Funderingar ang avlivning, vad är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coraxvtl
    • March 2009
    • 139

    #61
    Ursprungligen postat av DAHLBERG
    Sitter värdet av djuret i storleken? En fullvuxen arowana då? Ska man bara lägga den på golvet när man ska avliva den?
    Njae både och. Själv anser jag att fiskar är mindre värda än varmblodsdjur, generellt sett (kan ju tolkas som det vill )
    Men äter ju kött så det vore dumt att säga att det stämmer fullt ut. Nötkreatur är ju relativt stora men köper att de slaktas. Men när det gäller sällskapsdjur så stämmer det rätt bra att storlek har en viktig betydelse.

    Som tex en liten hamster är mindre värd än en katt/hund. Men sedan säger jag inget om dem som vill lägga ner pengar på human avlivning på vilket djur som. Huvudsaken är att man inte plågar det.

    Kommentar

    • coraxvtl
      • March 2009
      • 139

      #62
      Sedan kan jag ju tillägga att jag tycker att bönder i stort sett har tappat respekten för vad ett liv är. Det blir väl så när man jobbar med yrket. Van vid att se djuren gå för slakt osv. Tro nu inte att jag är bondehatare lr en renrasig stadsbo. Spenderade alla mina lov från skolan hos mormor och morfar som bor ute i ödemarken. Han var bonde och lätt katterna yngla av sig hela tiden. Sedan nacka skjuta. Blev skitsur på det. Det är helt respektlöst, att man inte respekterar vad ett liv är. Hade istället kunnat kastrerat de katter han velat ha.

      /pappa vagan

      Kommentar

      • garjzla
        • June 2007
        • 273

        #63
        Måste först och främst betona att båda sidor har bra synpunkter.
        Jag har själv en raskatt (Bengal för 9 000) som började som inne katt men nu när vi flyttat ut på landet har blivit utekatt och fullkomligt älskar det!
        Skulle han bli sjuk nu (snart 2 år gammal) hade jag gjort allt i min makt för att han skulle bli frisk. Men att behandla riktigt gamla sjuka katter som har så pass allvarliga fel med sina lungor är inte humant, för i många fall så kommer bara sjukdomen tillbaka eller så kommer det något nytt.
        Då måste man ställa sig frågan: Håller man bara liv i katten för sin egen skull eller för kattens?
        För det är inte rätt att hålla liv i katten bara för att vi inte vill vara utan dom. Rätt beslut kan många gånger vara att låta katten få somna in och det är även många gånger ett väldigt svårt beslut.
        Och pengar kan visst spela en stor roll! Många har än idag inte sina katter försäkrade och har man en gammal katt så täcker oftast inte försäkringsbolaget veterinär kostnaderna längre. Och som ekonomin i Sverige ser ut idag kan jag mycket väl förstå att man väljer ett mindre kostsamt alternativ som ger samma resultat.
        Det viktiga är ju givetvis att se till att katten inte lider mer än nödvändigt.
        Rätt beslut betyder inte att det är enkelt!
        Och att avliva sina egna katter är något jag själv inte skulle klara av då jag förmodligen hade missat i alla fall, av alla tårar som runnit ner för mina kinder men hade jag kunnat hade jag velat göra det själv för då kan jag göra allt i min makt för att deras sista tid i livet skulle bli so lugnt och rofyllt som möjligt och gjort på rätt sätt.
        Att sätta katten i en låda och skjuta tycker jag ändå verkar vara ett bra alternativ då du är säker på att katten inte kan springa iväg och på så sätt blir deras lidande så kort som möjligt.

        Kommentar

        • NathalieBorgman
          • June 2008
          • 218

          #64
          Det ska finnas människor till allt märker jag. Låsa in rovdjur (katter) i små lägenheter och tro att den dyraste klöspelaren från zoot gör att katten blir lycklig, ha!
          Blir katten påkörd, ja då är det ju så, inte mycket att göra åt, men katten hade
          ett liv iallfall! Sen bara för att katten kostar 7000 kr så ska den ändå få ett liv.

          Såg en avlivning av häst för ett tag sedan, hästen gick och beta färskt väldigt grönt gräs så där på våren precis när allt började växa och tyckte nog att det var en väldigt snäll gubbe som lät hästen gå runt att äta gräs också pang ett skott i pannan. Är det djurplågeri????

          Blir bara upprörd av människor som inte ser till djurets bästa, och djurets bästa är inte alltid veterinären.

          Kommentar

          • Wictor_88
            • March 2007
            • 210

            #65
            Ursprungligen postat av NathalieBorgman
            Det ska finnas människor till allt märker jag. Låsa in rovdjur (katter) i små lägenheter och tro att den dyraste klöspelaren från zoot gör att katten blir lycklig, ha!
            Blir katten påkörd, ja då är det ju så, inte mycket att göra åt, men katten hade
            ett liv iallfall! Sen bara för att katten kostar 7000 kr så ska den ändå få ett liv.

            Såg en avlivning av häst för ett tag sedan, hästen gick och beta färskt väldigt grönt gräs så där på våren precis när allt började växa och tyckte nog att det var en väldigt snäll gubbe som lät hästen gå runt att äta gräs också pang ett skott i pannan. Är det djurplågeri????

            Blir bara upprörd av människor som inte ser till djurets bästa, och djurets bästa är inte alltid veterinären.
            Du vrider och vänder en del..

            "
            Hundar härstammar från vargen och är också gärna utomhus för att kunna utöva sina naturliga instinkter. Släpper vi då ut våra hundar utan tillsyn mitt i stan, villaområde, i närhet av motorvägen?"

            Som du ser kan man se saker på olika sätt.


            Om nu inte hästen fick skottet i pannan, utan fick örat och halva ögat bortskjutet? Är det djurplågeri?

            Det viktiga är ju att man fattar rätt beslut vid rätt tillfälle.

            Mvh Victor
            Senast redigerad av Wictor_88; 27 July 2009, 00:42.

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #66
              Vet ett fall där en avlivning inte gick så bra hos veterinären och 15 minuters lidande vart resultatet. Dessutom har man ju läst om djur som blivit "avlivade" men råkar vakna upp igen?! Hmm...

              Uppvuxen på landen är jag och jag tycker inte det är humant att kasta kattungar i garage väggen för att bli av med dem. Bättre att sterilisera sina katter för att dels slippa kattungar, dels för att minska antalet vildkatter.

              Personligen avlivade jag min katt hos veterinären, men tyckte inte det var så humant eg. Som många redan nämnt, stressen dit i bur, en främmande människa som tar i katten i ett sterilt rum som luktar sprit. Katten osäker och stressad får en spruta för att somna som kan ta en bra stund om man har otur. Sedan det dödande sticket, som förhoppningsvis tar. Om man nu vet att katten är i så dålig hälsa så veterinär vård inte hjälper tycker jag det är mest humana att avliva katten vid sitt hem. 2 snabba skott tar inte 20 minuter som hos veterinären + resan dit.

              Hur vida seriös man är är väll olika meningar. Själv var det en bondkatt jag hade, född inne och hade honom i lägenhet. Nä, jag kan inte påstå att det är humant att ha katt i lägenhet om de inte har en chans att få vara ute. Katter som är instängda skapar sig egna spöken som de flyr ifrån som de normalt sett skulle utsatts för i naturen. Funderade allvarligt om katten var normal när han fick ryck och sprang som en galning i hemmet och "gurglade". Anser att man är mer human som ser till att sina katter blir steriliserade/kastrerade för att undvika oönskade katter som antagligen blir avskjutna rätt som det är i alla fall om de inte hamnar på knökfulla katthem.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • TinaM
                • February 2008
                • 1040

                #67
                Det finns veterinärer som kommer hem och avlivar. Då slipper katten stressen att transporteras till veterinär.

                När jag i januari fattade beslutet att det var dags för min 18 åriga siames, kom veterinären hem till mig och katten fick somna in på sin favoritplats - min säng. Katten följde med oss in i sovrummet, hoppade upp på sängen och lade sig till rätta.

                Det hela gick lugnt och värdigt till och kattgubben somnade in med huvudet vilandes i min hand och hans kullbror liggandes bredvid honom. Det var så långt från stress man kan komma och det kändes väldigt, väldigt bra.

                Det kostar visserligen mer att göra på det sättet, men för mig var det en försumbar peng jämfört med den glädje katten givit mig under 18 års tid!

                När det blir dags för hans kullbror, som än så länge är pigg och frisk, kommer jag absolut att göra på samma sätt.
                Senast redigerad av TinaM; 29 July 2009, 14:30.
                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                Kommentar

                • Guest

                  #68
                  Avlivade tyvärr min hund för 1v sen. Gjordes hos veterinären. Hon verkade lugn, men de kan bero på att hon var väldigt trött och hade nog lite ont i benen...
                  Om jag hade kunnat hade jag nog hällre gått ut i skogen till hennes favoritplats och bett nån skjuta henne där...
                  Min syster va inne i rummet under avlivningen, hon kollade tydligen djupt i hennes ögon (hund kollar i systers ögon ) nästan lite ledsen... Hemskt.. Nästan som om hon visste att hon skulle få sova länge och att vi aldrig mer skulle ses.

                  http://www.postimage.org/image.php?v=PqUySmS Min Ajja.
                  Senast redigerad av Gäst; 29 July 2009, 15:05.

                  Kommentar

                  • Sophia_
                    • January 2009
                    • 454

                    #69
                    En veterinär som kommer hem är absolut den bästa lösningen att avliva en katt på.
                    Senast redigerad av Sophia_; 29 July 2009, 18:27. Anledning: felstavat
                    www.devons.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...