matvana och ändra den?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • student88
    • May 2009
    • 1

    matvana och ändra den?

    Min familj har tre katter, min förra katt fick kattungar förra sommaren. En av katterna gav vi iväg men ägaren blev sjuk så vi tog emot den igen. Den katten är det inget problem med.

    När katterna var 2 månader så dog kattmamman. Min fader gav de fisk och hårdingar istället för kattmat.

    Problemet var inte så stort när jag hade bara två katter. De äter två fiskbitar per dag så det blev runt 600 kr per månad. Men när vi fick den tredje katten så blev det mkt större, om jag skulle köpa fick efter som den vill också ha om syskonen får så skulle det kosta mig 900kr plus katt sand så närmare 1000 kr per månad.

    Min fråga är hur man avvänjer katter från en viss typ av mat. Lyckligtvis så kan ena katten som vi alltid haft som är en hane äta torrfoder. Katthanen som vi fick tillbaka äter burkmat samt torrfoder. Problemet är mest katthonan som vi alltid haft vägrar äta något annat än fisk. Hon luktar inte ens på kattmaten eller torrfodret.

    Så min fråga är hur jag ska gå tillväga för att få katterna av fisken, jag inser detta är vårat fel(försökte avråda min familj att ge de fisk hela tiden)?

    p.s Katterna är runt ett år, detta gäller mest de katterna vi behöll. Den vi fick tebax är inga problem.
    Senast redigerad av student88; 13 May 2009, 04:19. Anledning: missledande ägare
  • Elin.G
    • November 2007
    • 120

    #2
    Prova att tillsätta torrfoder/blötmat till fisken.. Först en liten mängd.. Sen allt eftersom katten vänjer sig, tillsätt mer och mer...

    Det är inte hälsosamt för katten att bara äta fisk...
    /

    Kommentar

    Arbetssätt...