Funderingar ang avlivning, vad är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Funderingar ang avlivning, vad är bäst?

    Hej.

    Vi har en katt som börjar bli till åren och det låter inget vidare när hon andas. Det rosslar och låter ansträngt och med tanke på åldern så är det nog inget att fundera på.

    Det är en vildkatt som jag fångade in när hon var unge. Tillsammans med oss är hon helt normal men kommer det någon okänd eller att det låter något ute så blir hon orolig och ska ut. Hon vill gärna ha "ryggen fri" och trivs inte när hon känner sig instängd.

    Nu har vi hållt på diskuterat hur vi ska avliva henne om det inte blir bättre.

    Jag är helt inne på att ställa ut mat utomhus och dra 2 snabba hagelskott. Jag tycker det är bäst och lugnast för henne. Det tar slut direkt. Låter kanske brutalt men hagel lämnar inget synligt så det låter värre än det är.

    Det andra alternativet är ju spruta hos veterinären.
    Det skulle nog vara bra i många fall men när det gäller henne så kommer hon bli helt förstörd av att åka bil i 20 minuter och vara instängd i transportburen.
    Sen avsluta livet i händerna på en helt okänd människa, vi kommer garanterat få hålla henne med järngrepp för att det ska gå.
    Allt annat än den sista behandlingen man vill ge henne.

    Det är ändå lite svårt att övertyga att geväret är snällast så jag undrar om det finns fler alternativ?

    Finns det chans att få ut preparat eller spruta att göra det själv i hemmet eller får man aldrig ut sånt som privatperson?

    mvh / Martin

  • cakejo
    • February 2007
    • 29

    #2
    Hej! Usch låter ju inget kul alls jag hade nog tagit bössan men haft katten kopplad i sele eller något sådant. Har haft jägare som skjutit på katt och hund och jag tycker nog det är ganska bra istället för stressen som blir hos en vet. De står och äter och de hinner inte reagera förrens det är över.

    Lycka till vad ni än väljer!
    Carina

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Jo. precis. Det viktigaste är ju att den slipper lida mer än nödvändigt. Sen om vi andra reagerar olika så må det vara.

      Men det är ingen som vet om man kan få ut spruta eller dyl att göra det hemma?

      Känns ganska omöjligt men man vet aldrig...

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Låta naturen ha sin gång?
        Katter kan bli väldigt gamla.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • zandrama
          • April 2009
          • 59

          #5
          Hagel kan vara jättebra. MEn se för guds skull till att katten inte kan springa iväg. Vi hade en katt som sprang iväg skadeskjuten. Det var inte kul, och trots att jag bara var runt 10-12 år, och det alltså var mammas och pappas ansvar så funderar jag än idag på hur hon dog och är ledsen över att hon antagligen fick lida ihjäl.
          65 + 180-liter sällskap

          Guppies ftw!

          Kommentar

          • Martin85
            • February 2008
            • 465

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Låta naturen ha sin gång?
            Katter kan bli väldigt gamla.
            Jo, det är ju naturligt men... Känns lite hårt.

            Hon verkar ha vatten i lungorna. Kan inte andas genom nosen och till råga på allt så verkar hon ha fått spö eller om det är något med lederna då hon idag helt plötsligt inte stödde på någon av framtassarna. Kom hoppandes som en känguru och tvekade länge innan hon ansträngde sig in.

            Risken med katter är ju att de går undan när de känner att det är dags. Risk att hon gömmer sig och ligger å ruttnar eller blir mat åt andra.

            Visserligen naturligt men....

            Kommentar

            • Martin85
              • February 2008
              • 465

              #7
              Ursprungligen postat av zandrama
              Hagel kan vara jättebra. MEn se för guds skull till att katten inte kan springa iväg. Vi hade en katt som sprang iväg skadeskjuten. Det var inte kul, och trots att jag bara var runt 10-12 år, och det alltså var mammas och pappas ansvar så funderar jag än idag på hur hon dog och är ledsen över att hon antagligen fick lida ihjäl.
              Oj. Jo det är nog en bra idé. Oavsett om det är en bra skytt så kan hon bli skrämd eller av någon anledning rycka till precis i fel ögonblick.

              Om det blir geväret som släcker lyset så blir det så hon inte kan sticka.

              Vet att en i byn stängde in katten i en kartong och drog en rejäl hagelskur så det blev som ett såll, sedan begravde den direkt som det var.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Veterinär kan göra hembesök.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • gizmogirl
                  • August 2006
                  • 2214

                  #9
                  precis som Gaffel skriver så kan veterinärer göra hembesök om man tar kontakt och förklarar situationen så brukar de gå med på det. Jag skulle nog göra det istället för att skjuta även om det går snabbt det också.

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    #10
                    Hagelpatron är lika lindrigt som veterinär och billigare.
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • Martin85
                      • February 2008
                      • 465

                      #11
                      Hembesök låter iaf väldigt dyrt :S

                      Kommentar

                      • Jenny054
                        • May 2007
                        • 920

                        #12
                        Hembesök kostar inte så mycket.
                        Det finns enbart jourvetrinärer som gör hembesök..

                        Fy fan för att skjuta ett djur.
                        Det går emot mig som bara den!
                        The fish is jumping.....
                        Bloggen:
                        http://aquastyle.blogspot.com/
                        Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Frågan är även om det är tillåtet att avliva husdjur på det sättet?

                          Jag har själv avlivat några katter med hagel, och det går väldigt snabbt och katten hinner inte uppfatta någonting. Men se för sjövens skull till att den inte kan sticka iväg då det kan bli svåra skott annars.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • anna7607
                            • November 2005
                            • 1440

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Frågan är även om det är tillåtet att avliva husdjur på det sättet?

                            Jag har själv avlivat några katter med hagel, och det går väldigt snabbt och katten hinner inte uppfatta någonting. Men se för sjövens skull till att den inte kan sticka iväg då det kan bli svåra skott annars.
                            "21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten."

                            vilket betyder att du har ingen laglig rätt att skjuta din katt.
                            Jag skulle aldrig skjuta någon av mina katter, dom har varit en bit av våra liv och förtjänar bättre, så vad gör det om det kostar mer.... Hur gammal är din katt??? Ett veternär besök kanske vore på sin plats, katta kan ju kanske bli frisk.... Först veterinär, sen beroende på felet så kan du ju välja om du ska avliva henne eller inte.
                            lev livet medans de är värt att levas

                            Kommentar

                            • Elin.G
                              • November 2007
                              • 120

                              #15
                              Men hallå, inte kan man skjuta en familjemedlem sådär!! FY! Ta den till en veterinär som får undersöka den stackars sjuka kissen!! Kanske finns det behandling!? Avlivning ska ske hos veterinär!
                              /

                              Kommentar

                              Arbetssätt...