Slickar på håret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Slickar på håret

    Vad betyder det om en katt börjar slicka och sedan tugga lite på personens hår :P
    eller det är bara individuellt något de gör för nöjes skull haha ?
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Jag vet inte riktigt hur det såg ut, men låter som att katten försökte tvätta dig/den personen.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      haha, okej. Så sött

      tack för svaret

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Så har min katt också gjort någon gång. Känns mest som att de slickar på mig när de vill ha uppmärksamhet, och att det har blivit just i håret någon gång har väl mest varit ett sammanträffande och inte direkt av någon speciell anledning.
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Vet ej vad det betyder men dom brukar göra så på sig själva med och jag tror att det är en grundligare rengöring av pälsen, typ att lossa lite smuts.
          Varför dom putsar på människor, kanske för att hjälpa oss att bli lite renare, katter brukar ju hjälpa varandra med att komma åt ställen som t ex huvudet som inte är så lätt att slicka, samma som när dom kommer in med djur så är det för att hjälpa till med maten(villket inte uppskattas av alla).
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • aneta
            • September 2008
            • 261

            #6
            Katten har förutom smakreceptorer också luktreceptorer på sin tunga. Lukt betyder otroligt mycket för katter, de känner igen sina människor efter lukten. När katten slickar sig efter att en person har klappat den, det är inte för att göra sig rent utan för att den vill "lukta" mer intesivt på sin männinska
            Samma måste gälla när den slickar på håret.
            Senast redigerad av aneta; 29 December 2008, 09:14.
            325L

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #7
              Så gör 2 av mina också, de som är mest tillgivna, jag tror det handlar om att de bryr sig om deras husse/matte och vill sköta om 'oss'.

              Vi får nog aldrig veta exakt varför de gör som de gör. Men det är inget konstigt beteénde.
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • zoomi
                • August 2004
                • 829

                #8
                okej, tack för svaren..
                det är direkt riktat mot håret för jag vet om jag sitter och läser eller nått så hoppar den upp på soffryggen / min axel och ställer sig och slickar på håret

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #9
                  Sen är ju blött hår ganska gott också.
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • zoomi
                    • August 2004
                    • 829

                    #10
                    haha jo det är sant, men mitt hår va inte blött från början :P

                    Kommentar

                    Arbetssätt...