Jag behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linn_guppy
    • December 2008
    • 57

    Jag behöver hjälp

    Förlåt om inläggets upprepas men det blir fel hela tiden. Men nu är det rätt.
    Hej!
    Nu är det så att min hamster hane är underviktig. Jag har försökt att ge nötter som solros frön eller pumpa frön, ger även broklli och till bas foder brukar det bli Pellets eller egen blandning med havre gryn, russin och solrosfrön. Men han är endå så himmla smal. Givetvis vill jag ju inte att han ska bli överviktig men han måste bli normal viktig endå. Han beter sig så som han ska och är inte sjuk han är mycket tam dvs är han en dvärg hamster och är 5 månader ganska exakt imorgon.
    Kan någon ge tips.
    Från en 13 årig tjej som behöver lite hjälp.
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Hamstern är ju en allätare, så kanske kan det vara värt ett försök att erbjuda kattmat, fisk eller kött (i lämpliga portioner). En klick smör är inte alltid fel, heller, eller hårdkokt ägg. ^^
    Om den lille rackarn inte blir bättre skulle jag dock rekommendera att du kontaktar en veterinär.

    Lycka till!
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Linn_guppy
      • December 2008
      • 57

      #3
      Men han är inte sjuk eller något han är bara liten och smal. Han är ju aktiv och sådant men han blir inte normal viktig.

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Hallå!

        min sambo föder upp hamstrar osv, så lite koll har jag på vad hon brukar mata dom små liven.

        Barnmat, de man kan köpa i affären i små burkar alltså, funkar utmärkt.

        Sen finns det nåt som heter äggfoder som det är en hel del nyttigt i.

        Majs,broccoli,tomat

        Jag vet att sambon min undviker att köpa färdiga blandningar med hamstermat, utan hon går direkt till lösvikts-hyllan och plockar sånt som hon vet är bra.

        Hoppas det kan hjälpa lite.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Linn_guppy
          • December 2008
          • 57

          #5
          Jag ska bröva barnmaten verkade vara bra. :P

          Kommentar

          • Rockdoll
            • October 2009
            • 351

            #6
            Min erfarenhet är att de oftast inte gillar pellets speciellt mycket. Äter han verkligen av den? Har han något problem med tänderna som gör att han får ont av att äta och därför inte äter ordentligt? T.ex för långa eller lösa.

            Annars tycker jag att det som en hyffsat bra kost du ger honom. Försök som sagt att undvika färdiga blandningar, utan välj istället ut sådant han gillar. Och mata ofta! (Han ska alltid ha tillgång till mat) Att övergöda en ung, pigg hamster är ganska svårt, och verkar i ditt fall definitivt inte som en risk. Är de inte hungriga äter de inte. Men se till att det inte ligger massa gamla grönsaker kvar, antingen i matförrådet, eller matskålen som får ruttna. Ge inte allt för mycket solrosfrön, och ha gärna sådana med skal kvar! Det stimulerar gnagandet så att tänderna håller sig friska. Ge mycket färska grönsaker. Annars, om han verkar frisk, är pigg, ser frisk ut och framförallt äter ordentligt (ser du honom äta?) så tror jag inte att du behöver vara alltför orolig. Unga, pigga hamstrar kan vara ganska så smala. Nu är det ju såklart svårt att säga när man inte sett honom hur pass smal han är, och givetvis måste du ju hålla koll på honom så att han inte blir smalare eller börjar bete sig underligt! då är det nog dags att ta sig till en veterinär.

            Kommentar

            Arbetssätt...