Vad händer - min 9-årige katt "sprutar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pingasnuda
    • April 2008
    • 5

    Vad händer - min 9-årige katt "sprutar"

    Hej!
    Jag har en katt som är 9 år. Han är ju kastrerad sen länge och är en ut/in katt.
    Har på senare tid lagt märke till fläckar inomhus, på golv och uppåt väggarna, lite gulaktigt, men luktar inget.
    Sen för en vecka sen så när vi var ute så strök han sig mot vår lekstuga, darrade med rumpan och rätt ut kom världens "stråle"!!
    Vad är detta?
    Är det som han markerar? Han är ju som sagt kastrerad.
    Förmodligen är det detta även inomhus.
    Vore tacksam för ev svar eller teorier.

    Mvh
    Kicki
  • Emmma
    • January 2007
    • 340

    #2
    Ett tips är att läsa Vicky Halls böcker om katter, enligt henne är det vanlig när det är "störningar" i kattens omgivning. Det kan ju vara så att det flyttat in fler katter i området som stressar honom, enligt henne är det den vanligaste orsaken till att katter börjar markera. Jag håller inte med om allt hon skriver men böckerna är ganska bra att läsa ändå(särskilt om man som jag har tre katter)

    Kommentar

    • ize
      • May 2004
      • 612

      #3
      Det han sprutar är ett sekret som kommer ur analsäckarna och som fungerar som ett sorts revirmarkering. Stinker fruktansvärt ett tag men är rätt lätt att tvätta bort.

      Mina katter använde det som "vapen" om man höll fast dem för t ex tablettgivor etc..
      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

      Amor vincit omnia

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av ize
        Mina katter använde det som "vapen" om man höll fast dem för t ex tablettgivor etc..
        De trodde kanske att de var skunkar, de sprutar ju en illaluktande vätska när de känner sig hotade
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #5
          Hehe.. jo, de fick skunkrelaterade öknamn när sånt hände, var så säker

          För övrigt är det exakt samma fenomen med skunkarnas analkörteltömning och med katternas, katternas körtlar är bara inte lika effektiva (eller kända). Stinker gör de likafullt
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Men det är bara hankatter som har dessa körtlar, eller ??


            Skunkar skvätter väl, honor som hanar ?
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • taxidermy
              • January 2007
              • 298

              #7
              Har hört att hankatter kan börja skvätta när de är gamla, för att de börjar bli lite senila och får för sej att kissa in reviret igen..

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                Eftersom fläckarna efter katten inte luktar, så borde det inte vara från analkörtlarna... För det luktar ju fruktansvärt!
                Att han sprayar inne kan bero på att han störs av något, som sagts tidigare, men det kan också vara tecken på att något är fel, att han inte mår riktigt bra. Min femåriga hankatt började spraya när han fick kristaller i urinen. Efter att ha fått behandling och specialfoder slutade han med det men fortsatte av någon anledning stå upp när han kissar i lådan. Bättre det iallafall än utanför...
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • ize
                  • May 2004
                  • 612

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Men det är bara hankatter som har dessa körtlar, eller ?? Skunkar skvätter väl, honor som hanar ?
                  Oh no! Honkatter har dem också, min lilla hona Sascha var den som använde sina vapen absolut oftast, hannen Tigger var mycket mer medgörlig .
                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                  Amor vincit omnia

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ha, har haft katt nästan hela mitt liv och lärde mig just nåt nytt. Mina katter har visserligen varit väldigt snälla då
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Kastrerade hankatters urin luktar inte (eller i alla fall oerhört mycket svagare än okastrerade hankatters).

                      Att darra med rumpan och spraya är revirmarkering; så gör ju katten inte om den bara är kissnödig. Normalt sett slutar kastrerade hankatter att markera revir, men katter som kastreras när de blivit äldre kan fortsätta - en av våra hankatter markerar fortfarande revir utomhus, men tackolov inte inomhus.
                      Beteendet kan återkomma vid störningar i miljön (ny katt t.ex.) men också pga hormonsvängningar.

                      Det kan också tänkas att det är två olika problem, dvs att kissande inne inte har nåt med revirmarkerandet ute att göra. Katter som tycker att nåt är fel protesterar ofta genom att kissa eller bajsa nånstans där de inte får - ofta i husses & mattes säng. Jag kommer särskilt ihåg min mammas katt, som efter att mamma skällt på den gick och sket mitt på bordsduken, men det är inte alltid så uppenbart vad det är katten protesterar mot.

                      Katter kan också börja kissa pga sjukdom.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • nesseman
                        • December 2007
                        • 362

                        #12
                        Mina 2 bröder kastrerades när dom va runt 6 månader.. men dom har aldrig slutat marker.. Men som Azur säger.. det luktar inget speciellt..
                        Ja tror säkert andra katter känner en lukt så dom vet.. Men detta är nog ganske vanligt,,
                        Iofs om din katt plötsligt har börjat stänka.. Ta han till farbro doktorn.. kan va sjukdom

                        Kommentar

                        Arbetssätt...