Ragdoll Birma??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #16
    Ursprungligen postat av Lilla Damen
    Precis, det finns många färger... och skulle jag köpt i dag, så hade det blivit en tabby.
    Får väl presentera min birma oxå. Hon är sju år och heter Mirandas Darling Angel Star.
    [ATTACH]16513[/ATTACH]
    En liten oskyldig soffkudde på max tre kilo, kelen - när hon vill -, respektingivande (fråga Bröderna Bus & Sabotag... det räcker med en isande blå blick för att de ska gå därifrån), morgontrött (rör inte på sig före klockan nio tidigast)... mysig kisse helt enkelt!
    Jättesöt är hon.

    Kommentar

    • NathalieBorgman
      • June 2008
      • 218

      #17
      Hästar har stora inhägnade och är mer präglad efter människans livsstil än katten. Kanin enligt min mening ska också bo ute i stora inhägnader.
      Att man kan ha en kanin innomhus i en bur på 100*40 cm är i min mening
      helt orimmligt.
      Katt är väl egentligen det husdjur vi har som är minst präglad på människan och behöver männsikan minst.
      Hunden är väldigt domestiserad och överlever inte utan människan kanske efter ett tag. Men skulle jag släppa ut min hund så skulle nog inte han överleva länge
      fast han är jagande vint hund!

      Kommentar

      • Naugthy
        • February 2008
        • 531

        #18
        du kan nog få leta länge efter en uppfödare som vill sälja sina birmor som utekatter.....
        "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
        "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #19
          Några jag känner har en ragdoll, hon är en helt underbar katt!! Så fort man kommer så ska hon gosa. En helt underbar katt helt enkelt. namnet ragdoll betyder ju "trasdocka". fast birmor är också jättefina, känner dock ingen. däremot har dom något längre päls än ragdollen. birmor och ragdollar säljs som innekatter.

          Vi har förresten en bengal här hemma (och 3 norskaskogkatter) En helt underbar, aktiv liten sötnos:P
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          • NathalieBorgman
            • June 2008
            • 218

            #20
            Nog lär det finnas några uppfödare som har lite vett tycker jag.
            Har ragdoll uppfödare här där jag bor kanske ska ta kontakt med dom och
            få höra lite mer om rasen
            Var en tant till skolan (gick djurvård) som pratade om Bengaler och hade även med
            sig 3 av sina katter och dom skrek konstant, så jag lära fråga om de lät lika mycket hemma och de gjorde de tydligen så nån sån blir det inte

            Kommentar

            • Naugthy
              • February 2008
              • 531

              #21
              jag har för mig nånstans att ragdolls inte kan vara utekatter eftersom dom inte har någon underull.
              "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
              "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

              Kommentar

              • NathalieBorgman
                • June 2008
                • 218

                #22
                Fast så kallt har vi inte här. Mina nuvarande katter med "vanlig" kort bondkatts päls fryser på vintern och går inte ut mer än 5 minuter om gången. Det är ju deras val. Katter är fria djur och det är inte katten som bor hos oss det är vi som bor hoss katten. Så jag tror inte katter är ute när det är kallt och de fryser om de inte måste och mina katter måste inte

                Kommentar

                • Mona
                  • October 2002
                  • 840

                  #23
                  Jag har Ragdolls sedan tio år tillbaka. Jag skaffade dem efter att min utekatt blev påkörd när han var 2½ år och jag svor dyrt och heligt att aldrig utsätta en katt för riskerna utomhus igen. Just därför valde jag Ragdolls som trivs bra som innekatter. Jag tror du får väldigt svårt att hitta en seriös Ragdolluppfödare som går med på att sälja en kattunge som utekatt.

                  Ragdolls är semilånghår, precis som Birman. Deras päls har underull och är relativt lättskött, men det skiljer från individ till individ. När jag ställde ut dem badade jag dem inför varje utställning, men nu när jag slutat med det tar de själva hand om sina pälsar om jag hjälper dem med kamningen emellanåt.

                  De är stora personligheter, alla är olika och jag har därför svårt att uttala mig generellt om rasen. Vanligtvis är de väldigt keliga och sociala. De gillar att vara med där det händer något. Rasen i allmänhet är ganska stillsam av sig och klättrar oftast inte på väggarna men de har ändå sina tokryck där de springer omkring och busar.

                  Jag har en blå mitted hane med bläs och en brun colorpoint hona. Det finns även bicolor ragdolls, dessa har en vit teckning i ansiktet. I övrigt så finns nog ragdolls i samma färger som birmorna.

                  Här finns mer information om Ragdolls: http://scandinavianragdoll.com/
                  Bifogade filer
                  Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                  Kommentar

                  • NathalieBorgman
                    • June 2008
                    • 218

                    #24
                    Verkar som trevliga katter, hoppas jag
                    finns det ingen uppfödare som säljer katter som ska vara katter får
                    jag väl köpa mig en blandras eller en bondkatt då
                    Fastnade för raddoll/birmas utseende men utseendet är ju inte allt
                    här i världen.
                    Tycker självfallet att mina bondkatter är fina också

                    Kommentar

                    Arbetssätt...