Nu är det marsvin som gäller! Nybörjartips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Nu är det marsvin som gäller! Nybörjartips?

    Hej.

    Var inne lite på hamster tidigare men det föll på att de inte kunde ha hö som strö pga risk för att skada kinder på vasst hö.

    Nu har det varit lugnt fram till igår när jag träffade på ett par marsvin. Tyckte de var riktigt fräcka och vill köpa 2st själv.

    Har lite frågor innan man kastar sig in i det...

    1. Hur stor bur bör man skaffa till 2st? Har en fristående möbel på 80x40cm så en bur på 100x50 blir nog max. Vad tror ni om det?

    2. Hur är deras lekbehov? Räcker det med en enkel ren bur med massor av hö och sen ett litet kryp-in i hörnet eller uppskattar de verkligen 3 våningar med färgglada rör och hjul och leksaker som åt hamstrar?

    3. Vad är bäst att skaffa när det gäller kön? Vore fräckt med ett äkta par som snart blir fler men man kanske tar sig vatten över huvudet då
    Spelar det annars roll om det är 2xhonor eller 2xhanar?

    4. Lukt? Kommer ha dem 1meter ifrån soffan i vardagsrummet så hur pass renliga är de? Är det total städning dagligen som gäller eller har man låda till dem som de håller sig till? De marsvin jag såg hade enbart hö som strö och gjorde sina behov i det.

    Känns som att det kan gå fort med att skaffa sig ett par filurer så tacksam för alla svar.

    mvh
    /Martin

  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    #2
    Ursprungligen postat av Martin85
    Hej.

    Var inne lite på hamster tidigare men det föll på att de inte kunde ha hö som strö pga risk för att skada kinder på vasst hö.

    Nu har det varit lugnt fram till igår när jag träffade på ett par marsvin. Tyckte de var riktigt fräcka och vill köpa 2st själv.

    Har lite frågor innan man kastar sig in i det...

    1. Hur stor bur bör man skaffa till 2st? Har en fristående möbel på 80x40cm så en bur på 100x50 blir nog max. Vad tror ni om det?

    2. Hur är deras lekbehov? Räcker det med en enkel ren bur med massor av hö och sen ett litet kryp-in i hörnet eller uppskattar de verkligen 3 våningar med färgglada rör och hjul och leksaker som åt hamstrar?

    3. Vad är bäst att skaffa när det gäller kön? Vore fräckt med ett äkta par som snart blir fler men man kanske tar sig vatten över huvudet då
    Spelar det annars roll om det är 2xhonor eller 2xhanar?

    4. Lukt? Kommer ha dem 1meter ifrån soffan i vardagsrummet så hur pass renliga är de? Är det total städning dagligen som gäller eller har man låda till dem som de håller sig till? De marsvin jag såg hade enbart hö som strö och gjorde sina behov i det.

    Känns som att det kan gå fort med att skaffa sig ett par filurer så tacksam för alla svar.

    mvh
    /Martin
    1. 50x100 cm stor bur är nog lite i underkant. Enligt wikipedia skall de ha minst 50x60 cm per vuxet djur...

    2. De behöver inte massa rör och grejer att springa runt i. De behöver dock mycket yta att springa runt på, men har de detta och blir väl omhändertagna så räcker det nog med en hyffsat enkel bur.

    3. Visst kan du ha en hona och en hane tillsammans, men räkna med ungar isf. Det kan vara ganska svårt att bli av med gnagare, vet dock inte hur det är specifikt med marsvin. Två vuxna djur kan, oavsett kön, bråka med varandra om de inte trivs och framförallt inte bott ihop sedan ung ålder. Men generellt tror jag man brukar rekomendera två honor ihop snarare än 2 hanar. Men tillräckligt med plats är alltid bra för att undvika bråk. Bör också tilläggas att de inte bör hållas en och en.

    4. Jag har aldrig haft egna marsvin (förutom när jag var väldigt liten) men min uppfattning är att såklart luktar det litegrann, men håller du rent ska dte inte behöva vara ett problem. De är ganska renliga av sig, men alla djur luktar, så om du ska ha dem i ett rum där du ofta är så måste du ju såklart hålla koll extra noga.

    Övrigt kan ju tilläggas att de kan låta en hel del. De piper och pratar och vill umgås :P

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Tackar för bra svar.

      Jag har börjat tänka om ang bur och det blir nog att bygga en egen bur/hage i ena hörnet på rummet. Blir ca 1x1 meter och blir bara sidor, inget tak.

      Har 4st katter så det kan bli intressant men det är ett måste att de ska gå ihop.

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Ursprungligen postat av Martin85
        Tackar för bra svar.

        Jag har börjat tänka om ang bur och det blir nog att bygga en egen bur/hage i ena hörnet på rummet. Blir ca 1x1 meter och blir bara sidor, inget tak.

        Har 4st katter så det kan bli intressant men det är ett måste att de ska gå ihop.
        Jag skulle tro att det lätt blir en hel del bråk mellan katter och marsvin om de får gå fritt (bara sidor utan tak hindrar ingen katt från att ta sig in i buren).

        Kommentar

        • Martin85
          • February 2008
          • 465

          #5
          Ursprungligen postat av Rockdoll
          Jag skulle tro att det lätt blir en hel del bråk mellan katter och marsvin om de får gå fritt (bara sidor utan tak hindrar ingen katt från att ta sig in i buren).
          Hehe. Det är stooor risk att katterna kommer in om de vill. Senast igår kom den minsta katten uppför panelen på kåken och ville in genom fönstret.

          Förhoppningsvis kan man ha helt öppet och att de får hoppa in men inte göra något dumt. I början får det nog vara täckt och de får träffas under uppsikt.

          Men hur höga kanter måste det vara för att marsvinen ska hålla sig på rätt sida sen? Nån som vet om 35-40cm räcker?

          Kommentar

          • daikai1
            • March 2009
            • 42

            #6
            många uppfödare använder ikeas SAMLA 79x57x42 som kostar 149kr för att de är billiga, vet dock inte hur många de har i varje
            50l yngelkar
            140l under uppbyggande (som det varit i 4år)

            Kommentar

            • Martin85
              • February 2008
              • 465

              #7
              Ursprungligen postat av daikai1
              många uppfödare använder ikeas SAMLA 79x57x42 som kostar 149kr för att de är billiga, vet dock inte hur många de har i varje
              Uscha. Det är ju djurplågeri. Ingen plastback här inte.

              Är det frågan om mindre yta så föredrar jag nog galler och inte så instängt.

              Blir nog en modul av ihopskruvad vattenfast plywood och ca 120x100cm. Men 40cm i höjd är nog inget att snåla på. Sen gummihjul så man kan flytta den

              Kommentar

              • Rockdoll
                • October 2009
                • 351

                #8
                Ursprungligen postat av Martin85
                Hehe. Det är stooor risk att katterna kommer in om de vill. Senast igår kom den minsta katten uppför panelen på kåken och ville in genom fönstret.

                Förhoppningsvis kan man ha helt öppet och att de får hoppa in men inte göra något dumt. I början får det nog vara täckt och de får träffas under uppsikt.

                Men hur höga kanter måste det vara för att marsvinen ska hålla sig på rätt sida sen? Nån som vet om 35-40cm räcker?
                jag vet inte riktigt hur duktiga marsvin är på att ta sig ur burar, men de är ju inte helt små, så står de på bakbenen når de ju kanske 2 decimeter upp bara på det...

                Kommentar

                • Grottbert
                  • November 2009
                  • 340

                  #9
                  Kan ju skriva lite då jag har den situationen du vill ha

                  Har 2st katter som älskar dom små krabaterna. Sitter jämt och försöker peta på dom genom buren. När man tar ut dom ur buren är dom dock inte ett dugg intressanta(tror dom är intressanta för katterna för att dom inte kan komma åt dom)
                  Dom pratar ganska mycket och säger till så fort maten är slut.
                  Att ha dom i vardagsrummet kan vara lite vanskligt då mina dammar mycket. Speciellt vid häftiga rörelser framför buren springer dom undan fort och sprätter ut spån och hö. Man kan ha en ganska liten bur om dom får komma ut och springa av sig lite varje dag.

                  MvH
                  Mikael

                  Kommentar

                  • Vargsyster
                    • January 2010
                    • 55

                    #10
                    Vet inte om du redan hunnit skaffa några små svin, men här kommer min syn på saken

                    1. 100*50 är minimikrav enligt djurskyddslag, men det blir väldigt litet när svinen växer på sig. Jag skulle säga minst 120 lång, men din hage verkar vara en intressant idé. Dert enda problemet blir bottenplattan som måste vara av ett våtsäkert material. Nerkissat trä är ingen höjdare...

                    2. Leksaker åt marsvin kan vara både enkelt och lätt, det beror helt på vad du får hem för "personligheter". Mina erfarenheter har lärt mig att allting man kan tugga, släpa, kasta runt och pingla med brukar vara poppis. En ihopvikt toarulle med några skramlande nötter i kan vara precis lika populärt som en liten trärulle med en pingla. Ett hett tips är "hökulor" med pinglor, en stor runt metallbur som man kan stoppa full med allt från hö och halm till frukt och grönt.

                    3. Det är svårt att säga. Vill du ha en av varje så rekommenderar jag en kastrering av hanen (vilket är en smärtsamt dyr historia då marsvin inte har en utstående pung som många andra djur och hela ingreppet blir svårare). Honor går i regel bättre ihop än hanar, men man bör notera att man aldrig kan vara 100% säker. Två honor kan lika gärna ryka ihop som två hanar. Du får störst chans att lyckas om du köper två kullsyskon som känner varandra väl. Då spelar det egentligen ingen roll. Det är otroligt liten skillnad i beteende.

                    4. Eftersom att de är herbivorer så luktar hanarna inte alls lika mycket som om man har t.ex råttor. Deras kroppskemi utsöndrar inga direkt starka dofter för att markera revir. Nerkissat spån luktar alltid lite grann, men har man lärt dem att använda en toalåda (vilket jag starkt rekommenderar) så blir den dagliga småstädningen av buren så mycket lättare :P

                    Vad det gäller katterna så rekommenderar jag tak på buren/hagen. Jag känner katter som brukar gå i närstid med grävlingar och dessutom jagar harar när de kommer åt så marsvinens storlek är ingen garanterad säkerhet. För både katternas och marsvinens skull bör du ha tak.

                    /V

                    Kommentar

                    • sara s
                      • November 2009
                      • 77

                      #11
                      För att eliminera lukten lite så brukar vi lägga papperskattströ under spånet i kisshörnan.
                      En stor tuss halm/hö uppskattas att "gömma" sig i. Vi gjorde en ramp upp till taket på huset så dom kunde gå upp. Hus vill dom ha så dom kan känna sig trygga. Kallasfalt borde fungera att stryka på bottenskivan om du bygger egen bur.

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Ingen som nämner att marsvin inte kan producera egen C-vitamin och det är något de verkligen behöver. Därför är det viktigt att man ger de mkt grönsaker som innehåller c-vitamin och tillsätter c-vitamin droppar i vattnet till de.
                        vet inte om det finns andra preparat som man kan använda men utan C-vitamin dör de!
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #13
                          Hur har det gått? Har det blivit några marsvin? Trevliga små krabater. Mina fyra katter gillar marsvinen jag har hemma nu starkt. Däremot är det svårt att motionera svinen utanför buren då katterna kommer och stör jämt och ständigt. Katterna är visserligen alltid snälla och nöjer sig med att peta med tassen på marsvinen och dom små kompisarna är inte heller rädda för katterna. Blir en del "nospussar". Däremot krävs det en del engagemang då jag inte skulle våga lämna dom ensamma ihop. Katter är rovdjur och kan döda ett marsvin utan större ansträngning. Så jag måste hela tiden vara uppmärksam på vad som händer. Det är inte tal om att lämna dom ensamma.
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          Arbetssätt...