Mina katter mår inte bra HJÄÄÄLP

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MarieBeach
    • May 2009
    • 1

    Mina katter mår inte bra HJÄÄÄLP

    Jag har en katt (Malin) som jag hade när den var liten, har under 4 år varit hos mina ex svärfar, där blev hon mobbad av två av hans andra katter. Nu har jag tagit tillbaka henne. Har även dock hennes syster (Paolina). De var tillsammans och tajta som små. Nu vill Paolina gärna bli kompis med Malin verkar det som men Malin fräser och morrar emot Paolina. De har varit tillsammans nu sen mitten av mars. Är fortfarande så här. Sen ibland så kan Malin sätta sig och kissa och bajsa utanför lådan fast den är ren. Hon har även i hela sitt liv gnagt på elkablar, alla som finns.

    Känner nu at jag kan inte lämna dem o åka iväg över en helg då de inte kommer överrens. Malin kan gå på lådan så det är bara ibland hon gör så här vet inte varför.
  • Elin.G
    • November 2007
    • 120

    #2
    Har du provat med feliway? Jag tycker inte du ska ge upp ännu... Sådant tar tid!

    Hos FirstVet kan du alltid snabbt få råd, behandling eller remiss av en erfaren veterinär online. Ingår i de flesta djurförsäkringar. Läs mer och boka här!


    Lycka till
    /

    Kommentar

    • Ouscazz
      • February 2009
      • 898

      #3
      Jahaaa.... ??
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Börja med att skaffa två lådor, och rengör ofta. Malin går inte på lådan för att Paolina varit där.

        När jag satt ihop vuxna katter har det brukat ta nån vecka innan de accepterat varandra, men om Malin fortfarande är rädd för Paolina efter två månader är det osäkert om hon nånsin kommer över det.

        Malin är nog en ganska rädd och osäker katt, kanske pga mobbningen tidigare. Det kan tänkas att hon vore gladare hos nån som inte har annan katt - en del katter vill helst vara ensamkatter.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Är det alls okej att åka iväg från katt en hel helg??
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • chigak
            • May 2009
            • 78

            #6
            Ska man vara borta över en helg måste man ha någon som kollar till katterna. Det finns en lag som säger att katter ska ha tillsyn minst 2 gånger/dygn.
            Sen som sagts innan så är det viktigt att katterna har minst en låda var. Om du har 2 katter så är det bästa att ha 3 lådor. Om man har möjlighet till det.
            Feliway adapter kan också göra underverk.
            Sen är det viktigt att låta katterna göra upp och inte gå emellan. Om inte de verkligen slåss och skadar varandra. De måste få bestämma rangordningen.
            Som sagt tidigare är det viktigt att ge de tid att vänja sig vid varandra.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Funkar verkligen Feliway? Våra katter totalignorerar det.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • chigak
                • May 2009
                • 78

                #8
                Feliwayen får katterna att bli mer harmoniska genom att det härmar katternas egna dofthormon de avger då de mår bra. På många katter funkar det jättebra. Men visst finna det undantag. Men det är ju iaf värt att pröva.
                Har du använt sprayen eller adaptern när du inte märkt något på dina katter?

                Kommentar

                • Elin.G
                  • November 2007
                  • 120

                  #9
                  - Skaffa en toalåda till.
                  - Skaffa Feliway.
                  - Har de tillräckligt med leksaker? Ge dem leksaker hon kan tugga på istället för elkablar... Man kan också kleta på tabasco eller citron på elkablarna, då lämnar hon dem garanterat ifred.
                  /

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av chigak
                    Har du använt sprayen eller adaptern när du inte märkt något på dina katter?
                    Sprayen.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Emmma
                      • January 2007
                      • 340

                      #11
                      Jag använde adaptern när jag blev tvungen att ta över min mammas katter, fungerade ganska bra - men är inget undermedel. Det dämpade och helt klart stämningen en aning och idag (efter drygt ett år) kan nästan alla katterna vara i samma rum. Om de varit yngre hade jag försökt omplacera nykomlingarna för det är ingen idealisk lösning.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...