Katter skiter i trädgården

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    Katter skiter i trädgården

    Är fruktansvärt trött på att plocka upp efter alla grannars katter! Det ligger högar i landen, på gräsmattan och i vår grönsaksodling!!

    Finns det nåt effektivt sätt att bli av med kattskrällena? Har hört om apelsinskal o dyl men nåt som man inte behöver byta så ofta vore bra.

    O jag har ingen aning om vem katterna tillhör, har sett minst 6 katter stryka omkring på tomten, vi bor i ett radhusområde så att hitta ägaren är nog svårt..
    tråden om fjärilars lek!
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Det där med appelsinskal funkar sådär. Man måste byta till färska skal med jämna mellanrum. Ungarnas vattenpistoler (modell större) är också väldigt effektiva. Katterna lär sig att hålla sig borta efter en tids regelbundna duschar.
    h. Johan

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      kruxet är ju att de lärt sig att så fort vår altandörr öppnas så kommer en hemsk människa (jag) o jagar bort dem så jag hinner ju aldrig dit med vattenslang/vattenpistol.
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Guldfisken_loll
        • January 2008
        • 48

        #4
        Det finns ett annat sätt!! En produkt so heter "GETT OFF FY" -kristaller. Det är små mjuka kristaller som finns att köpa i större djuraffärer. Supperenkelt och effektivt! Du sprider ut det/krattar ut det runt det område du inte vill att hundar/katter skall bajsa eller kissa helt enkelt. I kanten på rabatten eller runt din trädgård. Det har en svag doft av citron som inte märks av så värst för oss människor, men som djuren inte tycker om. Påverkar dessutom inte växtligheten på något sätt.
        Kostar ca 79kr för 225ml.

        Verkligen värt att testa!
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Guldfisken_loll; 19 July 2008, 18:30.
        Mvh
        P.s Det enda beviset på liv är tillväxt! D.s

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Ursprungligen postat av smurfmats
          kruxet är ju att de lärt sig att så fort vår altandörr öppnas så kommer en hemsk människa (jag) o jagar bort dem så jag hinner ju aldrig dit med vattenslang/vattenpistol.
          Fortsätt att jaga bara. De lär sig nog. Jaga dem då du kommer ut fast de försvinner. Slå i fönstren då du ser dem. Ungarna har jagat grannens katter att de inte vågar sig in på vår gård före sent på kvällen då ungarna lagt sig och man är ensam ute.

          Fas lämnar katterna verkligen högar efter sig? De brukar väl göra sina behov där det går lätt att gräva och sedan täcka in det. Kattpiss kan det förståss lukta, särskilt om våren då de gör sina märkningar. Och det luktar verkligen pyton
          Senast redigerad av JLi; 19 July 2008, 18:29.
          h. Johan

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            guldfisken: ja det måste jag prova! hoppas det funkar!

            jli: ja jaga är ju effektivt men tyvärr är man ju borta större delen av dagen på jobbet så då är ju dem där.. japp, de skiter på gräsmattan med. ligger några korvar här o där...

            skulle plantera idag och grävde upp en korv full med maskar i... jag höll på att kräkas!
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • TinaW
              • December 2005
              • 194

              #7
              Katter brukar ju gräva ner sina "korvar"... nu säger jag inte att alla gör det men om du inte sett katter göra det på gräsmattan så kanske dom "korvarna" kommer från igelkottar?
              Jobbigt för alla som valt att inte skaffa katt (eller för som i mitt läge, om man själv har innekatt) att behöva ta undan andra katters "lämningar".
              Även min syrra rekommenderade "get off"... själv har jag inte prövat eftersom jag inte har några rabatter jag bryr mig på
              Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
              Sov gott min Bina älskling
              Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Är du säker på att det inte är igelkottar ??

                Katter brukar ju inte sätta sig på gräsmattor och gräver gärna ner sitt bajs.

                Edit: Blev visst för sen
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Lilla Damen
                  • February 2008
                  • 2649

                  #9
                  Alla katter i mitt område gräver inte heller ner sina korvar... jag hittar oxå sådna i min gräsmattan. Tror det är "kungen" i området som gör så för att alla andra katter (o människor!) ska veta hut. Har tom sett katter stå och sprätt med bakbenen i gräsmattan på bästa hundmaner.

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    kan ju vara igelkottar men har läst att katten som bestämmer i området gärna visar sina skitar öppet. sen finns det ju såklart finare katter som gräver ner det, lika äckligt det tycker jag för det är en bajslukt som ligger hela tiden tills man hittar det nergrävda korvarna.. s

                    en är ju katter söta o så men de behöver ju inte vara på min trädgård!
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • Lilla Damen
                      • February 2008
                      • 2649

                      #11
                      Igelkottar gör em eller två små nästan svarta korvar... man ska nästan ha tur om man hittar dem .

                      Kommentar

                      • TinaW
                        • December 2005
                        • 194

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lilla Damen
                        Igelkottar gör em eller två små nästan svarta korvar... man ska nästan ha tur om man hittar dem .
                        Då har jag en himla massa "tur" här hemma ... men visst jag håller nog med om att dom är lite annorlunda mot vanlig "kattskit".
                        Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                        Sov gott min Bina älskling
                        Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Fråga på trädgårdshandeln för Allium är en grön växt som inte sorkar gillar och jag har hört att katter inte heller gillar den, kan inte tänka mig att igelkottar gör det då... Vi människor kan känna en svag doft av den ifall man sitter nära men det luktar typ "toatallbarr" lr dyligt, alltså inte så himla illa för oss..

                          Ett annat naturligt hett tips är om man har rådjur som käkar upp allt man odlar i blomster eller trädgårdslandet så kan man köpa en påse sockerärtor (lite sen nu i år men nästa vår). Rådjur är fullkomligt tokiga i sockerärtor och äter t om skälken ända ner till jorden, de struntar fullkomligt i allt annat.

                          När jag hade kolonilott för mina döttrar skull så fanns det folk som byggde värsta höga fängelsestaketen runt sina små lotter och sen satt de där inne i sina fängelser och fikade Jag satte sockerärtor och sen dissade rådjuren resten. Gärna lite snårigt också så har de att göra en stund...
                          Senast redigerad av Katharina; 20 July 2008, 22:51.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            • February 2005
                            • 1034

                            #14
                            det finns att köpas rått/katt skrämmor som ger ifrån sig ultra ljud som katter hatar och inte vill komma inärheten av. Finns dom som ger ifrån sig fast ljud och dom som pendlar så att dom inte ska vänja sig vid det. finns dom som sätter igång först när något rör sig i närheten av dom och dom som låter hela tiden. Ska själv fara och inskaffa några stycken eftersom jag har precis samma problem. Kan inte ha sköldpaddorna ute på sommarn släpper man blicken från dom några sekunder så är de nån katt som kommer å ska dit å kolla vad det är för nå.

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #15
                              Ursprungligen postat av Danne_K
                              det finns att köpas rått/katt skrämmor som ger ifrån sig ultra ljud som katter hatar och inte vill komma inärheten av. Finns dom som ger ifrån sig fast ljud och dom som pendlar så att dom inte ska vänja sig vid det. finns dom som sätter igång först när något rör sig i närheten av dom och dom som låter hela tiden. Ska själv fara och inskaffa några stycken eftersom jag har precis samma problem. Kan inte ha sköldpaddorna ute på sommarn släpper man blicken från dom några sekunder så är de nån katt som kommer å ska dit å kolla vad det är för nå.
                              ja jag har också sett dessa men jag tänker mig att de skrämmer bort katterna från andra tomter med. jag bor ju i ett radhus med en lite mindre tomt o det är ju tråkigt om katterna inte ska våga ut alls.. (inte för jag bryr mig men jag tänker på ägarna)
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...