Funderingar ang avlivning, vad är bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esja
    • January 2008
    • 44

    #16
    Ursprungligen postat av Martin85
    Hembesök låter iaf väldigt dyrt :S
    Och du tycker inte att en gammal familjemedlem är värd de pengarna?

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #17
      Ursprungligen postat av Elin.G
      Men hallå, inte kan man skjuta en familjemedlem sådär!! FY! Ta den till en veterinär som får undersöka den stackars sjuka kissen!! Kanske finns det behandling!? Avlivning ska ske hos veterinär!
      Ursprungligen postat av Esja
      Och du tycker inte att en gammal familjemedlem är värd de pengarna?
      Förstår ni stressen på djuren när de är hos veterinären? Skum miljö, husse/matte deppiga, djuret känner säkert att många djur dött där osv. Att sedan bli fasthållen och stucken med spruta är inte riktigt lugnande heller.

      Att avliva tex jakthundar med ett skott i skogen är helt normalt och inte det minsta stressande. Hunden ska ut och göra det han tycker mest om - jaga. Glad som få springer den och letar spår. Pang. Svart. Inte kul, men...
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #18
        Ursprungligen postat av DAHLBERG
        Förstår ni stressen på djuren när de är hos veterinären? Skum miljö, husse/matte deppiga, djuret känner säkert att många djur dött där osv. Att sedan bli fasthållen och stucken med spruta är inte riktigt lugnande heller.

        Att avliva tex jakthundar med ett skott i skogen är helt normalt och inte det minsta stressande. Hunden ska ut och göra det han tycker mest om - jaga. Glad som få springer den och letar spår. Pang. Svart. Inte kul, men...
        +1

        Förmodligen har man inte mage att göra det mot sina egna husdjur, men om man hittar någon som kan göra det, så varför inte? Har ni varit med en katt till veterinären någon gång? De blir alldeles utmattade och brukar oftast ligga och sova riktigt länge efteråt, så att de får gå ut i naturen, slippa all stress och inte ens hinna reagera tycker jag är ett mycket bättre alternativ

        Kommentar

        • Elin.G
          • November 2007
          • 120

          #19
          Jag tycker ni är så jäkla kalla! Jag är uppvuxen med katt och har katter nu.

          VISST FAN MÅSTE MAN GÅ MED SIN FAMILJEMEDLEM TILL VETERINÄREN OM NÅT ÄR FEL!?! Om man nu tycker att det är så himla stressande för katten att ta dit den... TA HEM VETERINÄREN DÅ!

          Katten kanske inte ens behöver avlivas, det kanske finns botemedel!! Medecin vet ni, det finns!

          Fy fan för att skjuta sin egen katt....! kallt!

          Har man inte råd med veterinär ska man fan inte ha katt heller.
          /

          Kommentar

          • Guest

            #20
            Herre gud Esja o Elin..... Vad skulle ni föredra? Dö hemma i sängen eller på ett operationsbord?
            Katten är gammal, avlivning i skogen är nog bäst om du frågar mig, lugnt o där den hör hemma..

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #21
              Ursprungligen postat av Narii
              Herre gud Esja o Elin..... Vad skulle ni föredra? Dö hemma i sängen eller på ett operationsbord?
              Katten är gammal, avlivning i skogen är nog bäst om du frågar mig, lugnt o där den hör hemma..
              Exakt.
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #22
                Jag har hittat en medicin som botar ålderdom!

                Kommentar

                • Guest

                  #23
                  Wow får ja köpa nåra kilo?

                  Kommentar

                  • Elin.G
                    • November 2007
                    • 120

                    #24
                    /

                    Kommentar

                    • Esja
                      • January 2008
                      • 44

                      #25
                      Ursprungligen postat av DAHLBERG
                      Förstår ni stressen på djuren när de är hos veterinären? Skum miljö, husse/matte deppiga, djuret känner säkert att många djur dött där osv. Att sedan bli fasthållen och stucken med spruta är inte riktigt lugnande heller.

                      Att avliva tex jakthundar med ett skott i skogen är helt normalt och inte det minsta stressande. Hunden ska ut och göra det han tycker mest om - jaga. Glad som få springer den och letar spår. Pang. Svart. Inte kul, men...
                      Jag vände mig emot att använda kostnaden som ett argument för att inte ta hem en veterinär som får avliva katten i lugn och ro i hemmiljö. Jag skulle själv aldrig någonsin dra med mina katter till ett stressigt obehagligt besök på ett djursjukhus/veterinärklinik den dagen jag måste avliva dem. Jag kommer ta hem en veterinär, har självklart kollat upp vilka veterinärer i området som gör hembesök i förväg, ifall något skulle hända med någon av mina katter.

                      Jag tror säkert det kan gå lika fort och smärtfritt för katten att låta en van och duktig jägare avliva den. Själv skulle jag inte välja det, utan en veterinär hemma hos mig med en spruta, men att ha något annat än kattens bästa för ögonen är för mig rent motbjudande. Och att då dra upp pengar som ett argument för att inte ta hem en veterinär, det tycker jag är fruktansvärt.

                      Kommentar

                      • Esja
                        • January 2008
                        • 44

                        #26
                        Tillägg: Däremot skulle jag naturligtvis låta alla möjliga veterinärer och andra experter i världen undersöka mina katter ordentligt innan jag valde den sista utvägen. Det finns inte en chans att jag skulle låta någon av mina katter hamna i den situationen att de mår så dåligt som trådskaparens katt verkar göra utan att ha fått dem ordentligt undersökta, och om bedömningen då skulle bli att det inte fanns något att göra, DÅ skulle jag låta en veterinär komma hem till mig för att avliva dem. Jag tycker faktiskt det är skrämmande hur lågt värde en del verkar sätta på sina katter.

                        Kommentar

                        • Guest

                          #27
                          Tänk om personen bara har 10 000 i månadslön då? Ska 2000kr av den gå åt på en avlivning?

                          Kommentar

                          • DAHLBERG
                            • September 2008
                            • 1598

                            #28
                            Ursprungligen postat av Esja
                            Tillägg: Däremot skulle jag naturligtvis låta alla möjliga veterinärer och andra experter i världen undersöka mina katter ordentligt innan jag valde den sista utvägen. Det finns inte en chans att jag skulle låta någon av mina katter hamna i den situationen att de mår så dåligt som trådskaparens katt verkar göra utan att ha fått dem ordentligt undersökta, och om bedömningen då skulle bli att det inte fanns något att göra, DÅ skulle jag låta en veterinär komma hem till mig för att avliva dem. Jag tycker faktiskt det är skrämmande hur lågt värde en del verkar sätta på sina katter.
                            Man behöver inte vara veterinär för att se om katten är gammal och lider.
                            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                            540 liter kulfisk - T. lineatus
                            120 liter salt - Koraller och fisk

                            Kommentar

                            • Esja
                              • January 2008
                              • 44

                              #29
                              Ursprungligen postat av Narii
                              Tänk om personen bara har 10 000 i månadslön då? Ska 2000kr av den gå åt på en avlivning?
                              Självklart, har man tagit på sig ansvaret för ett djurs liv så har man. Då ska djuret i fråga aldrig någonsin behöva lida i onödan för att man inte "har råd" att ge det bästa möjliga vård in till slutet. Ett par tusenlappar får man helt enkelt fixa fram, låna ihop av hela bekantskapskretsen om det är så.

                              Alltså, jag skulle kunna låna ut dem själv om det är sista utvägen, bara för att det finns idioter som tagit på sig ansvar de inte klarar av ska inte katten behöva lida... Har erbjudit mig att kastrera en total främlings stackars honkatt en gång som fick bli dräktig om och om igen och få sina ungar ihjälslagna för att "pengarna inte fanns" att ta henne till en veterinär och få henne kastrerad. Men då, när jag erbjöd mig, så blev det tydligen pinsamt, för då fanns pengarna helt plötsligt så den stackars kattan blev kastrerad veckan efter...

                              Kommentar

                              • Esja
                                • January 2008
                                • 44

                                #30
                                Ursprungligen postat av DAHLBERG
                                Man behöver inte vara veterinär för att se om katten är gammal och lider.
                                Nej, visst, det kan säkert vara helt uppenbart för vem som helst att hoppet är ute för en katt. Men i så fall finns det väl absolut inget att gå och vänta på ens ett par timmar, då ska katten befrias från sitt lidande omedelbart! Då sitter man inte och diskuterar på ett forum i ett par dagar olika sätt att ta bort den och funderar över inte bara vad som är bäst för katten, utan vad som är dyrt eller billigt...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...