Inte rumsren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bimbo
    • June 2008
    • 3

    Inte rumsren

    Har en innekatt på 4 år. När han var dryga året började han bajsa på lite olika stäällen (utom i kattlådan) medan kissar gör han på lådan. Just nu är det uteslutande under min säng. Har försökt med flera kattlådor samtidigt men det hjälpte inte. Det hände inget speciellt när han var 1 år så han blev otrygg. Han har alltid velat slicka på mig var han kommer åt då trivs han och spänner klorna. Kan hans beteende bero på att jag fick honom när han endast var 8 veckor samt finns det i så fall något jag kan göra åt det?
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #2
    Har du kastrerat honom nyligen?

    Kommentar

    • bimbo
      • June 2008
      • 3

      #3
      ej rumsren

      Raggsockan, han blev kastrerad vid ca 7 mån ålder

      Kommentar

      • hgs
        • December 2007
        • 147

        #4
        Kastrering Av Katt

        Oj Oj låter som du harfått ett litet nervlogiskt problem.Jag hadde katt i nästan 20år och med lite erfarenhet låter det som om du har ett problem på halsen efter kastreringen.Jag skulle nog kosultera vetrinären om en eventuell nevrologisk skada eftersom ni kasterade honom så ung.
        Man bör vänta tills dom blivit ca året innan man gör det så dom är fullt utvecklade hoppas det löser sig vänliga hälsningar HGS...

        Kommentar

        • TinaW
          • December 2005
          • 194

          #5
          "Nervlogiskt" problem??
          "För ung" att kastrera vid 7 månaders ålder??

          Han var inte alls för ung vid kastreringen... helst ska man vänta tills dom blivit könsmogna (och det brukar vara vid den tiden) men idag gör dom ibland det ännu tidigare.
          "Nervlogiskt" problem... menar du neurologiskt (uttalas nevrologiskt)? Med andra ord att katten skulle ha fått problem med "nervsignalerna" eller nerverna efter kastreringen? Låter väldigt konstigt i mina öron...

          Vad har du för kattsand? Har du prövat olika sorter?
          Jag tycker bara det låter som han fått som vana att inte göra det på lådan... och det kan vara jättesvårt att bryta den vanan efter så lång tid.
          Om han inte får gå in i sovrummet... var gör han det då?
          Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
          Sov gott min Bina älskling
          Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det har knappast något med kastreringen att göra eftersom han kissar på låda, men bajsar utanför.
            Jag håller med TinaW att han verkar fått en dålig vana. Kanske har han blivit skrämd när han bajsat på lådan, och dragit slutsatsen att det är säkrare att bajsa utanför.
            Har tyvärr inget förslag om hur man "tränar om" en katt som fått felaktigt beteende.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • bimbo
              • June 2008
              • 3

              #7
              ej rumsren

              Vad snälla ni är som bryr er. En period innan sovrummet var det mattan på toaletten (kattlådan står i badrummet) som han satte sig på, någon gång i stora rummet om dörren skulle vara öppen. Enda ställena han aldrig har bajsat är tvrummet hallen samt köket dvs de ställena jag vistas i dagligen. Har försökt flytta lådan både till toalett och sovrum men det hjälpte inte. Jag har funderat på om han har lämnat mamman för tidigt, har senare hört att de bör vara 12 veckor. Men iså fall är det lite konstigt att han var rumsren tills han var över ett år gammal. Det är bara han och jag så här är lugnt och det har det varit hela tiden.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Hej.. Jag är ju hundmänniska i första hand och har inte haft katt sen jag var liten men jag har hört en sak som jag inte läste något om här...

                Att katter inte gillar om lådan är skitig!!! Att de kan låta bli att gå på lådan för att det ligger kvar bajs sedan tidigare.. Kan det vara något sådant??!!
                Han kanske har bestämt sig för att inte smutsa ner lådan så mycket..

                Jag tror också att det är en fix idé men jag vet inte hur man löser den med en katt... belöningar och behag/obehag är ju hundsättet och faktiskt fick jag tipset häromdagen med godismutor för barn som inte vill göra nr 2 på toa utan i blöja..

                Ps.. Om du byter till vanlig sand, som är i sandlådor ute ett tag så det blir nytt material i lådan.. Kan det vara nått???
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • TinaW
                  • December 2005
                  • 194

                  #9
                  Jag tror inte det beror på att du fick honom för tidigt... jag hittade mina katter ute när dom var omkring 7-8 veckor och dom gör sitt på lådan.

                  Jag har inte heller några bra tips på hur du ska göra för att få honom att förstå att han ska göra det på lådan... kanske du skulle kunna ta en omgång av hans "skit" och lägga i lådan... så kanske han förstår att det är där den hör hemma?!

                  Ett annat förslag är att lägga ut din fråga på www.kattforum.se för fler tips och ideer...
                  Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                  Sov gott min Bina älskling
                  Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Får återigen hålla med TinaW: fråga på kattforum.
                    Det klassiska sättet att hantera en sån här beteendestörning vore att lyfta katten på lådan när man ser/hör att den tänker sätta sig, och sen - när den bajsat på lådan - ösa beröm och godis över den.
                    Men jag har en känsla av att det blir rätt besvärligt om katten inte vill, och att risken är stor att den börjar bajsa på undangömda ställen (under sängen, bakom soffan...).
                    Eller att den börjar hålla sig och får förstoppning.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • maria_
                      • March 2007
                      • 2867

                      #11
                      Jag hade en katt innan som alltid satte sig på lådkanten när han bajsade, med rumpan utanför! Det var inget att göra åt, jag fick lägga tidningar där så det inte hamnade på golvet. Värre var att han i början alltid kissade i min säng. Kul det var när man vaknade på natten och katten hade kissat på huvudkudden. Fick till sist ta ut madrassen, så kan inte kunde kissa där mer. Då började han i soffan i stället. Så då fick jag ta ut soffan. Efter det började han kissa på lådan. Och så kunde jag ha madrass och soffa igen.
                      Med vänlig hälsning,
                      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...