bengal katt attackerade mig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Ha ha.. Vi tar inte illa upp, det visar bara på att du saknar kunskap om hundar. Det finns alla olika sorters mentalitet att välja bland som passar vad man är ute efter. En basenji t ex är klart mer personlig, påhittig och självständigare än de flesta katter.
    Alla individer har sin tjusning och smaken är som baken..
    Samma sak med katter, vissa katter (som siameser) är, om jag har förstått rätt, så översociala och sällskapskrävande att de får beteendestörningar om de lämnas ensamma under längre perioder.

    Lämna en kommentar:


  • sundancer
    svarade
    Av mina erfarenheter så är Bengalkatten en ganska opålitlig katt. För mig är det ingen större skillnad mellan en bengalkatt och en tam tiger :-). Den kan vara mycket tam och allt kan fungera mycket bra under en längre tid, men en dag kan det slå slint. Jag var med om samma sak och då kunde man förutse anfallet genom att läsa kroppsspråket och jag hann då skydda mitt ansikte så han attackerade överarmen istället. Jag blev också myckety skärrad, men efter att ha samlat mig och läst på lite så tog jag mig tillbaka och höll mig på avstånd i början, men försökte att inte visa någon rädsla (eftersom det kan trigga ett nytt anfall). Katten var fortfarande spänd mot mig den dagen, men dagen efter hade det släppt och då kunde jag klappa honom när HAN KOM TILL MIG, och absolut inte tvärtom.

    En annan sak att tänka på är att om katten går i från knät o.s.v. så låter man bli att klappa tills katten själv kommer tillbaka och vill ha kel.

    Hoppas att det snart kommer kännas bättre!

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Ursprungligen postat av Big_Sal
    lite charmen med katter jämfört med hundar, som juh e ganska osjälvständiga enligt min mening. hoppas inga hundvänner tar detta som ett påhopp bara...
    Ha ha.. Vi tar inte illa upp, det visar bara på att du saknar kunskap om hundar. Det finns alla olika sorters mentalitet att välja bland som passar vad man är ute efter. En basenji t ex är klart mer personlig, påhittig och självständigare än de flesta katter.
    Alla individer har sin tjusning och smaken är som baken..

    Lämna en kommentar:


  • Jemmba
    svarade
    Eller som en del säger här på zoopet.
    FÖRBJUD alla bengal katter!

    Sorry OT! Men kunde inte hålla mej

    Hoppas ni hittar nån lösning!

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Det är hyfsat vanligt att kastrerade katter plötsligt kan bitas när man kelar med dem - kallas visst "kelaggression" eller nåt sånt och är antagligen förvirrade rester av parningsbeteende - men det här låter inte riktigt som det. Om inte katten hade väldigt ont eller var skadad (när du tar i en skadad katt och det gör ont kan den tolka det som ett angrepp och försvara sig) måste det verkligen vara trasigt psyke för att den skall reagera så där.

    Jag har bara hört talas om en katt som reagerade så, och det var en stackare som räddades efter att i flera år torterats med cigaretter, hårspray etc av knäppa ägare, och som aldrig lärde sig att lita på människor. Jag säger inte att den här katten behandlats illa, men den kan ha lika stora psykiska problem.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Bengalkatten är ingen ren art/ras, utan är en korsning mellan tamkatten (som ju sägs vara en framavlad variant av den afrikanska vildkatten) och den vilda kattarten Bengal. Om det är vanligt att de är oförutsägbara, och om det i så fall beror på inkorsningen av Bengal, vet jag inte, men det kan kanske vara en anledning.

    Jag är i alla fall nöjd och glad över att jag vet att min Rufus (blå huskatt med tydliga drag av Russian Blue) aldrig skulle göra nå´t så´nt, snällare katt finns inte Oftast kan man utan problem klappa honom på magen, men ibland blir han lite nafsig om man klappar honom på magen och retas med honom Men det är mest bus. En vanlig scen är att man sitter på golvet med benen utsträckta, med honom utsträckt på rygg på benen, och då kan man klappa och klia lilla magen.

    Kajsa (skogskatten på min avatar) kunde däremot bli lite lömsk på äldre dar, hon kunde få för sig att hugga mamma i armen rätt som det var.
    Senast redigerad av Shepard; 30 October 2008, 00:07.

    Lämna en kommentar:


  • Big_Sal
    svarade
    haha vår bengaltjej är lite oförutsägbar också... eller nja känner man henne så ser man när hon e på dåligt humör och då är det bara att låta henne vara för sig själv... lite alonetime brukar lösa det. Det brukar gå över av sig själv efter en stund och då är hon hur gosig som helst... men de är precis som människor. de behöver lite tid för sig själva med. lite charmen med katter jämfört med hundar, som juh e ganska osjälvständiga enligt min mening. hoppas inga hundvänner tar detta som ett påhopp bara...

    Lämna en kommentar:


  • Nina82
    svarade
    Jösses, det var en lång mening

    Även katter kan ha psykiska problem och denna katt är nog en av dem.
    Mina föräldrar hade en mycket aggressiv katt innan som attackerade näst intill oprovocerat. Det var ganska tydligt att hon inte mådde bra. Hon var innekatt vilket många katter kan vänjas till om det görs från början men denna katt trivdes aldrig inne. Mina föräldrar beslutade att hon skulle få gå ut även om vägen var precis utanför dörren och hon lugnande sig en del efter det.
    Dock gick det aldrig att lite på henne och hon ville inte bli klappad av okända. Endast av närmsta familj, alltså mina föräldrar.
    Hon slutade iaf att anfalla oprovocerat

    Lämna en kommentar:


  • susjon
    startade ett ämne bengal katt attackerade mig

    bengal katt attackerade mig

    en kisse som ja träffar 3 ggr från 10-16.00 i veckan i ett halvår nu han har varit hur gosig som hellst. det är en bengal katt men här om dan låg han och ja tog upp han hos mig men han hoppa ner brevid mig och så klappa ja han lite på magen då bet han mig i handen och i klöste mig men ja är van att dom inte bruka gilla på magen så ja regerade inte för då visste ja ju bara att ja inte skulle klappa på magen men då titta han jätte konstigt på mig och dom runt om kring mig ropa akta ögonen han anföll mig hoppade från soffan och försökte bita tag eller attackera mig vid halsen och ansiktet 2 ggr va ska vi göra?`har blivit rädd för honom dom andra blev också skärrad.har alldrig sett något liknande och försökt se om ja hittade något liknande på internet men har inte hittat något min katthona hemma varit könsmogen ett tag nu men ja har varit hos han i den perioden och vi gosat och han inte gjort ngt då, han är steriliserad
Arbetssätt...