Mycket har man sett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    #46
    Fast det är där som åsikterna går isär vad gäller den nakna hunden. Många är övertygade om att mutationen skedde i vilt tillstånd innan den fångades in. De hundar jag haft har aldrig använt solkräm och heller inte blivit brända, även om solen här så klart inte är lika stark. Vad gäller andra rovdjur så skyddar pälsen inte så mycket från bett t ex. Vet en kines som sprang bort när det var 27 minus och levde i skogen 3 veckor (tror jag det var). Den hade bäddat under en gran men var så klart mager när den hittades eftersom den inte hittat mat. Så jag tror inte att man ska underskatta överlevnadsmöjligheten.

    Men det är problem med hur vi människor tar oss friheter att "bygga" raser efter vårt eget tycke. Tänker på hundar som inte kan andas, inte föda naturligt på grund av för stor skallstorlek på huvudet hos valparna som ska ut eller höftledsproblem hos bl a schäfer. Huruvida det är djurplågeri att avla fram nakna marsvin etc vet jag inte, de får ju samma förutsättningar som sina håriga kompisar som är husdjur och frågan är om pälsen behövs där.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #47
      Nakenråttor finns det ju av två slag. Dels de där på Skansen, det är en speciell art som är nakna i naturen också. De har som sagt även en speciell samhällsorgansiation och lite andra egenheter. Riktigt trevliga djur men fodrar speciell omsorg om man skall kunna ha dem.

      Det andra är helt vanliga brunråttor utan päls, det är alltså en variant man avlat på och inget djur som naturligt är pälslöst. Vilket såna pälslösa varianter egentligen är nåt rimligt och bra är absolut nåt som tål att diskutera men när det gäller den här varianten av pälslösa råttor har saken en annan och allvarligare vinkling. Det finns några olika genetiska typer av pälslöshet hos vanliga råttor men det verkar som alla typerna är kopplade till olika typer av allvarliga hälsoproblem. Det är ju faktiskt nåt helt annat än frågan om det är ok att de bara är utan päls.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #48
        De naturliga nakenråttorna är ju anpassade till ett liv utan päls, och utsätter sig heller aldrig för sol, eller kallt väder, eftersom de håller till under jordytan.

        Saken med alla uppseendeväckande avelsformer (som pälslösa, för mycket päls, intryckta nosar, groteska utväxter, och så vidare) är ju att det inte finns nå´n annan anledning att de avlas fram än människans fåfänga, djuren blir som nå´n sorts genetiska experiment, för att se vad som är möjligt, och de vet att det alltid finns folk som vill ha det som ser udda ut.

        Var inne i en zooaffär en gång, där innehavaren berättade att en kvinna hade varit inne och frågat efter en "persertrappa". En vadå sa du? Det finns perserkatter som har så intryckta nosar, att de inte kan äta på ett normalt sätt, utan bara kan ta mat som är i huvudhöjd rakt framför nosen, så att säga, så därför tillverkar de en "trappa" där man lägger mat på varje "trappsteg". När det specialtillverkas så´na saker, har väl aveln gått lite snett va? Skulle förvåna mig mycket om dessa "persertrappor" säljs i Sverige. Såg på en annan sida att en amerikansk kvinna ville lansera en "ras" med katter, som hade kraftigt deformerade framben, så att de var tvungna att hoppa på bakbenen Men tydligen var det för magstarkt även för amerikanerna, tror inte hon lyckades få den godkänd, tack och lov. Se´n har vi ju Munchkinstackaren...
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #49
          Vad gäller pälslösheten förstår jag inte varför inte nakna hundar skulle klarat sig i vilt tillstånd i Afrika? När det är kallt tar de skydd, gräver en grop och rullar ihop sig bredvid varandra, när det är sol blir de solbrända precis som vi och de söker självmant sig till skugga när de blir överhettade. Det är inte en omöjlighet att de faktiskt muterade i vilt tillstånd, tvärtom väldigt troligt.

          Men jag håller helt med vad gäller de exempel du tar upp, det är för djävligt. I USA har de dock lite extrem syn på husdjur som verkligen är till för människans nöje endast, hundar som aldrig får gå ut, operation av stämbanden för att hundarna inte ska skälla, katter som får klorna bortopererade för att inte kunna klösa sönder inredningen.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #50
            Tja, vildhundar funkar inte så, de kan inte ligga hemma i lyan och gömma sig hela tiden, utan de är ute och springer, och jagar. Tror en hårlös hund inte hade klarat en dag på den Afrikanska savannen utan att få rejäla brännskador. T.o.m djur som är naturligt hårlösa, som flodhästar t.ex, har jag för mig har problem med solen, de skyddas till viss del av vattnet, och kommer upp på natten för att äta. Ett hårlöst djur som är "programmerat" att ha päls skulle nog få det väldigt svårt i så´na förhållanden.

            Ja, såg ett program om ett räddningscenter för stora kattdjur, som idioter trodde gick att ha som husdjur, och en tiger släpade sig fram på bakbenen, efter att ha fått klorna bortopererade (som om det skulle göra den ofarlig)...
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              #51
              Nej, de kan inte ligga hemma i lyan hela tiden men de kan jaga i gryning och skymning. Att hårlösa hundar skulle muterat i fritt tillstånd är för mig lika troligt som att humlor kan flyga, att giraffen orkar bära upp sin enorma hals och andra fenomen i naturen.

              Ja det är för djävligt vad människor hittar på, inget får vara heligt. Blir lite rädd över hur framtiden kommer att se ut på den fronten.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #52
                Tja, humlor och giraffer ser ut som naturen vill ha dem. Vildhundar är inte "programmerade" att göra det, de kommer att bete sig som resten av flocken, men det troligaste är att de inte kommer så långt, utan de dör nog redan som valpar, när de är ute och leker i solen. Det är nog ett exempel på en mutation som naturen hade sållat bort illa kvickt, och ett exempel på en mutation människan borde lämna därhän. Hårlösa katter har t.ex inte bara problem med sol, väder och vind, de saknar även morrhår, som ju är viktiga för att katten ska kunna känna sig fram.

                Ett djur ska kunna klara sig utanför människans kontroll och "omsorg", tyvärr finns det många framavlade mutationer som aldrig skulle göra det. Och jag tror även att det är mycket det det handlar om, varför människan avlar vidare på så´na mutationer, vi gillar att känna att vi har kontrollen, att det är tack vare oss det här djuret överlever. Tycker faktiskt det är lika illa med hundar och katter som har för mycket päls, som tovar sig, som t.ex perserkatter och många hundraser. Har sett Animal Copsprogram på Animal Planet, där de hittat försummade eller förrymda hundar, som varit vandrande tovor, och det har varit fruktansvärt handikappande och obehagligt för hunden. Ett djur ska inte förvandlas till en hjälplös hög med tovig päls bara för att det råkar vara utan mänsklig omvårdnad ett tag. Det skapar nog lika mycket obehag för djuret som extremt tillplattade nosar, valpar med så stora huvuden att de inte kan födas normalt, alldeles för korta ben, eller bortopererade klor.

                Tack och lov läste jag i en engelsk eller amerikansk kattidning för ett antal år se´n att det pratades om en skärpning av rasstandarder, om det har hänt nå´t än vet jag inte.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...