Siames i Lägenhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baf2
    • February 2008
    • 421

    Siames i Lägenhet

    Är det djurplågeri att ha en siames i en 55 kvadratmeters lägenhet?
    Jag har absolut ingen möjlighet att ta ut den men den kommer inte bo där hela sittliv heler.
    Kanske tar med den till landet nån gång

  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Har den varit utekatt innan? (Antatar att det är katt du menar)

    En katt mår inte dåligt av att vara innekatt så länge den inte är van vid att springa löst ute. Ett koppel kan ju funka om han är någorlunda van. Då kan man ju ta med den ut på promenad regelbundet.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Baf2
      • February 2008
      • 421

      #3
      Han har varit inekatt hela tiden men ska flytta och jag vill gärna ha med honom jag kan ju ta med han till stugan och så.
      Att gå ut och gå med katt i stan är väll heler inte så lyckat
      Men jag kan ta ut han till bakgården i lägenheten

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Jag har två siameser som fyller 15 i år. De har i hela sitt liv varit innekatter som haft fri tillgång till inredd balkong med glasväggar (där de har utsikt mot skog) och med klätterträd och hängmattor, och även en och annan talgoxe som flyger in genom nätet.

        När de var yngre provade jag att ta ut dem i sele vilket de inte gillade alls - de ville hem. Det där är ju individuellt och det finns säkert siameser som uppskattar utelivet. Mina har som sagt alltid haft fri tillgång till balkongen men går inte dit nuförtiden om det är för varmt, för kallt, om det regnar, om det har snöat, om det blåser - så det skall vara precis lagom för herrarna för att de skall sätta sin tass utanför lägenheten.

        De trivs bäst ute på balkongen ljumma sommarkvällar när jag grillar där.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Baf2
          Han har varit inekatt hela tiden men ska flytta och jag vill gärna ha med honom jag kan ju ta med han till stugan och så.
          Att gå ut och gå med katt i stan är väll heler inte så lyckat
          Men jag kan ta ut han till bakgården i lägenheten
          Gillar han inte att gå ute i stan är det inte så lyckat men har han inget imot det tycker jag visst du kan ta med honom. Man kan ju undvika hundar eller lyfta upp honom då. Mina katter har suttit i cykelkorg många gånger när jag bodde i lägenhet Något bortskämda dock för gå själv ville de aldrig. Nu när vi bor i villa har vi löplina i trädgården och flexikoppel på trappan. Funkar jättebra
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Baf2
            • February 2008
            • 421

            #6
            Jag har också en ballkong glömde säga det hoppas att han trivs ska ta med han till stugan

            Och tack så mkt för svaren!

            Kommentar

            • Baf2
              • February 2008
              • 421

              #7
              Nina82 vad har du för katter?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Storleken på lägenheten har mindre betydelse än om siamesen blir ensam mycket - att döma av vår halvsiames och vår halvbalines (balines = halvlånghårig siames) är det extremt sociala djur som hanterar ensamhet dåligt.

                Alla våra tre katter *älskar* att gå ut, så mycket att de tillochmed accepterar den jobbiga selen & kopplet.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Storleken på lägenheten har mindre betydelse än om siamesen blir ensam mycket - att döma av vår halvsiames och vår halvbalines (balines = halvlånghårig siames) är det extremt sociala djur som hanterar ensamhet dåligt.
                  Alla våra tre katter *älskar* att gå ut, så mycket att de tillochmed accepterar den jobbiga selen & kopplet.
                  Ja, jag satt och tänkte dit också.. Utrymmet är ju inte problemet utan om du ska bo där ensam ??? Jobba heltid??? Isf skulle jag skaffa en kattkompis till missen om jag var du...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Baf2
                    • February 2008
                    • 421

                    #10
                    skaffar nog en kompis till den då dom är ju inte jätte dyra heller bara 3000kr med stamtavla och allt skaffar nog en honna till han och han är inte kastrerad vet inte om jag ska göra det eller?

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Baf2
                      Nina82 vad har du för katter?
                      För tillfället har jag en vanlig bonnakatt (ursäkta skånskan) vid namn Donna. Väldigt speciell dam som vet vad hon vill
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      Arbetssätt...