Kastrering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stette
    • February 2009
    • 3

    Kastrering

    Hej

    Har en fråga om kastrering .
    Det står att man ska hålla utkik över rodnad/kraftig svullnad blött sår och allmäntillstånd .

    Svullen har hon varit hela tiden mer eller mindre . Nu har det gått 9 dagar och hon har ej vart ute än .

    Men idag kom det blod från sista suturen i såret , det är som en knöl längs med såret hela vägen ( Har varit ett par dagar i alla fall men ej rött ) .
    Allmäntillstånd = bra

    Ska man vara orolig . Kommer det sluta med avlivning ?

    Ska ringa jouren sen . Men vill ha erfarenhetsråd och info .
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Nej, nej.. Inte ska du behöva avliva.
    Däremot är det lätt att det blir infekterat och då kan en antibiotika-behandling kanske behövas.
    Det jag fick höra när min katta kastrerades var att hålla koll på så hon inte blev hård runt såret. Men även hon hade ett par hårda knölar som gick över efter ett par veckor.
    Det är alltid bra att rådfråga veterinär så du gör helt rätt i att ringa sen.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Stette
      • February 2009
      • 3

      #3
      Ok . De sa inget om knölar till oss . Ska ringa kl 10.00 när de öppnar .

      Vad kostar en antibiotikabehandling ungefär ?

      Jag har luktat på henne över ärret och ingen konstig lukt alls i alla fall .

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Stette
        Ok . De sa inget om knölar till oss . Ska ringa kl 10.00 när de öppnar .

        Vad kostar en antibiotikabehandling ungefär ?

        Jag har luktat på henne över ärret och ingen konstig lukt alls i alla fall .
        Det är säkert ingen fara, men som sagt.. skadar ju inte att ringa och höra.
        Vet inte vad en antibiotikabehandling kostar, men är säkert inte jättedyr.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Stette
          • February 2009
          • 3

          #5
          Ok . Tack för dina svar . Hoppas allt e OK . Har en sån där känsla i magen som inte vill ge med sig .

          Kommentar

          • NathalieBorgman
            • June 2008
            • 218

            #6
            Kanske att "knölarna" kan vara stygnen? Beror ju på hur dom har sytt.
            När jag kastrerade min ena katthona fick jag en pencilin kur på 10 dagar,
            men det kanske var för att hon opererades och tog bort livmoder och kattungar.

            Var in till veterinären i veckan med ena hankatten som har variu ute och slagis
            han fick pencilin 2ggr/dag i 10 dagar den kuren kostade 80 kr så det är inte ruskigt dyrt, beroende på märke/styrka.

            Hoppas allt går bra!

            Kommentar

            • TinaW
              • December 2005
              • 194

              #7
              Hur har det gått med kissen?
              Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
              Sov gott min Bina älskling
              Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

              Kommentar

              Arbetssätt...