katt som kissar överallt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    katt som kissar överallt

    Vad ska man göra?

    Jag har en katt hona på 4 år som lever ihop med sin syster och en gammel katt på 9år.
    Denna hona, kissar precis överallt men även i deras toa. detta händer vissa perioder. Jag blir så tokig på henne samtidigt som jag älskar henne och bryr mig om henne, som det våre min bebis.

    Jag vill inte ta bort henne, så vad ska jag göra med henne?
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    Är hon kastrerad? Om inte så kan det hjälpa.
    Feliway som du köper hos veterinären och sätter i vägguttaget ger ut dofter som får katten att trivas kan också hjälpa.

    Kommentar

    • aneta
      • September 2008
      • 261

      #3
      Eller köpa en "FY" spray och spraya på de ställena där hon kissat. Det borde stoppa henne.
      325L

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Ursprungligen postat av aneta
        Eller köpa en "FY" spray och spraya på de ställena där hon kissat. Det borde stoppa henne.
        Vilket antagligen om man lyssnar på trådskaparen är ÖVERALLT!!!
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Först av allt bör ni nog ta henne till veterinären. Det kan vara infektion som gör att hon inte kan hålla sig.

          Sen borde ni kolla om det verkligen är överallt hon kissar, eller om det är på valda ställen (sängen, soffan, korgar...). I så fall kan det röra sig om protest, t.ex. att hon känner sig irriterad av de andra katterna, eller att hon vägrar att gå på lådan om nån annan katt gått där. Om ni lämnar över henne till släkt/vänner några dagar, med egen låda, kissar hon fortfarande inte i lådan då?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Jag har provat med det man stoppar i uttaget, men mina katter kissade på den i stället för att sluta kissa inne och fy spray har inte hjälpt heller men förhoppningsvis hjälper det på någons katt.
            Jag har tyvärr inte något råd till dig, jag sitter i samma sits med skvättande katter och har stängt av halva huset för dom för att inte behöva torka överallt, här finns många katter utanför så jag tror att det är för att skydda sitt revir som dom kissar här inne.
            Kolla även om kissandet är i samband med löpning eller något sådant.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              jo hon är kastrerad precis som de andra katterna vi har hemma. nja överallt är det inte, men i soffor, mattor, sängar. Men hennes pappa var lika dan, kissar lite varstans i lägenheten, o Skrållan som hon heter har gjort det sen hon var liten.

              Men vetrinären man kanske borde besöka då?? Hur mkt kan det kosta att gå dit, har inte behövt gå till någon vetrinär på väldigt länge.

              Sen har vi kört med wash and get of på de ställen där hon går och skvätter, men det hjälper inte.

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                nu har man ringt vetrinären,, har fått tid imorgon kl. 13.00 jag hoppas det inte jätte alvarligt med henne, vill inte ta bort henne.ska försöka få till ett urinprov från henne imorgon fm,, hur nu det ska gå till, vet jag inte.

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Hoppas det går bra med henne och att det inte är något allvarligt.
                  Skriv gärna hur det går.
                  Om du vill ha bort lukten på vissa ställen där det går så prova ren ättika.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    Hehe har provat ättika med, nu är det bara en timma kvar.

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Lycka till!
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • prisoner
                        • December 2008
                        • 78

                        #12
                        HM?? Läste din frågan om vad det kan kosta att gå med katten till vetrinären. Min fråga till dig är om du inte har katten försäkrad. Då jag själv hållt på med Somali katt uppfödning kan jag bara tala om för dig att jag hade som krav att köparna tecknade försäkring på katten när dom köpte kattungar av mig. En försäkring kostar ca 60kr i månaden . Har man inte råd med det tycker jag personligen inte att man ska skaffa sig en katt. Många som borde ta mer ansvar för sina djur. Hoppas att katten blivit bättre. Tror att det är någon form av protest. Bytar du i kattlådan var dag så att den är ren? Och har du bytt till en annan sorts sand? Katterna kan vara känsliga om man bytar sanden mot en annan sort. Kan också vara så att katten fått urinvägsinfektion eller nått så den inte kan hålla tätt.

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Ursprungligen postat av elinj
                          Hehe har provat ättika med, nu är det bara en timma kvar.
                          Bor du i finland? Eftersom du sa att det var en timme kvar, vi i sverige hade ju 3 timmar kvar då.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • prisoner
                            • December 2008
                            • 78

                            #14
                            Tänkte även på en viktig sak. Du skrev att katten inte varit hos vetrinären på välldigt länge. Du vet väll att katten kan få kattpest och att katten kan bli smittad även om det inte är en ute katt. Om dina katter inte har skydd mot kattpest tycker jag du borde se till att dom får det. Det ska göras regelbundet så att skyddet har verkan. Det är även viktigt att avmaska katterna regelbundet om dom går ute.

                            Kommentar

                            • mange993
                              • April 2004
                              • 372

                              #15
                              min katt vägrade bajsa i lådan bytte då sand till cats best öka plus ett klumpbildande 100% organisk fiber. sen dess går hon alltid på lådan.
                              mvh
                              mange

                              Kommentar

                              Arbetssätt...