Skaffa kattunge !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    #16
    Min morsa har haft 11 katter (inte samtidigt) och hennes honor hade tydligen alltid varit keligare än hanarna. Hanarna kelade så länge som de ville och sen när de tröttna så "rev" de henne o stack ^^ medans honorna kelade o kelade o kelade. (5hanar 6honor)

    Kommentar

    • Uddaveka
      • June 2007
      • 431

      #17
      Könet på katten har ingenting att göra med temperamentet, däremot blir hankatter nästan alltid lungnare efter en kastrering. Om katten är gosig eller inte beror mest på hur mycket den har blivit hanterad när den var liten, och hur den är som individ, en del gillar att sitta i knät och att man gosar med dom ( tillexempel vår ior, om man säger "puss,puss" till honom så slickar han en i hela ansiktet) andra katter är nöjda med lite klappar och sedan räcker det och dom går iväg någon annanstans.

      Ang. pälsen så är det väldigt olika. Vi har 3 skogisar och 1 bengal, och 2 av skogisarna får nästan aldrig tovor medans en har väldigt mjuk päls och får tovor jättelätt.

      När katten kommer hem så är det första ni ska göra att visa den kattlådan. Sedan är det bra att låta den vara ifred en stund och undersöka ett rum i taget. Visa den var maten finns och ev. klösmöbel.

      Lycka till!!

      //Sofia
      ~Love animals~
      Kramar Sofia
      160l, 100l, 54l, 40l

      Kommentar

      • woodo
        • January 2007
        • 605

        #18
        Vi har en honkatt bladning norsk skogskatt och vanlig bondkatt. Hon kostade 700kr på blocket och är verkligen perfekt. Aldrig hänt någon olycka och hon är mycket kelig. Men samtidigt inte mesig.
        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #19
          Det jag alltid har gjort med mina katter jag har haft är att.
          1.När man kommer till stället där de har katt, låter jag katterna komma självmant, för oftast om de inte vill komma fram, kan vara en sjukdom, rädd, ni passar inte ihop, ja det kan vara mycket, Det bästa är att låta den komma till dig.
          2. När man har katten iknät och kelar med, kolla i öronen - öronskabb, kolla hur noggran den är med sin hygien. För det kan underlätta att förstå att det är något som inte stämmer med katten, behöver inte vara katten det kan vara kattensmamma.
          3. När katten kommer hem, visa henne/honom kattsanden, flera ggr per dag. Tills den kan hitta den själv, låter katten få vara äventyraren, låt den få undersöka alla rum som den är till åten att vara i.
          4. Ha en klösbräda hemma, för det är något som katter behöver ha för att väsa sina klor.
          5. Samma sak hemma som där den bodde innan, låt katten komma när den känner för, du kan kännas som en fiende istället för dens vän.
          6. Om man är hemma nästan jämt, ha bestämda tider då den får mat, men är du borta under dagen, låt maten stå framme.

          När det gäller hanar och honor, vem som är keligast, tjurigast. det är mycket till dens personlighet, hanar kan vara lika keliga och tjuriga som tjejen. Jag har nämligen 3 katter hemma, en hanne och 2 honor. Jag tycker att alla lika keliga när det passar dom, tjuriga nja det är de inte så ofta,hannen är väl tjurigast om den inte få gå ut med mig (i koppel) och alla är tjuriga när inte sanden dugger längre och maten/vatten är slut.
          Katter är en social, mysig varelse.

          Kommentar

          • Esja
            • January 2008
            • 44

            #20
            Lycka till, det kommer bli kanonbra oavsett om du köper en hane eller hona, jag har en av varje

            Det absolut viktigaste tycker jag är att kattungen är dubbelvaccinerad, avmaskad och veterinärbesiktigad vid leverans. Helst ID-märkt också. Men jag skulle absolut ALDRIG köpa en katt som inte var vaccinerad och veterinärbesiktigad. Dels för säkerhets skull, så man vet att kattungen är frisk och mår bra, dels för att jag inte tycker man ska stödja uppfödare som inte uppfyller det minimikravet.

            Kommentar

            Arbetssätt...