Funderingar ang avlivning, vad är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #46
    Ursprungligen postat av Narii
    Japp djuren ska födas i betonghus. De va så allt började.
    HAHA! Nämen bara för att en kattjävel är född inomhus betyder det inte att den ska vara inne... Den vet inte hur världen utanför ser ut...

    Tycker den här tråden är ganska körd i botten, fast iofs är det ganska kul Elin: kom med några motargument istället för att bara säga "det är fel". Det håller liksom inte.
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • sehkn0
      • March 2009
      • 131

      #47
      Det märks tydligt en klar skiljelinje mellan "stadsbor" och människor som lever eller är uppvuxna på landet.

      Jag är själv uppvuxen på landet och jag vet vad kött kommer ifrån. Man har en gris som man föder upp och slaktar till jul, man föder upp får för att få lammkött, kycklingar, kaniner, nötboskap osv. Liv och död är något naturligt som man växer upp med, förstår och accepterar. Kött är inget inplastat som ligger i en kyldisk på ICA.

      Sen är det aldrig trevligt att döda ett djur och tack och lov så känner nog de allra flesta ett stort obehag att döda ett djur du känner och oftast tycker om. Känner du inte det obehaget så är det troligen något fel på dig som du behöver professionell hjälp.

      Jag hoppas en del av Er med denna förklaring förstår varför en del tycker det är så främmande att dra iväg alla djur till veterinären så fort de skall avlivas och dessutom betala extremt dyra pengar...
      Det är definitivt inte för att de inte respekterar djuret, snarare tvärt om.

      Jag har själv, som 16-åring, fått avliva vår gamla katt som kom hem överkörd. Vi försökte verkligen få henne bättre under några dagar men det gick inte och vi såg hur hon led. Så för att mildra lidandet fick jag avliva henne. Jag kunde se på katten att hon visste vad som skulle hända och hon spann för hon förstod att hon skulle få slut på lidandet. Har du levt tillräckligt länge med ett djur så känner du den kontakten.

      Jag la henne i en säck, höll säcken försiktigt i famnen och gick ut med henne i skogen. Katten spann hela tiden. Jag grävde en grop, la ner säcken i gropen och sköt två hagelskott genom säcken. Efteråt kontrollerade jag att katten verkligen var död. Jag glömmer det aldrig, det var bland det värsta jag fått göra, men det var definitivt det bästa för katten.

      Så mitt råd är att först kontrollera om katten verkligen inte kan bli frisk.
      Är ni säkra på det så gör det så snabbt och smärtfritt som möjligt. Använd en säck för det värsta som kan hända är att du skadeskjuter katten.

      Det är inte, och skall inte, vara enkelt att döda ett djur.

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #48
        Ursprungligen postat av sehkn0
        Det är inte, och skall inte, vara enkelt att döda ett djur.
        Jag skulle själv inte vilja/kunna skjuta vår hund, men jag ber hellre en kompis skjuta honom än att gå till veterinären för avlivning...
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Elin.G
          • November 2007
          • 120

          #49
          Ursprungligen postat av sehkn0
          Det märks tydligt en klar skiljelinje mellan "stadsbor" och människor som lever eller är uppvuxna på landet.
          .

          Om du menar mig som "stadsbo" har du fel. Jag är uppvuxen på landet.
          /

          Kommentar

          • Elin.G
            • November 2007
            • 120

            #50
            Jag slutar skriva i den här tråden nu. Ert resonemang är knäppt. Skjut ni ihjäl era katter, gör det.
            /

            Kommentar

            • Guest

              #51
              Herre gud elin. Ge mig en skillnad mellan att skjuta själv och gå till veterinären? Dör ju på båda ställena? 2st sprutor hos veterinären 1-2 skott hemma? De blir ju inte bättre bara för att man avlivar hos veterinär.. Hur avlivar du dina fiskar? Går du till veterinären för 1 spruta eller tar du saxen o klipper?

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #52
                Ursprungligen postat av Elin.G
                Om du menar mig som "stadsbo" har du fel. Jag är uppvuxen på landet.
                Uppvuxen på landet, i göteborg då? Kom till Skellefte och fråga hur många bönder som går till veterinären för att avliva katterna

                Förresten, hur gör du om du råkar köra på en katt med bilen. Den är skadad så den ligger kvar och blöder kraftigt ur buken, det är uppenbart att den kommer att dö och lider. Tar du den till veterinären eller klubbar du den på plats?
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • splatt
                  • January 2008
                  • 59

                  #53
                  Man tar hjulkorset ur bakluckan och ett krftigt slag så är kattens plågor över... det är inte lätt att göra det... men om du ska köra den skadade katten till en veterinär som e 5 mil bort hinner katten absolut lida mer...
                  Ta mig inte som nån psykopat för detta inlägg... ja har känslor och det e aldrig lätt att döda oavsett vad det är för djur

                  Kommentar

                  • DAHLBERG
                    • September 2008
                    • 1598

                    #54
                    Ursprungligen postat av splatt
                    Man tar hjulkorset ur bakluckan och ett krftigt slag så är kattens plågor över... det är inte lätt att göra det... men om du ska köra den skadade katten till en veterinär som e 5 mil bort hinner katten absolut lida mer...
                    Ta mig inte som nån psykopat för detta inlägg... ja har känslor och det e aldrig lätt att döda oavsett vad det är för djur
                    Varför psykopat? Helt rätt resonemang.
                    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                    540 liter kulfisk - T. lineatus
                    120 liter salt - Koraller och fisk

                    Kommentar

                    • Scilla
                      • November 2008
                      • 37

                      #55
                      Ursprungligen postat av Elin.G
                      EHHHH! Bara för att vi inte vill att våra älskade familjemedlemmar ska bli överkörda av en bil eller skadad av ett annat djur så är vi djurplågare?!

                      Mina katter är raskatter (kostar 7000:- st) som är uppfödda innomhus, uppfödarna säljer inte raskatter till folk som ska ha dem som utekatter. Det går bakåt generation efter generation. Du kan inget om katter, det hör jag det.

                      Man kan gå ut med dem i sele (precis som med hundar) samt ha dem i rastgård. De stormtrivs med detta!

                      De är chipmärkta, vaccinerade, försäkrade samt går på kontroll hos veterinär om nåt känns fel.

                      Vi tar med dem i bilen när vi ska på semester runt omkring i Sverige. De älskar det!

                      Så knip din käft, det är folk som har utekatter och skjuter dem som är de riktiga djurplågarna.
                      Jag har också raskatter, kostade också 7000 kr st. De får gå ute i sele eller i rastgård, är vaccinerade och försäkrade till tänderna. De har rest land och rike runt med mig, har inga problem med sådant.

                      MEN, om jag hade haft en katt (oavsett pris och bakgrund) som varit skygg för främmande människor och ovan och stressad av att åka bil så hade jag, för kattens skull, hellre sett att någon fått skjuta den här och nu, än att låda den lida och plågas genom en tripp till veterinären och en utdragen död på kliniken.
                      Dessutom är det så att har katten fel på hjärtat finns risk att den dör av stressen i bilen, är cirkulationen nedsatt så brukar avlivningssprutan ta rätt lång tid innan den tar.
                      På tal om att missa när man skjuter så har jag faktiskt även varit med när avlivningssprutan inte tagit utan det hela dragit ut ordentligt på tiden och katten tillslut fått en extra dos. Då var man jäkligt glad att det var under ett hembesök och att katten i fråga var trygg.

                      Bör kanske tilläggas att jag alltså jobbar aktivt med djurskydd, i synnerhet katter. Men jag anser ändå att avlivning hos veterinären gör man främst för människans skull, inte för kattens. Pengar skulle aldrig få styra för mig, men däremot individen och vad just den katten skulle lida minst av.

                      Kommentar

                      • Wictor_88
                        • March 2007
                        • 210

                        #56
                        Ursprungligen postat av DAHLBERG
                        Och det räcker ju till 6-7 katter beroende på hur bra du siktar

                        Det är ju bara att säga grattis till ett väldigt puckat inlägg. Och än en gång beviset på att vissa människor inte ska ha djur.

                        Är uppvuxen på landet och har hört historier om folk som ska skjuta sina katter där det resulterat i en katt som sprungit iväg med tarmarna släpandes i marken.
                        Sikta väl men det kan gå väldigt fel...


                        Ang ute/innekatt kan finns det fördelar med båda. Läs här innan ni uttalar er.
                        Senast redigerad av Wictor_88; 29 June 2009, 14:09.

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #57
                          Det många har skrivit är ju att man får förbereda väldigt bra om man ska avliva själv, så att katten inte kan springa bort vid ev. snedsteg.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #58
                            Förstår liksom inte den smått morbida läggningen som en del tycks ha här - gå tillbaka till era dataspel.

                            Avlivning skall alltid ske med största respekt för djuret och göras så smärtfri som möjligt utifrån förutsättningarna.

                            Jag har växt upp på landet och många gånger sett katter avlivas med en hagelbössa. I detta fall (med de förutsättningar som angavs i inledningsinlägget) så verkar det för denna katt vara det mest humana.
                            Det är dock oerhört viktigt att skytten som står för avlivningen är en van och duktig skytt också jag har sett exempel där katten bara blivit skadeskjuten och sprungit sin väg för att sedan ligga och självdö någonstans. Detta är ett otyg och är djurplågeri.

                            Idag bor jag i en stad och senast förra året tog jag med en av våra katter sedan 15 år tillbaka till en veterinär för avlivning. Denna katt hade alltid tidigare avskytt kattransportburar etc. men nu var hon gammal och sjuk så det gick bra och avlivningen gick mycket lugnt, värdigt till och katten led inte - även om det självklart var sorgligt för oss.
                            Först får katten en lugnande och sövande spruta som gör att katten somnar - sedan efter en kvart eller så när katten sover tungt får hon den sista sprutan.
                            Om det är en katt som vägrar att åka i en bil/transportbur kan det kanske var lämpligt att ordna med ett hembesök av veterinären så att avlivningen kan ske i trygg miljö i hemmet. Man får ju förövrigt inte heller skjuta inom stadsplanerat område så där finns ju inte möjligheten till avlivning på detta sätt.
                            Men som sagt i just detta fall tror jag pga omständighetrna som nämns att ett skott från en van skytt vore det bästa.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • coraxvtl
                              • March 2009
                              • 139

                              #59
                              Jag skulle iaf kostat på ett hembesök. Tycker att katter är så pass stora djur så att de är värda det. Men det är ju jag det...

                              edit: Sedan att det framgår att vissa inte ska ha djur (katter). Tragiskt resonemang.
                              Senast redigerad av coraxvtl; 29 June 2009, 19:49.

                              Kommentar

                              • DAHLBERG
                                • September 2008
                                • 1598

                                #60
                                Ursprungligen postat av coraxvtl
                                Tycker att katter är så pass stora djur så att de är värda det.
                                Sitter värdet av djuret i storleken? En fullvuxen arowana då? Ska man bara lägga den på golvet när man ska avliva den?
                                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                                540 liter kulfisk - T. lineatus
                                120 liter salt - Koraller och fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...