vildkatt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vargungen
    • November 2007
    • 1

    vildkatt?

    hjälp!
    Min älskade Maja föll ut från tredje våningen för snart tre veckor sedan. Hon är innekatt och rädd för ljud och lite skygg. Inte speciellt kelig, kommer inte spontant för att få mänsklig kontakt och bara ibland när man lockar.
    Jag sökte varje natt, jag gick omkring i samhället där jag bor i timmar. Jag kunde varken sova eller äta av oro. andra natten såg jag henne men hon var vettlöst rädd! Hon låg platt på marken och stirrade på mig med vidöppna ögon, jag försökte närma mig men paniken tog överhanden och hon sprang ifrån mig. Hon hade i alla fall klarat fallet.
    Jag annonserade och efter ca 2 veckor ringde en person och sa var han såg henne, som tur var var vi i närheten. Hon var rädd och sprang undan men ledde oss till ett ställe i en husgrund där hon tagit skydd. Vi får inte tag i henne, hon kommer inte när vi lockar - inte ens med mat och godis. Platsen är inte långt hemifrån. Jag har satt ut en fålla, la dit min andra mobiltelefon så jag ska höra när fällan slår igen och kunna komma omedelbart. Detta hände men tyvärr fungerade den inte, hon slapp undan. katter är smarta och jag tror inte hon går dit igen.
    Jag kan i alla fall ge henne mat, gå dit och prata med henne och hoppas att hon är där just då. Hon är ute på dagtid för att söka mat men springer undan och jag tror att knappt någon får syn på henne.
    Har någon tips, det här verkar omöjligt men jag får ingen ro och kan inte ge mig. Jag är rädd att hon blir alldeles vild och undrar när/om jag får hem henne, vad är hon i för skick. slog hon huvudet och tappade förståndet?
    Katter tål mycket men det börjar bli kallt ute.
    Lena i Rättvik
  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

    #2
    Bra att du inte ger dig!
    Prova med en annan fälla, om hon är rädd och hungrig kanske hon blir lurad av matdoften. Kanske på en annan plats än där du ställde den första. Ring kommunens miljökontor och fråga efter djurskyddsinpektören, den personen kanske kan hjälpa dig eller åtminstone ge dig tips på hur du ska gå till väga med din katt.

    Håller tummarna för att du snart får fatt på katten. De brukar klara sig bra, om de har skydd för kylan och tillgång till mat. Fast det bästa är ju att få hem henne så klart.

    När(inte om)du får fatt på katten igen så är hon säkert både rädd och skygg, men ha tåladmod så ska du se att hon snart blir som vanligt igen. Jobba på att hon ska lita på dig så får du snart en katt som kommer spontant och kelar

    Lycka till!

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #3
      Hittade en sida, Kattvärnet, där finns det en berättelse om Lejonkungen. Där fanns det några tips om hur man fångar en katt

       De som är intresserade av att adoptera en katt är välkomna att mejla oss. Vi behöver flera volontärer! Har Du några timmar i månad att hjälpa oss med våra k...
      Senast redigerad av Ramnissan; 12 November 2007, 08:05. Anledning: Glömde länken..

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Hur har det gått?
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        Arbetssätt...