När är en katt förgammal för parning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    När är en katt förgammal för parning?

    har en perserkatt som jag velat med väldigt länge om jag ska skaffa kattungar på... hon är nu 3 år i april. är det förgammal???

    är det bra att ha tagit en kull, eller går det likabra att inte gjort det och kastrera?

    hon är så otroligt vacker och fin, därför jag inte kan bestämma mig. sen är det givetvis allt iom kattungarna och de som jag inte vet något om...

    om jag ens klarar av att sälja de, om de blir komplicationer m.m...
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

    #2
    3 år är inte för gammalt, och förr i tiden ville man ta en kull för att minska risken för livmodersinflammation, men med dagens steriliseringsteknik så kan man sterilisera dom direkt. Ta en extra försäkring för avel om du tar en kull så täcker den om det blir veterinärvår och även dolda fel i 3 år på dina kattungar. Jag ska ta första kullen nu i sommar och är rädd för att det blir svårt att skiljas från dom små liven sen, men jag har 2 katter så alla ska säljas =). Och har du bara en kisse kan du ju alltid behålla den som du tycker är finast. Och om du har stamtavla på din katt så kolla upp att den eventuelle "pappan" inte är släkt med din hona =).
    lev livet medans de är värt att levas

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #3
      okej så bra! då kanske jag fortfarande kan överväga alternativet. är mycket kostnaderna jag oroar mig för med. uppfödaren ska ha lite extra för min hona eftersom hon nu har avelsförbud. men sen också skötsel av dom små kattungarna...

      och som du säger, jag vet inte om man lyckas skiljas från dom sen jag har två katter redan. men hade gärna velat ha fler.

      sen en sak, om man inte är en uppfödare, hur döper man kattungarna sedan? för dem brukar ju heta uppfödarens "företags" namn + något mer. sen det mesta man ser på t,ex blocket osv är ju inte helrasiga katter. är det någon som skulle tro på en om man säljer helrasiga katter utan "företags"-namn.
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • anna7607
        • November 2005
        • 1440

        #4
        om du har avelsförbud på din hona ska du inte ta någon kull på henne, det finns ju en anledning till att hon har det. Då är det dumt att utsätta både henne och bebisarna för det. Antigen så har hon något ärftligt och då ska du låta bli att ta kull.

        Om din hona har avelsförbud kommer du inte att få regga dina kattungar. Annars när man föder upp raskatter döper man dom som vanligt om man får 2 kullar sen måste man registrera uppfödarnamn, namnen registrerar men med stamtavla hos Sverak.

        Mamman brukar klara av det mesta med kattungarna själva så det gäller bara att se till att dom mår bra och växer. Men som sagt har hon avelsförbud ska du nog låte bli att avla på henne.
        lev livet medans de är värt att levas

        Kommentar

        • trollet85
          • January 2005
          • 667

          #5
          hon har avelsförbud för att jag inte betalade 2000kr extra vid det tillfället.. därför jag skrev att uppfödaren ska ha lite extra för henne också då hon har avelsförbud nu. för då blir hon en avelskatt istället för sällskap och det måste ju korrigeras i stamtavlan.

          okey.. ja jag får fundera en del... urs så svårt. men hade vart roligt. bara svårt att hitta en hane som man vill ha också.


          Ursprungligen postat av anna7607
          om du har avelsförbud på din hona ska du inte ta någon kull på henne, det finns ju en anledning till att hon har det. Då är det dumt att utsätta både henne och bebisarna för det. Antigen så har hon något ärftligt och då ska du låta bli att ta kull.

          Om din hona har avelsförbud kommer du inte att få regga dina kattungar. Annars när man föder upp raskatter döper man dom som vanligt om man får 2 kullar sen måste man registrera uppfödarnamn, namnen registrerar men med stamtavla hos Sverak.

          Mamman brukar klara av det mesta med kattungarna själva så det gäller bara att se till att dom mår bra och växer. Men som sagt har hon avelsförbud ska du nog låte bli att avla på henne.
          63L med salamandrar
          Mina älskade persers Viola och Velvet

          Kommentar

          • NathalieBorgman
            • June 2008
            • 218

            #6
            Man tror att det ska vara svårt att sälja kattungarna, men faktisgt inte. När dom börjar bli 8-12 veckor är det ganska jobbigt att ha 5 kattungar springa runt i hela huset och göra nya hyss varje dag Det är en rolig period, men sen inserman att
            ens egna vuxnakatter duger ganska bra

            Kommentar

            • Esja
              • January 2008
              • 44

              #7
              Gå in på www.kattforum.se, där finns massvis med trevliga och erfarna uppfödare som kan hjälpa dig

              Du behöver som sagt inte ha stamnamn för att registrera kattungarna så de får stamtavla, alla regler kring det hittar du på www.sverak.se

              Roligt att du har perser! Vilken uppfödare kommer hon ifrån? Jag har en helt underbar exotic-kille här hemma (kastrerad dock... )

              Kommentar

              • alvea
                • March 2009
                • 26

                #8
                hej,
                Måste lägga mig i lite Innan du bestämmer att ta en kull på din katthona så tänk över noga om du kommer kunna få dem sålda. Det finns otroligt många katter/kattungar som söker hem (bara att kolla på blocket och se...). Jag hoppas att du inte tar detta på fel sätt, men jag ville bara ta med denna aspekt

                Sen, som de andra har sagt, det är inte försent att ta en kull på din katt, förutsatt att hon är frisk. Och om du bestämmer dig för att kastrera henne så gör det absolut inget att hon inte fått en kull innan. Jag har hört den skrönan flera gånger (dvs att en katthona måste ha fött en kull innan man kastrerar henne).

                Hoppas allt går bra!
                ____________________________________

                Kommentar

                • prisoner
                  • December 2008
                  • 78

                  #9
                  Planerar du att själv behålla en katt ur kullen ?? Om du inte har stamtavla på din katt kan det nog bli svårt att hitta en hane till henne. Dom seriösa uppfödarna brukar kräva detta pluss att din katt FIP testats . När det gäller Perser så finns det ju en hel del att tänka på när det gäller avel då rasen dras med en hel del problem som käk problem , rinnande ögon och igentäppt nos. Många avlar så hårt på dom så dom är platta i ansiktet som om dom sprungit in i en vägg. Träffade på en oseriös uppfödare som tyckte det var helt ok för det kunde man ju operera bort om katten fick problem . Sjuk inställning.

                  Kommentar

                  • prisoner
                    • December 2008
                    • 78

                    #10
                    Tänk dig för.

                    [quote=trollet85;1268005]okej så bra! då kanske jag fortfarande kan överväga alternativet. är mycket kostnaderna jag oroar mig för med. uppfödaren ska ha lite extra för min hona eftersom hon nu har avelsförbud. men sen också skötsel av dom små kattungarna...

                    Normalt tar uppfödaren ut en parnings avgift på ca 2000kr. Denna avgift brukar en del uppfödare ta ut även om parningen inte lyckas. Sen så brukar man ta ut en avgift på 1000-1500kr per kattunge . Besikktning av din hona för kontroll av FIP innan parningen kommer ocksa kosta samt besiktning av kattungarna och vacination innan försäljning till kund.
                    Så om du redan nu oroar dig för kostnader så är mitt råd till dig att glöma det hela. När din katt även har avelsförbud så ta reda på orsaken . Parar du din katt utan uppfödarens medgivande kan du bli stämd av uppfödaren.

                    Kommentar

                    • trollet85
                      • January 2005
                      • 667

                      #11
                      [quote=prisoner;1273796]
                      Ursprungligen postat av trollet85
                      okej så bra! då kanske jag fortfarande kan överväga alternativet. är mycket kostnaderna jag oroar mig för med. uppfödaren ska ha lite extra för min hona eftersom hon nu har avelsförbud. men sen också skötsel av dom små kattungarna...

                      Normalt tar uppfödaren ut en parnings avgift på ca 2000kr. Denna avgift brukar en del uppfödare ta ut även om parningen inte lyckas. Sen så brukar man ta ut en avgift på 1000-1500kr per kattunge . Besikktning av din hona för kontroll av FIP innan parningen kommer ocksa kosta samt besiktning av kattungarna och vacination innan försäljning till kund.
                      Så om du redan nu oroar dig för kostnader så är mitt råd till dig att glöma det hela. När din katt även har avelsförbud så ta reda på orsaken . Parar du din katt utan uppfödarens medgivande kan du bli stämd av uppfödaren.

                      jo jag vet min uppfödrare ska ha extra pengar för om jag ska para min katt, det visste jag redan. och vet även inom mig det är många småkostnader som i slutändan skulle bli en del. och vet också att den som har hanen kommer vilja ha en slant, antingen klumpsumma eller per kattunge. det är rätt olika. så jo visst känns det jobbigt, men har en väldigt fin katt och känns hemskt att gå miste om att ta ungar på henne.

                      som jag sa så vill min uppfödare ha en extra slant ifall hon ska paras, så antagligen har jag ju då hennes medgivande. då skickar hon in ändring för stamtavlan m.m. hon såldes som sällskap och jag valde det då för jag tyckte det var väl saftigt att lägga ut så mycket pengar på engång när jag inte ens visste om jag ville para med den katten. så det var upp till framtiden att avgöra hur jag ville göra. är inget fel på henne och är en fin katt som inte har problem, men i uppfödarens ögon är hon väl inte perfekt. men hon har otroligt fina drag och för mig en mycket fin perser..... men hennes nos kanske var lite för stor. men jag tycker inte man ska gå på utställnings-kvalitéer när man föder upp. utan för de egenskaperna som gör så katten mår bäst.
                      63L med salamandrar
                      Mina älskade persers Viola och Velvet

                      Kommentar

                      • anna7607
                        • November 2005
                        • 1440

                        #12
                        [quote=trollet85;1281361]
                        Ursprungligen postat av prisoner


                        jo jag vet min uppfödrare ska ha extra pengar för om jag ska para min katt, det visste jag redan. och vet även inom mig det är många småkostnader som i slutändan skulle bli en del. och vet också att den som har hanen kommer vilja ha en slant, antingen klumpsumma eller per kattunge. det är rätt olika. så jo visst känns det jobbigt, men har en väldigt fin katt och känns hemskt att gå miste om att ta ungar på henne.

                        som jag sa så vill min uppfödare ha en extra slant ifall hon ska paras, så antagligen har jag ju då hennes medgivande. då skickar hon in ändring för stamtavlan m.m. hon såldes som sällskap och jag valde det då för jag tyckte det var väl saftigt att lägga ut så mycket pengar på engång när jag inte ens visste om jag ville para med den katten. så det var upp till framtiden att avgöra hur jag ville göra. är inget fel på henne och är en fin katt som inte har problem, men i uppfödarens ögon är hon väl inte perfekt. men hon har otroligt fina drag och för mig en mycket fin perser..... men hennes nos kanske var lite för stor. men jag tycker inte man ska gå på utställnings-kvalitéer när man föder upp. utan för de egenskaperna som gör så katten mår bäst.

                        Har du stamtavlan hemma??? I sverige kan man inte ändra i stamtavlan i efterhand. och har du stamtavlan kan du ta en kull. Uppfödaren är skyldig att lämna stamtavlan. Parningsavgiften betalar du till hanens ägare. inte honans uppfödare. om det ligger en spärr i stamtavlan går den inte att ta bort, men om det inte står något så har du ingen skyldighet att betela uppfödaren hon får i princip skylla sig själv att hon inte tog betalt. Och har hon inte lämnat stamtavlan till dig kan hon bli prickad som uppfödare för det är strängt förbjudet =)
                        lev livet medans de är värt att levas

                        Kommentar

                        • trollet85
                          • January 2005
                          • 667

                          #13
                          jo jag har stamtavlan.. enligt henne kunde man ändra, annars hade hon nog inte sagt så. ne kan inte ta en kull då det står i stamtavlan det är avelsförbud. kan bli utesluten ur klubben eller vad det kallas. sen så får ju inte kattungarna stamtavla o då är dom ju "fula". man vill ju visa man sysslar med ren perseruppfödning..

                          vet ej på rak arm vad som står noterat i stamtavlan.. bara vad vi sagt till varann vet jag.

                          nåväl... får se vad jag bestämmer mig för inom en snar framtid.. då får jag prata med henne igen. men då är iallafall min katt inte för gammal ännu så då vet jag det.

                          tack för svaren här i tråden.

                          [quote=anna7607;1282247]
                          Ursprungligen postat av trollet85


                          Har du stamtavlan hemma??? I sverige kan man inte ändra i stamtavlan i efterhand. och har du stamtavlan kan du ta en kull. Uppfödaren är skyldig att lämna stamtavlan. Parningsavgiften betalar du till hanens ägare. inte honans uppfödare. om det ligger en spärr i stamtavlan går den inte att ta bort, men om det inte står något så har du ingen skyldighet att betela uppfödaren hon får i princip skylla sig själv att hon inte tog betalt. Och har hon inte lämnat stamtavlan till dig kan hon bli prickad som uppfödare för det är strängt förbjudet =)
                          63L med salamandrar
                          Mina älskade persers Viola och Velvet

                          Kommentar

                          Arbetssätt...