sätt att ta sig ut ändå. En gång flyttade de på ett mjölkpaket så de kunde ställa sig på det och sedan kunna hoppa upp (de hoppar väldigt högt) och dra sig upp. Så man får verkligen tänka till för att få det rymningssäkert.

        Nu hade jag inte så svårt att få fatt på dem även när de rymde eftersom de flesta var väldigt tama (alla utom en som var en riktig pest som tyckte om att bitas) så det var bara att locka med lite mat så kom de fram. Fast risken är att de gnager sönder någon sladd (jag fick köpa två nya tangentbord till min dator inom loppet av en månad).

        Kommentar

        • wowilolmoma
          • January 2010
          • 317

          #5
          tack vad bra! Nu vet jag en massa nya saker! men kan jag typ ha bara ett löst liggande tak med smala lister och ett myggnät? eller är de så smarta att de kan få upp det oxo?? :P är ny på dehär och min mamma hatar "råttor" och säger att de luktar illa och låter mycket! men det tror jag inte på
          60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
          190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
          Å en kissemiss

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #6
            Det går nog bra så länge det är tunna springor på nätet. Annars kan de komma åt med sina vassa tänder och lätt gnaga sönder nätet också.

            Hur det är med andra gnagare vet jag inte men gerbiler är väldigt renliga av sig och luktar ingenting.

            Kommentar

            • wowilolmoma
              • January 2010
              • 317

              #7
              nu till middagen går det ju bra att diskutera med mammsen ...men luktar spånet jätte "spånigt"
              60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
              190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
              Å en kissemiss

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #8
                Angående att de låter mycket. Ja, de är rätt nattaktiva av sig och de gräver en himla massa så har man dem i sovrummet (som jag hade) så kan det blir lite besvärligt att somna.

                Kommentar

                • myslas
                  • February 2008
                  • 672

                  #9
                  Finns väl olika sorters spån förstås och de luktar väl olika mycket. Jag köpte jättefint dammfritt spån från min lokala djurbutik och det luktade i stort sett ingenting.

                  Kommentar

                  • wowilolmoma
                    • January 2010
                    • 317

                    #10
                    har du namnet eller...ja hur man nu skulle kunna beskriva det?
                    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                    Å en kissemiss

                    Kommentar

                    • myslas
                      • February 2008
                      • 672

                      #11
                      På spånet? Nej, jag tror min lokala butik paketerade det själva faktiskt, inget märke på det. Bara be om så dammfritt spån som möjligt så blir det bra.

                      Kommentar

                      • wowilolmoma
                        • January 2010
                        • 317

                        #12
                        ok ,tack
                        60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                        190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                        Å en kissemiss

                        Kommentar

                        • Pickles
                          • October 2009
                          • 1155

                          #13
                          Istället för spån - prova pappersbaserad kattsand (budgetvarianten) om det fortfarande finns att få tag på. Fantastisk uppsugningsförmåga, dammfritt, luktfritt och giftfritt. ; )
                          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                          ~25l vatten

                          Kommentar

                          • wowilolmoma
                            • January 2010
                            • 317

                            #14
                            wow,bra ide,men måste man byta det lika ofta som vanligare,mer/mindre. Men jag har inte fått något svar på frågan med silikonet...
                            60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                            190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                            Å en kissemiss

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              #15
                              Ptja.. det har bättre uppsugningförmåga så jag skulle personligen säga att det är lättare att rengöra. Man kan liksom "punktstäda" istället för att byta ut alltsammans varje gång.
                              Har visserligen aldrig haft gerbiler, men till råttrackarna som ofta är dammkänsliga (och ofta riktiga lortgrisar ; ) ) funkade det jättefint. Ännu bättre till kaninerna.

                              Och silikonet? Med tanke på att folk oftast använder färdigbyggda akvarium antar jag att akvariesilikon går bra?
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...