Lämna bort kattunge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    Lämna bort kattunge

    Nästa vecka ska Nöken (hankatt på 11 veckor) flytta hemmifrån.

    Han är enda ungen i kullen (systern Tigris dig efter bara ett par veckor), och äter fast mat och kan gå på lådan.

    Är det något särskilt man ska tänka på när man lämnar bort en kattunge (förutom att han kommer till ett bra hem)?
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    En katt måste va 12 veckor innan den lämnas. Bra tips lämna gärna lite bajs blandad med kattsand som de nya ägarna kan lägga i sin kattlåda. Kul för de nya ägarna om man skriver lite råd om att ha katt tex jag heter Nöken o gillar att..... Ge råd om foder och faror tex så katten inte smiter in i tex tvättmaskin kyl o andra farliga platser.

    Kommentar

    • annatzk
      • January 2008
      • 165

      #3
      Tack för svar.
      Bra tips!
      Han kommer att vara 12 veckor när han flyttar och han är en väldigt trygg och frammåt kisse så det kommer nog att gå bra. Plus att vi känner hans nya husse (maken arbetskamrat som varit hemma hos oss flera gånger).
      Funderar på att skicka med favvofilten också (den kan jag ju få tillbaks sedan).

      Ska absolut skriva ned en lista med saker att tänka på (tror inte han haft katt förut).
      Tror inte att han kommer att få behålla det vackra namnet Nöken tyvärr.

      Jag minns när jag var liten och vi hade kattungar hemma, då hette det att de skulle flytta vid 8 veckor!!!

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Jo, det var ju så... För ett antal år sen lämnade jag iväg kattungar vid tio veckors ålder. En av dem var dessvärre inte mogen att flytta och fick beteendestörningar. Snuttade och kissade lite överallt fast hon var ok när hon åkte. Nu skulle jag aldrig lämna bort dem innan tolv veckor. Finns väl en anledning till att det är rekommendationerna nuförtiden...

        Hoppas det går bra med lille Nöken! Vet du vad han kommer få heta?

        Miluhes råd var ju jättebra! Själv körde jag bara med muntliga, som inte lyssnades på ändå så bra, tyvärr...
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • annatzk
          • January 2008
          • 165

          #5
          Vi lämnade bort en kattunge till mina farföräldrar och han är sexton år nu, men snuttar fortfarande! De första åren höll han på riktigt intensivt med detta, och han var nog ändå nio-tio veckor när han flyttade.
          Jag minns att man gav bort dem vid 6 veckor också, och såg det som en minimigräns....

          Mina katters mamma hittades dock under en bil när hon just öppnade ögonen! Hon har faktiskt inte fått den beteendestörningen, hon är nog ganska "naturlig" i sitt beteende trots den tuffa starten.

          Jag vet inte vad Nöken kommer att få heta... Säkert nått som Sotis eftersom han är svart.

          Hans nya husse har inte haft katt förut, men ödmjuk inför det.
          Min man berättade att han frågat massor på jobbet, och bett honom följa med och köpa kattsaker. Jag tycker att det är kul att han är så entusiastisk, och verkligen ser det som ett åttagande.
          Senast redigerad av annatzk; 30 January 2008, 06:54.

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Härligt med engagerade kattägare!
            En av "mina" kattungar bor ganska nära, så jag brukar åka åtminstone nån gång per år och hälsa på honom. Sen blir det någon krisutkallning då och då när klor behöver klippas och tovor redas ut...

            Min yngre katt snuttar. Fast hon togs från mamma för tidigt hon också. Innan hon ens var åtta veckor. Hon snuttar bara när man gosar med henne och det är lite jobbigt att hon ska suga på filtar och kläder som man har direkt på sig. Så jag säger åt henne och hon har nästan slutat med beteendet... Nu kan hon faktiskt gosa på ett lite normalare sätt. Tidigare har jag inte tänkt på att man kan få dom att sluta men det blir ju ohållbart att inte ens kunna sitta vid datorn med en katt som försöker bita sig fast i ens fingertoppar.

            Så, åkte din man och köpte leksaker? Bara nyfiken!

            Tur att kattmamma tagit det så bra, med sin egen uppväxt alltså... Själv är jag väldigt nöjd med min minsting. Hon var stentuff redan från början. Trots att hon var så liten satte hon sig i respekt hos hundarna nästan från första dan.
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • annatzk
              • January 2008
              • 165

              #7
              Vad kul att kunna få träffa sina små skydslingar, det har jag ju också möjlighet att göra. Ska bli kul o se hur han ser ut som vuxen.

              Har inte varit med om att en katt riktigt biter sig fast, men visst är det ett påfrestande beteende.
              Dessutom tycker jag att det där trampandet som hör till är jobbigt (så som de gör när de diar). Inte så behagligt när en vuxen katt gör det, och ibland åker klorna ut... Men jag vet inte det kanske är vanligt, och inte så förknippat med snyttandet?
              Mina katter trampar inte så intensivt när de kelar i alla fall (men de rätt stora när jag fick dem, närmare fyra månader).
              Men min honkatt gör en lustig sak när hon är riktigt kelen. Hon säcklar! När hon har suttit i mitt knä en stund och spunnit (gärna när jag sitter framför datorn), så riktigt rinner det saliv ur munnen på henne... Har aldrig varit med om en katt som gjort så förut (förutom när de snuttar då).

              Jag tror maken och den blivande kattägaren ska åka och shoppa loss nu imorn eller på fredag (då flytten ska ske). Men det är mycket prat om olika sorters kattmat och sånt har jag förstått! Ska skriva ett brev med tips och skicka med, som ni föreslog!

              Kommentar

              • Esja
                • January 2008
                • 44

                #8
                När katten levereras till den nya ägaren ska den vara 12 veckor, vaccinerad 2 ggr, veterinärbesiktigad och gärna ID-märkt (chip). Det är väl grundkravet. Sedan är det naturligtvis bra för katten om den får med sig en snuttefilt med välbekant doft hemifrån Se till att prata ordentligt med de nya ägarna om vilka matvanor kattungen har, så den inte behöver ställa om kosten när allt annat redan förändras omkring den...

                Lite andra tips finns i en tråd på att bra kattforum:

                Svenska katters diskussionsforum är Sveriges största kattforum som riktar sig till alla kattägare och kattälskare i landet.

                Kommentar

                • maria_
                  • March 2007
                  • 2867

                  #9
                  Jag har öronmärkt mina katter.. Det är ju ingen som ser ett chip..
                  Med vänlig hälsning,
                  hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                  Kommentar

                  • gizmogirl
                    • August 2006
                    • 2214

                    #10
                    Ursprungligen postat av maria_
                    Jag har öronmärkt mina katter.. Det är ju ingen som ser ett chip..
                    chip har väl den nackdelen att man inte ser det själv och att det kan vara svårt o hitta en apparat som kan avläsa men en örontatuering kan vara nog så svår att se också efter ett tag.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...