Ragdoll Birma??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NathalieBorgman
    • June 2008
    • 218

    Ragdoll Birma??

    Går lite i funderingar att skaffa katt.
    Inte direkt nu men i framtiden, och vill vara ute i god tid!
    Har fastnat lite för Ragdoll eller en Birma?
    nån som har nått intressant att berätta av någon av dessa raser?
  • Schumi
    • April 2007
    • 298

    #2
    Birma.Blå eller brun har själv 4 st.Det kommer snart ett bättre svar av miluhe.
    Senast redigerad av Schumi; 06 January 2009, 18:17.
    Formel 1 är livet

    Kommentar

    • miluhe
      • June 2006
      • 2090

      #3
      Birman är en väldigt mysig katt. Den är lugn men ändå fart i. Mycket kelen. Pälsvården är relativt lätt, lite borstning då och då. Ett bad någon gång om året.
      En mycket social ras.
      Bifogade filer
      Senast redigerad av miluhe; 06 January 2009, 18:26.

      Kommentar

      • NathalieBorgman
        • June 2008
        • 218

        #4
        Den ljusa varianten tycker jag är finast
        Hur mycket kostar en renrasig birma som är registrerad?
        Tips på sida där man kan hitta upp födare inom olika raser?
        Har bara bondkatte själv så är inte så inne på "ras" katter
        Har ni era som ute kattar?

        Kommentar

        • miluhe
          • June 2006
          • 2090

          #5
          Den ljusa kallas blå
          Priset är runt 6000kr
          Min svärmor föder upp birma hon vet mer om uppfödare så när det är aktuellt så pm:a mig.
          Vi har inte våra som utekatter, de är innekatter sen generationer tillbaka. Är det fint väder tar vi ut dem i koppel, framöver ska vi fixa stor utebur där de kan va när det är varmt.
          Risken att ha dem lösa som utekatter är att de blir troligtvis stulna.

          Kommentar

          • NathalieBorgman
            • June 2008
            • 218

            #6
            Okej, ska googla lite och läsa på om de två raserna. Var först ine på en Bengal men sen när jag fick träffa bengaler så alldrig en bengal. Jobbig ras tycker jag.

            Min katt blir en utekatt då jag själv anser att det är djurplågeri att ha katter
            enbart innomhus, men alla tycker olika!!
            Tack för svaren!

            Kommentar

            • miluhe
              • June 2006
              • 2090

              #7
              Ursprungligen postat av NathalieBorgman
              Min katt blir en utekatt då jag själv anser att det är djurplågeri att ha katter
              enbart innomhus, men alla tycker olika!!
              Tack för svaren!
              Alla tycker olika men en utekatt lever i snitt 2,5 år.

              Kommentar

              • dezplay
                • January 2008
                • 161

                #8
                Ja nu finns ju inte bara brun och blå.... finns en uppsjö av olika färgvarianter. Gå in på www.birma.se för att läsa lite mer om rasen och se på bilder osv.

                Den birma jag hade var väldigt pratig av sig, så gillar man det så är det en bra katt däremot om man vill sova på natten kan de bli lite väl högljudda! Men det är nått man får leva med för de är världens goooaste katter! Men tänk på att de normalt sett bara tyr sig till en person. Det fick min sambo erfara.... Gizmo sket fullkomligt i henne om han var kelig eller ville busa... då gick han te mig... jeje här är några bilder på Gizmo bruntabby färgad för övrigt...
                Bifogade filer
                dra räva i môs, TIAHÔLM!

                Kommentar

                • miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

                  #9
                  Finns fler färger men blå o brun är grundvarianterna. Men två blå kan inte få en brun, men två bruna kan få en blå. Så blått är den absoluta grundfärgen. Våra fyra går till oss fyra i familjen de har ingen speciell favorit
                  Senast redigerad av miluhe; 06 January 2009, 19:06.

                  Kommentar

                  • dezplay
                    • January 2008
                    • 161

                    #10
                    Okaj! ja, det är väl lite olika antar jag... jag hade ju han ett tag innan jag träffade tjejen de berodde nog på det....
                    Senast redigerad av dezplay; 06 January 2009, 19:06.
                    dra räva i môs, TIAHÔLM!

                    Kommentar

                    • NathalieBorgman
                      • June 2008
                      • 218

                      #11
                      Mina ute katter är 10, 9 och 7 år gammla. Plus att de är rov djur, vilket betyder
                      att de ska jaga.
                      Jag bor/ska bo på landet där det oftast inte blir överkörda eller stulna så jag tycker det är självklart med ute katter. Skulle jag på något vis hamna i lägenhet skulle jag inte skaffa katt.

                      Ska gå in där och kolla lite, är alla Birmor pratglada? känt för rasen?

                      Kommentar

                      • miluhe
                        • June 2006
                        • 2090

                        #12
                        Våra innekatter har inte blivit yngre än 16 år. Så de mår bra de med.
                        Många åsikter om inne o utekatter jag har min som jag inte gitter diskutera om.

                        Kommentar

                        • Lilla Damen
                          • February 2008
                          • 2649

                          #13
                          Precis, det finns många färger... och skulle jag köpt i dag, så hade det blivit en tabby.
                          Får väl presentera min birma oxå. Hon är sju år och heter Mirandas Darling Angel Star.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 030.JPG
Visningar: 2
Storlek: 117,8 KB
ID: 2104367
                          En liten oskyldig soffkudde på max tre kilo, kelen - när hon vill -, respektingivande (fråga Bröderna Bus & Sabotag... det räcker med en isande blå blick för att de ska gå därifrån), morgontrött (rör inte på sig före klockan nio tidigast)... mysig kisse helt enkelt!

                          Kommentar

                          • NathalieBorgman
                            • June 2008
                            • 218

                            #14
                            Det är himla vackra katter. Blir nog en hane för min del, då hon djur inte är min grejj Bara när det gäller hundar!

                            Kommentar

                            • miluhe
                              • June 2006
                              • 2090

                              #15
                              Jag vet att jag skrev att inte diskutera om inne o utekatter. Men bara en liten sak till.
                              Inte släpper vi ut våra hundar vind för våg eller hästar, kaniner, marsvin, fåglar mm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...