Vad göra med min alltför busiga hankatt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maddan
    • April 2003
    • 2

    Vad göra med min alltför busiga hankatt??

    Han e gosig, han e söt...men, han e också schizofren.
    Ibland när man ligger och bara myser med honom så kan han hoppa på en och bitas och rivas..För honom e de bara bus, men folk som kommer till oss kan bli riktigt rädda.Vet inte vad jag ska göra?han e snart ett år och okastrerad men det är han inte länge till.Han e en siames och norsk skogskatt blandning.
  • Molntuss
    • April 2003
    • 15

    #2
    Hej Maddan!
    Kastrering är en bra ide. Min katt höll på likadant som din innan hon blev kastrerad. Nu är hon jätte lugn.

    Mvh Molntuss
    Mvh Molntuss

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      #3
      Din lille kille är mitt uppe i de värsta hormonstormarna just nu, han kommer att lugna sig. Kastrering är en bra idé. En annan anledning kan vara vissa katters kluvenhet vad det gäller närhet. Han vill gärna vara en kelig liten katt, men när det blir för mycket markerar han det genom att reagera instinktivt. De kan bli ganska skamsna efter att det har hänt. Det är svårt att komma till rätta med detta beteendet. Om det går så kanske du skulle kunna klippa klorna på honom så att det inte gör så ont när han rivs. Vad du också kan göra är att ta honom i nackskinnet när han gör detta, hålla fast honom, titta honom i ögonen och fräsa på honom. Ibland vet inte katter att vi människor har mycket ömtåligare skinn än vad det har. Markera att det gör ont i dej och att du inte accepterar det. En annan idé är att inte kela för långa stunder med honom, avbryt medan han fortfarande tycker att det är mysigt. Berätta för dina besökare att detta kan hända, de kan klappa honom - men inte bli för närgångna. Förhoppningsvis så kommer detta att gå över när du har kastrerat honom och han har kommit ur slyngelåldern.

      /Mona

      Ragdolls, Ancistrus D, Pansarmalar & Kardinaltetror.
      54 & 180 liter
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Sessan
        • March 2003
        • 80

        #4
        Hej!

        Katter är faktiskt väldigt mottagliga för en viss uppfostran, även om många inte tror det. Prova att säga ifrån vänligt men BESTÄMT när han gör så: det är ju inte roligt för besökare som kanske inte förstår att han bara busar. Får han bara lära sig direkt att det inte är tillåtet att busa hursomhelst så blir det säkert inga problem i framtiden. Med stor sannolikhet kommer han att lugna sig lite efter kastreringen.

        Lycka till!!

        /Linda
        ***Den som lär sig av sina misstag vågar sällan försöka igen***

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=79669

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          #5
          Håller med Linda

          Alla mina katter har kunnat lära sig att köksbänken och köksbordet är off-limits. De förstår också NEJ och kommer när jag kallar deras namn(för det mesta). Jag vet att det finns katter som kan mycket mer än så.

          /Mona

          Ragdolls, Ancistrus D, Pansarmalar & Kardinaltetror.
          54 & 180 liter
          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            Katter är nog minst lika smarta som hundar, de visar bara inte det. Då slipper de ju göra en massa löjliga saker på kommando.

            Men det går att uppfostra katter. Sprayflaska med vatten sätter stopp för mycket otyg och en skarp tillsägelse eller en knäpp på nosen får dem att fatta att något är förbjudet.

            Sen kan man ju få igen för gammal ost, katter är bra på att sura...

            Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            Arbetssätt...