Ensam innekatt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • OceanCat
    svarade
    Om du inte märkt något konstigt beteende om ensamhet hos katten bör det gå bra. Katter får som längst vara ensamma upp till 24h, annars krävs en kattkompis. Men ibland vill vissa katter vara lite ensamma. Men "låna" hem en katt och se vad din katt tycker om den. Fräser den och inte gillar nykomlingen alls, då ser den det att den nye försöker komma in i hans revir, vilket resulterar att han vill vara ensam. Det är upp till katten om vad som är rätt.

    Lämna en kommentar:


  • Inka
    svarade
    Jag har fyra katter. Allihopa härjar med varann. De sover med varandra, de äter tillsammans. Jag tycker att de verkar ha en hel del nöje med att vara flera. Det innebär ju förstås inte automatiskt att alla katter gillar att ha kompisar. De är ju individer de också.
    Att ta hem en till katt innebär ju alltid en viss risk att man är tvungen att göra sig av med den ena på grund av att de inte tycker om varann. Däremot tror jag att de flesta kan lära sig att acceptera en annan katt om man ger dem lite tid. Bara man är beredd på att det KAN komma att inte fungera så skulle jag ge det en chans.
    Jag ser definitivt mer fördelar än nackdelar med att ha en kompis till sin katt.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    1) Vi har tre katter, de sysselsätter inte varandra särskilt bra, dvs leker inte mycket med varandra, men de verkar ändå ha sällskap av varandra - de håller ihop och ligger alla och sover i en hög tillsammans när inte vi är hemma, t.ex.

    2) Ja, det skulle jag tro, förutsatt att ni försöker aktivera katterna när ni är hemma.

    Lämna en kommentar:


  • m.algoe
    startade ett ämne Ensam innekatt

    Ensam innekatt

    Hej!

    Vi har en snart 3-årig kastrerad hane som är supersocial. Vi brukar kunna bära runt honom i famnen, och då vrider han nästan alltid runt sig på rygg och spinner. Han njuter mycket av vår närvaro, men nu har vi båda fått jobb, och det innebär att katten är själv hemma 8-10 timmar om dagen.
    Han verkar roa sig mycket med att titta på akvariet och försöka fiska, så han har nog inte så farligt tråkigt när vi inte är hemma.
    Lägenheten är på 80 kvadrat och han är 100% innekatt och har tillgång till hela lägenheten.
    Nu till själva frågorna: vi är ändå oroliga att han är "för ensam" så vi har funderat på att skaffa en kattkompis.
    1: vi har hört olika saker från olika håll, vissa säger att det inte gör någon skillnad om de är ensamma eller om de är två rent sällskapsmässigt. Sant eller falskt?
    2: Är 80 kvadrat tillräckligt för två innekatter?
Arbetssätt...