Mycket har man sett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yollis
    • February 2010
    • 479

    #31
    Ursprungligen postat av Dexter
    Jag vet en som har båda de två raserna. Du får hälsa din man att de är en utmärkt combo.

    Vissa vintermorgnar e man i och för sig nöjd med att bara ha två motsträviga ungar att klä på/"tjata på" kläderna innan man ska ut. Att i detta kaos ha en liten vovve att få på overallen oxå...Nja....Ännu mer jobb... Fast det är ngt visst med naken fisar....
    Det skulle blivit en combo, men nu är vår GD snart 11 ÅR(!) och han vill INTE ha sällis av nån bjäffig leksugen valp...

    Jag har oxå 2 ungar som ska ha kläder... men det behöver även vår GD riktigt kyliga dagar, så det känns rätt skitsamma med en till
    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

    "Happy Wife - Happy Life"

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #32
      Ursprungligen postat av Nubi

      Finns att se på Skansens akvarium. Annars väldigt coola underjordiska varelser

      Devon Rex blir nästa katt vi köper

      Visst e de råttorna coola? Har varit där och kollat på dem några gånger. Fast inte ser de ut som råttor inte...

      Säger som Yollis; Annars har jag en Cornish som e vansinnigt billig varje morgon klockan 04.30 när han får för sig att han vill sticka ut sin ädla nos i friska luften. En Rex som försöker övertala matte eller husse om att han ska få gå ut en sväng är inget man ignorerar. Den rösten skär mellan märg och ben, isar längs ryggraden och väcker heeela huset...(Tur man är så kär i rackarn annars skulle han ligga risigt till...)
      Senast redigerad av Dexter; 22 April 2010, 13:01.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • Yollis
        • February 2010
        • 479

        #33
        jag slår vad om att er rex låter som en mysig vaggsång i jämförelse med våra bengaler
        /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

        "Happy Wife - Happy Life"

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #34
          Ursprungligen postat av Yollis
          jag slår vad om att er rex låter som en mysig vaggsång i jämförelse med våra bengaler
          Jag kanske ska spela in honom i natt/tidigt imorgon på morgonen så kan vi jämföra. Kan i och för sig tänka mig att Bengaler har röstresurser utöver det vanliga. Kanske ligger vår gaphals i lä där.

          (Å andra sidan verkar inte vår andra Cornish riktigt veta att han e en Cornish, han är väldigt tystlåten och låter så pipigt så pipigt, som en kattunge, när han jamar. Så det jämnar väl ut sig. Brorsan hans har fått röstresurser så det räcker för de båda. Det är inte för inte som Cornishar kallas en blandning av apa, hund och papegoja...)
          Senast redigerad av Dexter; 22 April 2010, 13:06.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Yollis
            • February 2010
            • 479

            #35
            Ursprungligen postat av Dexter
            Jag kanske ska spela in honom i natt/tidigt imorgon på morgonen så kan vi jämföra. Kan i och för sig tänka mig att Bengaler har röstresurser utöver det vanliga. Kanske ligger vår gaphals i lä där.

            (Å andra sidan verkar inte vår andra Cornish riktigt veta att han e en Cornish, han är väldigt tystlåten och låter så pipigt så pipigt, som en kattunge, när han jamar. Brorsan hans har fått röstresurser så det räcker för de båda. Det är inte för inte som Cornishar kallas en blandning av )apa, hund och papegoja...)
            hahaha! jag önskar mig en bengal med röstresurser som en "vanlig" katt
            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

            "Happy Wife - Happy Life"

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #36
              Oj, vi har visst gjort denna tråd till en tråd om katter. Sorry!
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • FrökenHallonbåt
                • December 2009
                • 25

                #37
                Finns det "riktiga" nakenhundar (dvs utan päls)? Min vän hade en sk nakenhund, men det betydde bara att den hade väldigt tunn och mjuk päls. Såg ut som valppäls fast den var fullvuxen. Riktigt go, som tur var var den inte rakad
                Flygfän är läskiga saker. Tacka vet jag vattenlevande djur som man vet vart man har dem!

                Kommentar

                • Yollis
                  • February 2010
                  • 479

                  #38
                  Ursprungligen postat av FrökenHallonbåt
                  Finns det "riktiga" nakenhundar (dvs utan päls)? Min vän hade en sk nakenhund, men det betydde bara att den hade väldigt tunn och mjuk päls. Såg ut som valppäls fast den var fullvuxen. Riktigt go, som tur var var den inte rakad
                  mexikansk nakenhund är väl så naken en hund kan bli, den har ju ff "svinpäls"

                  /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                  "Happy Wife - Happy Life"

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #39
                    Ursprungligen postat av Yollis
                    Du vill inte ha en tonårs-bengal? ha en som är MYCKET billig just idag
                    hahaha, kan man få en bengal som inte hårar
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Yollis
                      • February 2010
                      • 479

                      #40
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      hahaha, kan man få en bengal som inte hårar
                      om du rakar den?
                      /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                      "Happy Wife - Happy Life"

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #41
                        Ursprungligen postat av Salta Katten
                        Rätt söt!
                        Ser ut som en gulligare (och mindre häftig) släkting till dessa: http://images.google.se/images?hl=sv...gbv=2&aq=f&oq=
                        Nakenråttan är ett av mina favoritdjur på grund av dess levnadssätt, med ett gottsystem och en organisation som närmast kan likna bin. Drottning, arbetare, avlare, soldater osv. Mycket ovanligt bland däggdjur. Vacker? Det är ju bara 10% av upplevelsen.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • FrökenHallonbåt
                          • December 2009
                          • 25

                          #42
                          Ja, nakenråttan är en riktigt fascinerande varelse. Tänk att ha som en gigantisk "myrfarm" fast med nakenråttor! En stor burk med glasframsida där man kan kika in och se dem jobba runt i gångarna.
                          Flygfän är läskiga saker. Tacka vet jag vattenlevande djur som man vet vart man har dem!

                          Kommentar

                          • CyaneaCapillata
                            • April 2010
                            • 66

                            #43
                            Jag själv har två nakenhundar (Chinese Crested), en med päls (så kallad PowderPuff) och en naken (truly hairless), och jag tycker att de är helt fantastiska hundar. Nuförtiden har de flesta (om inte alla) raser enorma hälsoproblem, men nakenhundar är tämligen förskonade från dessa. Deras skinn är visserligen känsligt och behöver hållas efter, men å andra sidan behöver de inte trimmas eller borstas i flera timmar i veckan för att inte vara toviga. Visst fryser de när det är kallt ute, men de är perfekt anpassade för att leva inomhus, vilket ju är där de är majoriteten av tiden. Är det kallt/blött ute, ta på en overall! Då håller de sig varma under hela promenaden och är rena och torra när man kommer in utan att behöva blaska i duschen.

                            Inte alla tror att nakenheten är framavlad för att passa på fartyg. Många hävdar (jag vet inte vems utsaga som är mer sann) att det är en anpassning för det varma klimat de ursprungligen kommer ifrån. Mexikansk nakenhund och kinesisk nakenhund anses faktiskt vara raser som är mycket nära "ursprunget" snarare än tvärtom, det är bara att slå upp vilket raslexikon som helst.

                            Man kan ju vända på frågan och undra hur snällt det är att ha t.ex. slädhundar inomhus, eller kanske Berner Sennen eller Leonberger...? De har päls och är anpassade till kallt klimat, men i många hem hålls de betydligt mer tid inomhus i värmen än ute i minusgraderna. Många av dem hässjar under promenaderna redan i februari, när snön börjar töa. Är det mer djurvänligt än ett naket djur som är bättre anpassat till den temperatur de spenderar mest tid i? Är det ett djurskyddsmässigt större problem att avla på tämligen friska men hårlösa raser än raser med så platt nos att de knappt kan andas eller riskerar att svimma när det blir för varmt? Eller de som har hjärtproblem? Höftproblem?

                            Kanske är nakna djur inte ett så stort problem. Jag är kanske lite mer skeptisk till att man kan ge ett nakenmarsvin ett bra liv än en nakenhund, men kanske borde man se på det i ett större perspektiv. Det finns så många fler egenskaper att titta på än päls. Man ska inte avla på defekter, det är till och med direkt förbjudet att avla på defekter, men vem kan bedöma om det är det eller inte? Jag menar, skulle man inte avla på defekter skulle ju många raser trilla bort på en gång, t.ex. Mops, Rhodesian Ridgeback, Sharpei, Cavalier King Charles Spaniel och så vidare. Begreppet "defekt" är väldigt relativt.

                            Det finns en film som gått ett antal gånger på tv som handlar om hundavel. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad filmen hette (Pedigrees exposed?)... De säger i alla fall att i Storbritannien, där de har MÅNGA Mopsar, har rasen Mops mindre genetisk variation än den utrotningshotade arten Jättepanda (ungefär "material" till 50 individer hos Mops och det finns ca 1600st Jättepandor...). Där kan vi prata inavel. Om ni kommer över filmen, se den!

                            Kommentar

                            • vickson
                              • May 2010
                              • 760

                              #44
                              Jag har en kinesisk nakenhund (har haft flera) och det är en mycket gammal ras som inte är framavlad av oss människor. Man tror att det gått till så att det för flera tusen år sedan uppkom en mutation i Afrika (Canis Africanis).Dessa hundar användes sedan i avel och blev ursprunget till olika nakenhundsraser, några fraktades till kina och importerades sedan vidare till USA och England som kallade dem kinesisk nakenhund (eller Chinese Crested) ovetande om hundens egentliga ursprung. Däremot har det gått mode även i dessa hundars utseende, ursprungshundarna var jättenakna, hade knappt något hår på kroppen alls och liten tuppkam eller tunn man. Den "moderna" kinesen har ofta betydligt mer behåring och många behöver rakas i olika grad för att få fram nakenheten på kroppen. Vilken typ man föredrar är idag en smakfråga.
                              Nu vet jag inte om någon bryr sig men jag blir så trött på folk som kommer fram och tycker synd om min hund för att den är en modern mutation etc när det är långt ifrån sanningen så jag kan inte hålla fingrarna från tangenterna märkte jag...

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                #45
                                Nej, alla mutationer är inte skapade av människan, problemet är att vi avlar vidare på dem, vare sig mutationerna är moderna eller gamla. Om det var upp till "moder natur" skulle de försvinna lika snabbt som de uppkom, i fall där mutationerna är negativa för djuren ifråga. Om t.ex en afrikansk vildhund eller vildkatt föddes i hårlös i naturen skulle den aldrig uppnå vuxen ålder, än mindre ge upphov till en ny ras. I Afrika har t.o.m vita tamkatter problem, trots att de har päls, de får lätt hudcancer i den starka solen, särskilt ytor med tunn behåring, som öronen, är utsatta.
                                Senast redigerad av Shepard; 20 July 2010, 00:58.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...